NUFFNANG

Tuesday 14 July 2009

Kerajaan Selangor bergolak : Khalid gagap didesak letak jawatan!

Kerajaan Selangor bergolak : Khalid gagap didesak letak jawatan!


Oleh Tomyampoktek, AIDCclub








Berita harian melaporkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa, Mohamed Azmin Ali, hari ini terus mendesak supaya kerajaan negeri Selangor mengadakan rombakan terhadap barisan Exco Selangor.

"Sungguhpun, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata tidak akan membuat sebarang rombakan dalam masa terdekat, beliau perlu menekankan peranan exco-exco supaya lebih berkesan dalam menjalankan tanggungjawab mereka untuk membangunkan Selangor" kata Azmin Ali.

Selain itu Azmin turut meminta Ahli Parlimen Wangsa Maju daripada PKR, Wee Choo Keong memberi penjelasan berhubung dakwaan bahawa wujudnya pembabitan seorang Exco kerajaan negeri dalam aktiviti “gelap” di Selangor. Katanya, dakwaan yang dibuat oleh Wee menerusi laman blognya, itu perlu perlu disahkan daripada segi kesahihannya.

Antara yang ditulis oleh Wee Choo Keong ialah:

"Saya sendiri telah menerima banyak aduan daripada ahli-ahli Pakatan Rakyat dan golongan peniaga di Selangor bahawa pejabat salah seorang ahli Exco telah dan sedang digunakan sebagai tempat bermesyuarat untuk orang yang terlibat dalam peniagaan jenis yang boleh dipersoalkan ataupun “underground business activities.” Ini adalah rahsia terbuka dalam pejabat pentadbiran Selangor dan ini akan menjejaskan imej pentadbiran Pakatan.

Ekoran kenyataan Ahli Parlimen Wangsa maju itu telah menyebabkan Ronie Liu dan Teresa Kok mempersoalkan kembali isu tersebut didalam blognya. klik sini . Dan memperlekeh pandangan ahli parlimen Wangsa Maju tersebut.

Dalam jawapan balas kepada Teresa dan Ronnie Liew berkaitan isu itu, Wee mempersoal kenapa Ronnie Liew terasa dan marah dengan kata-katanya, sedangkan dia tidak pernah menyatakan siapa ahli exco tersebut dan beliau ada menyebut diblognya SIAPA Makan CILI DIA terasa PEDAS!, kemungkinan besar istilah ini mungkin ditujukan kepada Teresa Kok dan Ronnie Liew.

"Saya mungkin tidak ada yang berkunjung ke pejabat sebagai anggota exco, tetapi tidak bererti bahawa saya tidak megetahui apa yang berlaku. Sama seperti polis, mereka tidak pernah mengunjungi rumah urut, pusat perjudian, dan lain-lain namun mereka tahu kegiatan tersebut dan mereka mengambil tindakan berdasarkan maklumat yang diterima. Saya akan memberikan nama anggota exco pada waktu yang tepat." jelas Wee dalam blognya.

Tambah wee lagi "Ini sangat tidak sihat kerana akan menyatakan bahawa anggota exco mennyokong 'kegiatan kongsi gelap' dan akhirnya akan mempengaruhi imej Pakatan rakyat yang memerintah Selangor," kata ahli parlimen Wangsa Maju.

Situasi terbaru yang melibatkan exco DAP ini membuktikan Khalid Gagap tidak mampu menguruskan negeri Selangor dengan baik tidak seperti yang digambarkan sebelum ini. Jika Exco PKR dibelit dengan skandal peribadi dan ketidakmampuan melaksanakan tugas dengan cemerlang kini exco DAP pula dikaitkan dengan masalah kongsi gelap.

Timbul persoalan adakah selama ini rakyat negeri Selangor sudah tertipu dengan kenyataan bahawa kerajaan Selangor berada didalam prestasi yang baik, secara logik akal jika MB sendiri sudah tidak dapat mengawal exconya, ia membuktikan MB sendiri secara tidak langsung gagal menguruskan negeri.

Sebab itu, menurut suara-suara dari SUK Selangor kutipan hasil pendapatan sehingga 1 jun 2009, dikatakan terdapat pengurangan hasil sebanyak 140 juta jika dibandingkan tempoh yang sama tahun 2008. Sebenarnya keadaan ini dikatakan tidak pernah berlaku sejak tujuh tahun lalu. Antara faktor yang menjadi punca permasalahan ini ialah campur tangan pihak atasan dalam penguatkuasaan kutipan hasil dan pembatalan pelbagai projek pembangunan hartanah.

Persoalannya adakah Ronniu Liew dan Teresa Kok juga campurtangan dalam perkara ini, jika benar wujud kaitan ini dengan exco DAP tersebut, ia membuktikan lagi bahawa kepimpinan Khalid Gagap adalah lemah dan tidak layak untuk memimpin sebuah negeri maju seperti Selangor.

sumber - tomyampoktek

No comments: