NUFFNANG

Thursday 9 July 2009

APA PERLU MATEMATIK & SAINS DIAJAR DALAM BAHASA MANDARIN & TAMIL?

APA PERLU MATEMATIK & SAINS DIAJAR DALAM BAHASA MANDARIN & TAMIL?

PENGUMUMAN MUHYIDDIN YASSIN

Pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan akan dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia berkuatkuasa pada 2012.

Pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil pula akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.

Strategi Kementerian Pelajaran untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan memantapkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan. http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=423861

KENYATAAN MUHYIDDIN MENGENAI REAKSI TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

Dr Mahathir umumnya menerima hakikat mengenai perlunya dasar itu diubah.
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=423861

REAKSI DR MAHATHIR

"Saya tidak bersetuju ia dimansuhkan.Kerajaan sudah buat keputusan. Saya cuma diberi taklimat, saya cuba beri cadangan, minta kalau tak boleh dibuat semasa sekolah rendah, sekurang-kurangnya di sekolah menengah, tapi mereka tolak dan tak terima. Jadi itu bukan consultation, tapi cuma taklimat."

"Kata mereka ini untuk memartabatkan bahasa kebangsaan, tapi di sekolah Cina, mereka guna Bahasa Mandarin dan di sekolah Tamil mereka guna Bahasa Tamil. Lagipun kita tak boleh belajar bahasa melalui sains dan matematik. Bahasa mempunyai subjeknya sendiri."
http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_5aa18dfc-7f000010-96478e00-33a4dae6

Saya sedih kerana masa depan anak-anak, anak-anak akan jadi mangsa dasar ini.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0708&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_22.htm

SEKILAS PANDANG: Kita setuju Matematik dan Sains diajar semula dalam Bahasa Melayu. Yang kita kurang faham ialah kenapa ianya dibenarkan diajar dalam Bahasa China dan Tamil kalau kita mahu memartabatkan Bahasa Melayu?

Adakah membenarkan Matematik dan Sains diajar dalam Bahasa Mandarin dan Tamil sejajar dengan slogan SATU MALAYSIA yang dibawa oleh Najib Razak?

No comments: