NUFFNANG

Monday 20 July 2009

MYSTERY: MB DAP campurtangan urusan operasi PBT

MYSTERY: MB DAP campurtangan urusan operasi PBT


Oleh Teruna Kelana

Peristiwa ini diberitahu oleh seorang rakan rapat dan berlaku beberapa bulan lepas. Katnya, ini sudah jadi satu perkara lumrah di negeri Selangor sejak PNB di bawah kuasa Ronnie Liu.

Majlis Perbandaran Subang sedang menjalankan tugas untuk menyerbu masuk sebuah kedai kerana ada laporan komplen dari orang ramai. Apabila mereka ingin masuk kedai, peniaga itu enggan membenarkan orang-orang Majlis masuk. Mereka tidak peduli dan menghormati lamgsung kuasa pihak penguatkuasa.

Pada masa itu berlakulah pertikaman lidah antara pihak penguatkausa dengan tuan punya kedai tersebut. Tiba-tiba muncul Wakil Parlimen Puching, Gobind Singh Deol. Nampaknya ada sorang dalam kedai telah menalipon MP mereka.

Sampai saja di situ, dia terus mengarahkan pihak penguatkausa supaya jangan lakukan apa-apa kerana dia akan menalipon YDP. Selesai saja dia talipon, dia terus kata, "Awak boleh balik. Business as usual."

Tak lama kemudian pihak penguatkuasa mendapat arahan untuk pulang. terang terang dikhalayak ramai ahli politik telah masuk campur dalam urusan kerajaan tempatan. Inilah PBT di bawah pentadbiran Ronnie Liu.

Sepatutnya penguatkausa dibenarkan menjalankan tanggungjwab mereka. Kedai itu akan ditutup untuk urtusan pemeriksaan dan dan jika tidak ada apa-apa masaalah, mereka boleh membuka perniagaan kemudian atau keesokkan hari.

Sudahlah pihak penguatkuasa tidak menjalankan tugas, rungutan orang ramai akan terbiar tidak diambil tindakan. Kenapa Gobind hanya pentingkan pekedai saja? Jeng jeng jeng ...

No comments: