NUFFNANG

Monday 13 July 2009

UNSPIN: Anwar berlakon dalam penjara Sdra baru ni saya sempat bersembang dengan orang "dalam" yang arif tentang Anwar Ibrahim

UNSPIN: Anwar berlakon dalam penjara


Oleh Cakap Pasal.

Sdra baru ni saya sempat bersembang dengan orang "dalam" yang arif tentang Anwar Ibrahim sewaktu dia berada dalam penjara Sungai Buloh. Sewaktu dalam penjara Anwar telah berpura-pura sakit belakang. Pengawal penjara memberitahu bahawa apabila orang datang melawat, Anwar akan duduk tersandar atau pun terbaring, seolah tidak tahan sakit. Dia juga akan memakai 'neck brace' pada lehernya (yang sebenarnya tak ada kena-mengena dengan sakit belakang).

Tetapi apabila tiada orang melawat, 'source' saya berkata Anwar akan sibuk mengangkat kerusi, menarik meja tulis, menyusun tempat tidur dan juga mengalihkan katil.

Jika Anwar didapati salah sekali lagi (Sodomy 2) dan dipenjarakan selama sembilan tahun atau 12 tahun, apakah skrip lakonan baru yang akan digubal oleh YB BABI? Mungkin dia akan berpura-pura sakit mental atau gila dan minta dipindahkan ke Rumah Harapan di Kuala Kubu Baru yang sekarang sudah menjadi famous kerana ramai penghuni lelakinya berbogel telanjang. Sudah tentu Anwar akan rasa cukup selesa dikelilingi oleh lelaki yang berbogel.

Jika didapati bersalah meliwat orang, berapa lamakah agaknya hukuman penjara yang akan dikenakan terhadap Anwar? Mahkamah telah jatuhkan hukuman penjara enam tahun pada Anwar atas kesalahan menyalahgunakan kuasa yang melibatkan Ummi Hafilda dan Azizan Abu Bakar.

Dalam kes meliwat Azizan pula, mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara sembilan tahun ke atas Anwar. Itu adalah kesalahan pertama. Apabila disabit salah buat kali kedua untuk kesalahan jenayah yang sama, mahkamah biasanya akan menjatuhkan hukuman yang lebih berat. Tahanan maksimum untuk liwat adalah 20 tahun penjara. Tetapi oleh kerana Mahkamah Persekutuan telah mendapati Anwar tidak bersalah atas kesalahan meliwat Azizan, maka Anwar boleh dianggap sebagai 'pesalah kali pertama' atau pun 'first time offender' walaupun ini adalah kes Sodomy 2.

Walaupun demikian, dalam kes Sodomy 1 yang melibatkan Anwar dan Azizan Abu Bakar, tidak ada bukti yang jelas. Kes dibicarakan dengan berasaskan 'circumstantial evidence' sahaja. Perbuatan liwat itu pun telah berlaku beberapa tahun sebelum kes dibicarakan. Oleh itu mahkamah telah menjatuhkan hukuman yang agak 'ringan' ia itu penjara selama sembilan tahun.

Kali ini pula, Sodomy 2, kemungkinannya paling besar bahawa terdapat bukti yang amat jelas dan nyata - termasuk bukti DNA. Juga bukti CCTV (video) yang semuanya sangat dikhuatiri oleh Anwar Ibrahim.

Satu lagi kelemahan yang amat besar pada pihak Anwar ialah kononnya dia mempunyai alibi lima orang. Maksudnya pada hari dia dituduh melakukan liwat atas Saiful, Anwar kata sebenarnya dia berada dengan lima orang lain ditempat lain. Ini adalah satu pembohongan besar oleh Anwar. Dia tidak mempunyai alibi lima orang atau satu orang pun. Jika ada sahabat Anwar yang sudi membohong dalam mahkamah bahawa mereka adalah alibi Anwar, mereka pula boleh dipenjarakan sekurang-kurangnya selama 10 tahun jika didapati mereka telah membohongi mahkamah.

Jadi sesiapa pembela Anwar yang nak jadi hero untuk membohong dalam mahkamah elok ambil perhatian dulu. Jangan main-main. Nanti masuk penjara tak tentu pasal pula.

Jika bukti yang bakal timbul di mahkamah sangat jelas dan tidak dapat dinafikan oleh peguambela, kemungkinan besar mahkamah akan penjarakan Anwar sekurang-kurangnya selama 12 tahun. Anwar sekarang berusia 62 tahun. Ini bermaksud bahawa Anwar akan merengkuk dalam penjara sehingga umur 74 tahun. Seperti biasa, tempoh hukuman penjaranya akan disingkatkan sepertiga ia itu selama sembilan tahun saja. Ini bermaksud Anwar boleh dilepaskan dari penjara pada umur 71 tahun.

Soalannya apakah Anwar akan masih mempunyai keupayaan untuk meliwat mana-mana lelaki pada masa itu ?

No comments: