NUFFNANG

Saturday 25 July 2009

UNSPIN: LKS, Ronnie, Ean dan RPK gelabah

UNSPIN: LKS, Ronnie, Ean dan RPK gelaba

Oleh Teruna Kelana

Bila ada tuduh menuduh, tanggungjawab pihak yang menuduh untuk membuktikan. Timbui blog Truth for Teoh Beng Hock, depa menggelabah nak jawab. Betoi macam Wee Choo Keong kata, sapa makan cili dia rasa pedaih.

Ronnie Liu dan Ean Yong teghuih buat sidang akhbaq dalam keadaan marah. The Star tulih "riled." Tak tau dia tendang pintu tak? Pejabat sendiri dia tak tendang gut.

Macam biasalah. Depa mesti nafi. Ronnie kata Wong yang disebut dalam laporan blog pertama bukan kontraktor.

Raja Petra pun cepat-cepat nak defend. Dia tuduh itu blog UMNO. Biasalah. Label dahulu cepat-cepat. Konon kredibiliti blog itu akan terjejas.

Sebenaqnya RPK tak tau nak jawab. Takut salah jawab. Pasal nak jaga hari member, dia cuma kata DAP mesti jawab ni. Ronnie Liu tu kawan baik yang biayai Malaysia Today masa Anwar kencing dia tak kasikan duit Soros. Itu yang dia ada tulih dulu. Dia juga informer untuk buat cerita-cerita pasai gangster.

Peliknya RPK sudah tuduh blog t4tbh sebagai menyatakan seolah-olah Teoh Beng Hock dibunuh oleh DAP. Bila baca, tak ada pun blog tu sebut. Kantoi!

Itu maknanya RPK baca The Unspinner tapi dia takut nak dedahkan nama blog ini di Malaysia Today. Takdak teloq takut oghang mai sini. Takut habih teori konspirasi dan tuduhan buta mereka nanti.

Dia ingat dia pandai sangat mereka-reka konpirasi dari analisa half past six. Kita pun tau membuat analisa. Tapi kita punya lebih hampir tepat.

Lim 'Gopoh' Kit Siang pun ikut nafi dan tuduh blog itu sebagai blog hitam. Jawablah dengan fakta dan bukan nafi nafi. Lim Gopoh mesti banyak sangat tengok cerita Bollywood ... nahi nahi nahi.

Ada pihak nak alihpandang dengan tuduh ada nama orang BN dalam laporan itu. Takpa.

Yang pentingnya, lani masa lepaih BN. Kenapa dok kasi kat si Wong Chuan Chow saja. Kalau dia ahli Majlis setempat, kenapa namanya tertera dalam ruang kontraktor? Apa nama-nama kontraktor yang dipakai?

Lagi heghan kenapa boleh bujet Sungai Pelik disalurkan pada Ronnie Liu. Kata depa lebih adil dan saksama. Awat tak kasi pada ADUN BN untuk uruskan?

Saya dok baca laporan itu. Banyak detail yang pelik-pelik.

Sumbangan pun berat sebelah kat bukan Melayu. Yang bukan Melayu, dapat jumlah besaq-besaq ribu-ribu untuk program merepek. Melayu punya cikit beberapa ratus saja.

Ada yang kata masa BN lagi banyak berlaku. Tapi awat baru setahun, mangaghut macam ini dah berlaku. Kalau ada, kena dedahkan. Kita kasi bersih Malaysia dari korupsi. Tak kira BN atau PR. Tak kigha ahli politik atau kerajaan atau korparat.

Janji ada bukti. Tak ada bukti, diam-diam. Kalau cuma dengaq-dengaq, cakap dengaq-dengaq. Jangan ngaku macam betoi. Lepaih tu ulang-ulang benda salah macam rekod bughuk.

Pasti ada banyak lagi detail yang akan keluaq. Itu baghu satu. Dedahkan! Dedahkan!

Tak kigha blog tu blog sapa. Blog kawan atau blog daghi dalam kubuq. Biaq didedah untuk DAP jawab. Kita tengok sapa yang telus dan lughuih. Jangan rambut saja yang lughuih.

No comments: