NUFFNANG

Tuesday, 10 January 2017

[malaysia...] ... TOP 5

[malaysia...] ... TOP 5

TAHNIAH

Maka genap la top 5 manusia yg mengharumkan nama malaysia...


1. POLITIK


2. HIBURAN 
Harith Iskander-Comedian

3. SUKAN 
Mohd Redzuan Mohd Puzi-Paralympic 100m

4. SUKAN 
Khairul Idham Pawi-Motor Racing(moto3)

5. SUKAN 
Mohd Faiz Subri-Football



Berbanggalah kita sebagai rakyat Malaysia kerana ramai sudah anak Malaysia yang dapat mengharumkan nama Malaysia di persada antarabangsa.

Kalau 10-15 tahun dahulu amat payah nak melihat nama anak Malaysia di persada antarabangsa.

Sejak 2008 nama Malaysia semakin terserlah di arena antarabangsa dan rasanya di tahun 2017 ini akan bertambah _"harum"_ nama Malaysia di persada antarabangsa.

*SAJA NAK BAGITAU* , kalau BNUMNO kalah dalam PRU akan datang ini....

🔴 Perdana Menteri tetap Melayu.

🔴 Bahasa Kebangsaan tetap bahasa Melayu.

🔴 Agama Islam tetap agama rasmi.

🔴 Raja-Raja Melayu tetap bersemayam di singgahsana.

Hanya pemimpin (sendiri tau) yang korup akan di hadapkan kemuka pengadilan.


#sumber asal
SHUKUR MOHAMAD
(ahli PPBM seumur hidup)

Monday, 9 January 2017

1MDB To Be Liquidated, Issues For Auditors

1MDB To Be Liquidated, Issues For Auditors

This was sent to me by Ganesh Sahathevan.

"Reuters reported:

Parker Randall are the new auditors for 1MDB, according to Treasury secretary-general Irwan Serigar Abdullah. He said this when asked if 1MDB had appointed a new auditor at a press conference on the government’s 1Malaysia People’s Aid (BR1M) here today. He revealed that Parker Randall were already in the midst of auditing some of the subsidiaries of 1MDB. Asked when the auditor’s report would be released, he replied “Its ongoing. We wait for the report.”
 "

It is quite likely that the audit will be a relatively simple liquidation audit, where assets will probably be reported at the amount of the expected cash proceeds from liquidation, and liabilities reported without assuming that the debts will be forgiven. The IPIC affair and the other issues that brought 1MDB to a position where it is to be liquidated may be glossed over.

In reporting assets the auditor will have no choice but to consult with the US DOJ with regards the assets seized by the DOJ which it says were acquired with 1 MDB funds. Ignoring the seized assets can land Parker Randall into all sorts of problems, with all sorts of people, including the bondholders and possibly the US DOJ.

This complicates somewhat the Malaysian Government's current stance, that the DOJ action does not concern it or 1MDB.

END

My comments :  This new auditor (the fourth auditor to be appointed?) cannot rubber stamp the audit even if they wanted to. But there is a catch here. The new auditor will only handle the subsidiaries of 1MDB. They will not be auditing 1MDB itself. The US DOJ has mentioned 1MDB.

So there maybe a break in the link here. 

So who will actually do the liquidation audit of 1MDB? Well first of all 1MDB has been transferred back to the MOF.  The MOF has the power to do anything they want. All the obligations of 1MDB have been transferred back to us.

Once it is liquidated, 1MDB ceases to exist. 

[artikel mengusik minda elok dibaca semua...] ... SEORANG RAKAN SEJAWAT DI IPT MENULIS : HASIL DARI DASAR BANGANG. SIAPA YANG BANGANG KALAU BUKAN KITA YANG MEMILIH MEREKA PEMBUAT DASAR BANGANG?

[artikel mengusik minda elok dibaca semua...] ... SEORANG RAKAN SEJAWAT DI IPT MENULIS : HASIL DARI DASAR BANGANG. SIAPA YANG BANGANG KALAU BUKAN KITA YANG MEMILIH MEREKA PEMBUAT DASAR BANGANG?

I sat in a long lunch meeting today with a former Cabinet Minister and some friends. Some of the folks I met just today. Important people, influential people, people who engage with the rakyat here and there. The topic was the same - the people, the economy and the country are all suffering. The tipping point is coming.  

Perhaps larger than the general elections that will get rid of MO1, or perhaps bigger than the 1MDB scandal that seems to be picking up speed in the Courts in other countries,  what is going to chase these scoundrels down the street is going to be the failing economy.  (Err one of those present, who was into mystic powers and such says that the mystics predict a very bad ending for Bonnie and Clyde.) If you ask me, I can tell you the same thing and I am no mystic. It is going to be a very sad ending for this couple.

Anyway I got home and I received this message. It is a comment written by obviously an academic at a local university. It is brief. It is sad. It is accurate. Just like at the lunch meeting, everyone seems to be saying the same thing. Sadly it is the nature of kleptocracies that they do not care.

 
Generasi Miskin dan Baghal

Makcik Kiah masa kecil2 tahun 60an dulu seorang pelajar yang pintar.  tetapi kerana kemiskinan, kerana dia anak sulung ditambah dengan adik2 yang ramai terpaksa mengorbankan pelajarannya, terpaksa membantu keluarga agar adik2 yang lain dapat teruskan pelajaran.

Tak pernah kita terfikir yang senario ini akan berulang kembali pada tahun 2017…60 tahun selepas merdeka dan berbaki tiga tahun sebelum kita melangkah menuju negara maju.  Pada hari ini berapa ramai anak2 melayu khususnya yang terkandas bukan kerana tidak pandai tetapi tidak mampu untuk meneruskan pelajaran.

9A dalam SPM tidak membawa apa2 makna lagi kerana biasiswa sudah hampir pupus.  Tempat untuk ke universiti awam sangat terhad, swasta mencecah 50-60 ribu setahun dan PTPTN kita tahu lebih memudaratkan daripada membantu.  

Jurusan yang diminati tidak disokong, maka akhirnya anak2 terpaksa berpuashati dengan bidang yang langsung tidak diminati.  Kos sara hidup yang tinggi menyebabkan ibubapa tenggelam punca menabung duit sen-sen demi menyambung pendidikan anak2.  Kalau iman sudah menipis, dia pasti sanggup mencuri bahkan membunuh demi anak2.

Seorang rakan bercerita bagaimana dia cuba memujuk anaknya untuk menukar bidang daripada perubatan kepada kejuruteraan kerana perubatan tidak lagi mendapat tempat dinegara ini dan kosnya mencecah jutaan ringgit.  Si anak tidak membantah cuma berkata…”kita suka menjadi doktor bukan kerana nak jadi kaya, tetapi nak membantu memberi rawatan kepada orang miskin dan menyelamatkan sebanyak mungkin nyawa.  setidaknya itu jihad kita untuk membalas jasa mak dan abah, juga jihad untuk agama, bangsa dan negara.”  Si ayah tidak terkata apa2.  Hari ini si anak sudah 4 tahun mengaji untuk jadi doktor dengan keputusan cemerlang, tetapi tiada sesiapa pun yang tampil membantu.   

Kerajaan kemudian menukar PMR kepada PT3.  Anak jiran yang seorang lagi mendapat keputusan cemerlang.  Memang boleh sahaja diserap ke sekolah berasrama penuh, tetapi kerana menyahut seruan kerajaan melahirkan insan berkemahiran, kebetulan si anak memang ada sedikit bakat maka dihantar ke kolej vokasional.  Tup-tup hari ini keluar berita lulusan diploma KV tidak diiktiraf dan tidak boleh menyambung ke university jika tiada sijil SPM.  Apa ke jadahnya mahu SPM lagi kalau sudah 4 tahun berhempas pulas mendapatkan diploma?

Tahun lepas setengah juta pelajar menduduki peperiksaan UPSR dengan format baru yang susahnya macam SPM.  Keputusan jatuh mendadak apabila hanya 4000 sahaja mendapat semua A berbanding lebih 40 ribu pada tahun tahun sebelumnya.  Jika kualiti yang dicari…nah sudah tersedia didepan mata, namun tanpa modal yang mencukupi apa peluang anak2 ini untuk ke peringkat yang seterusnya?  jika yang 4000 sudah tercekik, yang lagi 496000 bagaimana pula?

Hari ini semua mesti bayar sendiri.  Ramai ibubapa yang kecewa.  Yang ada tiga anak sudah azab, yang ada 5, 7, 10 anak bagaimana?  Mereka yang sudah “give-up” akan berkata “buat apa suruh anak belajar tinggi-tinggi? Last-last berhutang juga, baik terus kerja, baik kahwin dengan menteri, baik jadi orang biasa-biasa jual goreng pisang.” 

Apa jawapan kita kepada soalan-soalan kecewa seperti diatas?  Adakah menteri bertugas masih boleh mendabik dada konon dasar-dasar yang direkanya berjaya?  Apakah dana2 yang dikata sudah sedikit itu mengalir ke tempat yang sepatutnya atau sudah masuk ke kocek sendiri menjadi jam-jam tangan mewah, menjadi ‘mansion’, kereta sport dan jongkong-jongkong emas?  Atau ditabur kepada manusia paling tak berguna, pakai baju merah bikin kecoh demi mengekalkan kuasa?

Nation building bermula dengan pendidikan berkualiti dan mampu buat semua rakyat Malaysia.  Berkualiti dan murah apabila kerajaan menyediakan perbagai inisiatif membantu mereka yang ada usaha, ada sedikit kepandaian dan kemahiran. 

“spare no expense” pada tempat yang betul, janganlah terlalu berkira untuk mewariskan negara ini kepada anak2 yang bakal mewarisi.

Peliknya apabila pasukan bolasepak negeri tiada penaja, maka gegak gempitalah menteri-menteri, kerabat dan tokoh politik mengherdik syarikat korporat, agensi kerajaan pusat dan negeri kerana tidak turun membantu.  Tidak sampai 2 minggu beritanya menghuni muka hadapan (bukan muka sport di belakang lagi), selesailah segala isu…semua happy dan business is back as usual.

Kita marah menteri bodoh dan bangang.  Kita pun sama bangang juga.

Semoga Allah selamatkan negara ini dan gantikan pemimpin celaka kepada pemimpin yang berjiwa beragama.

Sunday, 8 January 2017

Singapura Cungkil Ulat Daripada Kaki Reput 1MDB

Singapura Cungkil Ulat Daripada Kaki Reput 1MDB





DALAM bahasa yang mudah, cara Singapura bicarakan kes-kes tipu yang libatkan duit 1MDB samalah dengan kita cungkil ulat daripada kaki yang reput.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Satu demi satu Singapura tarik keluar dan ditunjukkan kepada dunia sebagai bukti yang kaki 1MDB memang reput (septic) akibat telur lalat jenis langau yang menetas jadi ulat.

Orang sekarang tak tahu lah. Tapi zaman saya budak-budak di kampung pada tahun 1940-an dan 50-an, kes kaki buruk perkara biasa. Tahap kebersihan teruk dan penyakit kulit berleluasa.

Saya ingat lagi kami budak-budak beramai-ramai tolong Tok Tosa, nenek salah seorang kawan kami, korek keluar ulat daripada luka di kakinya.

Gambar hiasan: Ulat di luka badan manusia
Banyak tak ada, tapi sepuluh, dua puluh ekor ada. Bau memanglah busuk.

Cara elak dan ubati luka daripada dihinggapi lalat adalah dengan menutupnya menggunakan sejenis ubat kapur yang orang kampung panggil MB.

Yang sebenarnya, MB itu adalah singkatan nama pembuat ubat antiseptik tersebut iaitu May & Baker. Syarikat Inggeris yang ditubuhkan pada tahun 1839 itu masih ada sampai hari ini.

Itulah yang sedang berlaku di Singapura dengan ulat-ulat (dalam bahasa Inggeris “maggots”) yang menetas di betis reput 1MDB.

Kerajaan Singapura, melalui mahkamahnya, sedang bedah dan tarik keluar satu demi satu ulat itu untuk buktikan betapa buruk dan busuknya skandal 1MDB.

Sehingga ini ia telah bicarakan lima orang dan jatuhkan hukuman penjara serta denda ke atas tiga daripada mereka. Ia juga tutup dua buah bank yang terlibat mengubah duit haram hasil penyelewengan 1MDB.

Dalam semua kes ini, duit haram yang mereka ubah itu adalah sama atau kena mengena dengan duit “derma Arab” yang masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil Mohd Najib Abdul Razak, ketika Pilihan Raya Umum 2013.

Ulat paling besar dan busuk sedang dicungkil sekarang adalah perbicaraan bekas pengurus Falcon Private Bank AG cawangan Singapura, Jens Sturzenegger. Eksekutif berbangsa Swiss itu hadapi 16 tuduhan.

Pendakwa telah pun kemukakan fakta-fakta yang kaitkan Sturzenegger dengan kegiatan pengubahan haram duit yang dicuri daripada 1MDB dan menghantarnya balik ke Malaysia untuk dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib.

Falcon Bank juga sedang disiasat oleh pihak berkuasa Switzerland.

Sebab itulah kita susah nak bezakan mana duit 1MDB yang bersih dan mana yang kotor. Lalat bila ia hinggap, makanan bersih pun jadi kotor. Dalam Islam benda kotor haram.

Tapi yang kita tahu, 1MDB bagi duit untuk orang pergi ke Makkah buat haji. Macam mana tu?

Saya tak boleh salahkan mufti, lebai dan haji kalau mereka tak faham. Mereka mungkin pandai agama tapi mereka tak tahu urus niaga.

Satu Malaysia rosak: Jangan sekali-kali lupa wajah sahabat Najib ini
Orang pandai pun kalau tak dalam ilmu undang-undang, ekonomi, kewangan, perbankan dan perakaunan susah nak faham cara tipu dan seleweng 1MDB oleh Jho Low ni.

Oleh sebab itulah Jho Low jadi orang yang paling dilindungi dan dirahsiakan pergerakannya. Dia pegang kunci ke penjara.

Tapi tupai yang pandai melompat pun ada kalanya jatuh juga ke bumi. Kerajaan Singapura ada sumpit ajaib. Soalnya ia hendak guna atau tidak terhadap Cina kepercayaan Najib ini. Boleh jadi Singapura ada agenda lain dengan Jho Low.

Wallahuaklam.

Friday, 6 January 2017

PENGAKUAN BERANI STU

PENGAKUAN BERANI STU

SELAMAT TINGGAL UMNO (STU)

Saya merupakan ahli, penyokong & jentera tegar UMNO sehingga kan saya pernah menjawat jawatan diperingkat DUN sebagai Setiausaha DUN dan Setiausaha Pilihanraya 13 DUN. Sekarang saya hanya SU Pemuda Cawangan Kuala Ibai.

Namun ini semua berubah kira-kira 2 tahun yang lalu bila skandal 1MDB mula mendapat liputan.

Pada awalnya, saya masih menyokong dan mempertahankan penubuhan syarikat 1MDB dan menganggap semua laporan negatif terutamanya drp Sarawak Report, WSJ dan sumber sumber yang lain hanyalah tohmahan yang berniat jahat dan memburukkan imej YAB DS Najib Razak.

Tetapi satu demi satu fakta dan jawaban balas yang dikeluarkan kerajaan serta jurucakap serta kenyataan yg dibuat oleh beberapa Menteri dan agensi berkenaan serta dari YAB DS Najib sendiri mengenai syarikat itu mula saya ragui, sehinggalah beberapa siri pemecatan yg semuanya sudah anda semua sedia maklum termasuk terkini tindakan bersara awal oleh Pegawai Kanan SPRM.

Isunya dan hujah saya adalah: 

Pertamanya adalah pinjaman wang yg banyak yang dilakukan dengan begitu cepat sekali.

Dana drp pinjaman ini digunakan untuk membeli janakuasa yang hasilannya ganjil tidak boleh membiayai kos hutang.

Walhal adalah asas mana-mana perniagaan, pendapatan mestilah melebihi kos hutang.

Beban hutang kemudiannya menjadi terlampau tinggi sehingga mencapai angka RM42 billion ( skrg mencecah RM52 ++ disamping kadar bunga yag melampau tinggi) dalam masa yang begitu singkat.

Untuk membayar hutang ini, aset yg berbentuk 2 plot tanah terpaksa dijual dengan harga yg begitu murah kepada 1MDB.

Nasib baik 1MDB gagal untuk membuat penyenaraian di dalam Busar Saham Malaysia, kalau ia berjaya maka orang ramai dan instituisi yg melabur akan menanggung hutang tersebut.

Kemuncak pembohongan ini adalah pendedahan WSJ yg disokong DOJ dimana wang 1MDB disonglap untuk membeli berbagai jenis kemewahan yang melampaui batas di Amerika Syarikat seperti rumah-rumah mewah, jet peribadi, berjudi, lukisan mewah dan berbagai lagi termasuk derma jutaan ringgit untuk mengabui mata orang ramai. Salah seorangnya merupakan ahli keluarga PM sendiri.

Dokumen 137 mukasurat DOJ itu meneliti bagaimana duit dialihkan sebaik sahaja pinjaman besar dibuat 1MDB.

RM2.6 billion yang pada awalnya dinafikan PM juga akhirnya dibuktikan benar.

Rakyat dihidang berbagai-bagai cerita dongeng mengenai wang ini.

Dari derma seorang kerabat, menjadi beberapa orang, wang derma ahli UMNO, wang melawan IS hingga ke dana melawan DAP.

Jika itu tidak mencukupi, pendedahan WSJ mengenai perbelanjaan RM24 juta oleh isteri PM yang tidak langsung dibantahnya.

Kini hutang 1MDB sudah menjadi RM52 billion.

Faedah bank sahaja melebihi RM3 billion ringgit setahun atau RM8 juta sehari.

Ditambah dengan pelbagai isu, skandal seperti FELDA dan pelbagai dasar serta tindakan yang amat tidak menguntungkan negara, bangsa dan agama. Ini tidak lagi boleh diterima dimasa rakyat disuruh mengikat perut dan menyokong kerajaan. Ditipu dan dalam masa yang sama harta rakyat dirampas sewenangnya.

Hari ini tibalah masanya saya berbuat sesuatu dan melakukan perkara yang sepatutnya.

Parti UMNO pada asalnya parti keramat yg memperjuangkan kemerdekaan dan negara. Dato Onn, Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak yang membuatkan UMNO menjadi parti keramat. Ia bukan lagi parti keramat. Ianya bukan lagi wadah membela nasib bangsa dan agama, kerana manusia yang membentuk parti dan nafsu telah memusnahkan intergriti parti UMNO.

Cantik dan buruknya parti bukan bergantung kepada nama UMNO tetapi orang di dalamnya iaitu Pimpinan Parti UMNO.

Apabila orang di dalamnya gagal dan menyeleweng dari tujuan asal parti dan mula mempertahankan seorang pemimpin yang tidak lagi boleh dipertahankan maka ia bukan lagi parti keramat. Bila kita bertanya dan menyoal kita di tuduh pengkhianat parti dan melayu, itu saya tidak boleh terima.

Maka dengan ini saya

MOHAMMAD NASYUHA FADZLY BIN DAUD

NO AHLI UMNO : 04804584
CAWANGAN : KUALA IBAI
DUN : BATU BURUK
BAHAGIAN : KUALA TERENGGANU

Dengan lafaz Bismillah,  atas dasar kebenaran dan kesedaran membuat pengistiharan keluar dari Parti UMNO dan secara rasmi menjadi Ahli Parti Pertubuhan Pribumi BERSATU Malaysia.

ALLAHUAKHBAR
ALLAHUAKHBAR
ALLAHUAKHBAR

#STU
#PPBMMALAYSIA
#PPBMTERENGGANU
#PPBMKUALATERENGGANU

Thursday, 5 January 2017

Noose Tightens In Singapore : Annus Horribilis For 1MDB Bad Guys

Noose Tightens In Singapore : Annus Horribilis For 1MDB Bad Guys

Here is the latest from Singapore:

S'PORE - authorities charge Falcon Bank manager Jens Sturzenegger 
16 offences relating to 1MDB, to plead guilty on Jan 11
disclosed in Spore court on Thurs (Jan 5).

Oct 2016 Falcon was 2nd bank to be closed down by S'pore over 1MDB
Sturzenegger 4th person charged in S'pore 
global probes into money-laundering, corruption at 1MDB 

Yeo Jiawei, guilty of tampering witnesses in 1MDB case, will appeal conviction 
Yeo sentenced on Dec 22 to a 30-months jail 
also faces money-laundering charges, set for April.
Yeo 3rd BSI banker found guilty in Spore's 1MDB investigations

Yak Yew Chee sentenced in Nov to 18-week jail term 
Yvonne Seah was jailed for two weeks on Dec 16 

My comments : This suggests when Singapore will issue a warrant of arrest for Jo Lo. It is likely that Yak Yew Chee and Yvonne Seah have agreed to be witnesses in any JoLo trial.  Hence the short sentences. This means they also need to be placed under protective custody - otherwise they too may be fishing the sea without a fishing pole. 

Yak Yew Chee will be released from jail sometime in April.
Yvonne Seah should have already been released.

This Mat Salleh guy will plead guilty on 11th January, six days away. 
He faces 16 offences. 
Even if they give him one week per offence that is 16 weeks or four months in jail.

I guess the arrest warrant for Jo Lo will be issued say March to April. Or earlier.

Imagine the fuss it will create. And the Barisan Nasional is going to the polls this year?

UMNO and BN have a real death wish.

In 2013, MO1 lost the popular vote and lost more of the 2/3 majority mainly because of his wife. 

Just the wife alone almost caused the BN the 13th general elections.

The situation has not gotten any better for the BN and UMNO. 
It has actually gotten worse.

Now not only has the Hippo situation become worse, but they have to contend with:
  1. the RM55 billion 1MDB scandal
  2. the GST making the people poor
  3. the FGV shares hitting toilet paper grade 
  4. the Felda - Eagle High scandal
  5. the sacking of the AG
  6. sacking Muhyiddin Yassin
  7. sacking Mukhriz Mahathir
  8. sacking Shafie Apdal 
  9. sacking / transferring MACC, AGC and Police staff
and so many more scandals.  

People have also died strangely especially Kevin Morais. (Not forgetting Hussein Najadi, that Mongolian girl and the PI guy). 

With all these extra and more worse scandals, do they really think that UMNO and the BN are going to win GE14? They cannot be that stupid. 

Some people say if there are 3 cornered fights, it is UMNO/BN that will benefit. 

If there are 3 cornered fights, it is NOT UMNO/BN that is going to get the biggest corner seat.  Think again.

Then there are rumours . . . .which I will not divulge.

It is certainly suicidal for UMNO / BN to enter the general elections with this amount of crap sitting on their dinner plate.   Imagine a warrant of arrest for JoLo or the step son? 

This is going to be a real bad year for the bad guys.  
  

Saturday, 31 December 2016

[very interesting article...] ... BRIM - Tun Mahathir

BR1M - Tun Mahathir

(Versi Bahasa Melayu di akhir artikel ini)
1. My condemnation of BR1M as a form of corruption seems to upset and anger some people.

2. I still maintain that it is a form of bribe. This is made clear by the comment of a recipient from the kampung.

3. He said, “I will support Najib because he gave me money. Mahathir did not give me money”.

4. BR1M is from Government money. It is obviously intended to get people to vote for the Government party in the 13th General Election because the BN manifesto for that election promises bigger BR1M when the Government party wins. Explicitly it is about buying the vote of the electorate.

5. If it is not meant to pay for the vote in the election, it should not be mentioned in the BN manifesto.

6. Any Government in any country has an obligation to look after the poor. The dole is given to ease the difficulties of unemployed people. Financial aid is given to the poor but not as supplement to their income.

7. But BR1M is said to be given to 7 million people with incomes of less than RM3000/- per month. That means that a person with income of RM36, 000 per year would also get RM500/- a year. It is not a meaningful relief for such people.

8. But people with no income or income of less than RM500/- per month or RM6000/- per year might feel an additional RM500/- per year quite welcome. It’s not much but it will buy a few items of food.

9. Now of course the amount is to be increased to RM1, 200/- a year, or RM100/- per month. It is still not much but it is okay. But for someone earning RM3000/- per month it is still peanuts.

10. The money is to be disbursed through UMNO. Obviously it is an attempt at gaining popularity for UMNO. That is political. It is bribery especially if disbursed near an election. It is bribery if the amount is increased and included in the party manifesto.

11. It will not be bribery if the money is disbursed through Government officers or through all members of Parliament irrespective of parties.

12. But this support is nullified by the G.S.T and withdrawal of various subsidies. The cost of living has shot up by more than the amount of BR1M. In fact for many, the G.S.T takes away more from their income than is compensated by BR1M.

13. Now the Ringgit is devalued by more than 1 Ringgit in terms of purchasing power. So a person earning RM500/- per month today gets only about RM355/- worth of purchasing power. The loss of purchasing power due to the devalued Ringgit and increase in cost of living actually means that BR1M is worth much less than the amount, even if the BR1M is increased to RM1,200. Only the hard core poor will appreciate BR1M.

14. The Government is not clear about the cut–off point. Is it RM3000/- per month or less. If less then it cannot be that 7 million people are entitled to receiving BR1M. We pride ourselves in having reduced poverty to 1% hard core and 0.6% below poverty line.

15. Taking those 0.6% below poverty line, the total would be only 180,000 people. It would be far less if we count only working adults. We need to help these people only, but with more than RM1,200 per annum.

16. Recently people eligible for BR1M have been threatened that if they attend rallies by opposition parties they will not be entitled to BR1M. If this does not show that BR1M is meant to bribe people, I don’t know what is meant by bribery.

17. BR1M tends to make people dependent on the Government. It is known that some of the money did not reach the targeted people.

18. In Britain today unemployed people must do some work to earn the dole.

19. What we need in Malaysia is more jobs for the poor to earn better income. For this we must learn to do without foreign workers.

20. When people are unable to work because of disability, substantial financial support should be given to them.

21. Beyond that the Government should focus on revaluation of the currency and strengthening the economy. The people were definitely better off before when BR1M was not given.

22. BR1M is not only a form of corruption but it corrupts the minds of the people.

23. I suggest the Government carry out a proper survey to identify the really poor people and give them sufficient money to have a decent life. Stop giving the money through Government parties.


BR1M
1. Kritikan saya terhadap BR1M sebagai salah satu bentuk rasuah menyebabkan ramai yang kecewa dan marah.

2. Saya tetap katakan yang ianya satu bentuk rasuah. Ini jelas berdasarkan apa yang dikatakan seorang penduduk kampung.

3. Dianya berkata, “Saya akan sokong Najib kerana dia beri saya wang. Mahathir tidak beri saya wang.”

4. BR1M adalah wang Kerajaan. Jelas sekali ianya bertujuan mendapat undi rakyat untuk parti Kerajaan pada Pilihanraya ke-13 kerana manifesto Barisan Nasional pada pilihanraya tersebut menjanjikan jumlah BR1M yang lebih besar jika parti Kerajaan menang. Secara terang ianya berkenaan membeli undi daripada pengundi.

5. Jika bukan untuk membeli undi semasa pilihanraya, ianya tidak harus disebut di dalam manifesto BN.

6. Mana-mana Kerajaan di mana-mana negara bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan rakyat miskin. Kewangan diberikan untuk meringankan beban rakyat menganggur. Bantuan kewangan juga diberikan kepada rakyat miskin tetapi bukan sebagai penambahan kepada pendapatan mereka.

7. Tetapi BR1M dikatakan diberi kepada lebih tujuh juta rakyat dengan pendapatan kurang RM3,000 sebulan. Ini bermakna yang seseorang dengan pendapatan RM36,000 setahun menerima RM500 sebulan. Ia bukanlah bentuk bantuan yang bermakna bagi golongan ini.

8. Tetapi bagi mereka yang tidak mempunyai pendapatan atau pendapatan yang kurang RM500 sebulan atau RM6,000 setahun mungkin akan menyambut baik lebihan RM500 sebulan. Tak banyak, tetapi boleh membeli sedikit bahan makanan.

9. Sekarang ianya akan ditambah menjadi RM1,200 setahun atau, RM100 sebulan. Tidak banyak, tetapi okey. Untuk seseorang yang bergaji RM3,000 sebulan, ianya masih sedikit.

10. Duit ini akan disalurkan melalui UMNO. Semestinya ianya percubaan untuk mempopularkan UMNO. Ini politik. Ianya menjadi rasuah apabila diedar hampir kepada tarikh pilihanraya. Ianya rasuah jika jumlah yang diberi ditambah dan dimasukkan dalam manifesto parti.

11. Ianya tdak menjadi rasuah jika wang tersebut diedar melalui pegawai Kerajaan atau kesemua ahli Parlimen tanpa mengira parti.

12. Tetapi bantuan ini terbatal dengan adanya GST dan penarikan semula pelbagai subsidi. Kos sara hidup meningkat lebih daripada jumlah BR1M. Bagi kebanyakan orang, GST mengambil lebih banyak daripada pendapatan mereka daripada jumlah yang diterima melalui BR1M.

13. Sekarang Ringgit telah susut nilainya lebih daripada 1 Ringgit daripada segi nilai kuasa membeli. Jadi seseorang yang memperoleh pendapatan RM500 sebulan hari ini, mempunyai kuasa membeli bernilai hanya RM355. Kesusutan nilai kuasa membeli disebabkan kejatuhan nilai Ringgit dan kenaikan kos sara hidup bermakna yang nilai BR1M lebih sedikit daripada apa yang diberi, walaupun jumlah BR1M ditambah ke RM1,200. Hanya miskin tegar yang akan benar-benar hargai BR1M.

14. Kerajaan juga tidak jelas dengan “cut-off point”. Adakah ianya RM3,000 sebulan atau kurang. Jika kurang tidak mungkin tujuh juta rakyat layak menerima BR1M. Kita bangga dengan pencapaian mengurangkan kadar kemiskinan miskin tegar kepada 1% dan 0.6 bagi bawah kadar kemiskinan.

15. Mengambilkira 0.6% bawah kadar kemiskinan, jumlahnya hanya 180,000 orang. Ianya jauh lebih rendah jika diambilkira jumlah dewasa yang bekerja. Kita perlu bantu mereka, tetapi dengan jumlah lebih daripada RM1,200 setahun.

16. Baru-baru ini rakyat yang berkelayakan untuk BR1M diugut jika mereka hadir untuk rapat umum parti pembangkang mereka tidak layak untuk menerima BR1M. Jika ini tidak menunjukkan bahawa BR1M digunakan untuk merasuah, saya tidak faham apa yang dimaksudkan sebagai rasuah.

17. BR1M membuatkan rakyat bergantung kepada Kerajaan. Dikatakan juga yang sejumlah duit ini tidak sampai kepada golongan sasaran.

18. Di Britain hari ini, rakyat yang menganggur mesti melakukan pekerjaan untuk menerima bantuan.

19. Apa yang diperlukan di Malaysia ialah peluang pekerjaan untuk rakyat miskin mendapat lebih pendapatan. Untuk ini kita mesti belajar untuk tidak bergantung kepada pekerja asing.

20. Apabila seseorang itu tidak dapat bekerja kerana ketidak upayaan, bantuan kewangan yang bermakna mesti diberikan kepada mereka.

21. Selain itu Kerajaan harus tumpu kepada penilaian semula Ringgit dan pengukuhan ekonomi. Nasib rakyat ternyata jauh lebih baik sebelum BR1M diperkenalkan.

22. BR1M bukan hanya satu bentuk rasuah, tetapi ianya juga membentuk budaya rasuah di kalangan rakyat.

23. Saya cadangkan Kerajaan jalankan kajian untuk kenal pasti rakyat termiskin dan berikan mereka sejumlah wang yang mencukupi untuk menjalan kehidupan yang sempurna. Hentikan pemberian wang melalui parti Kerajaan.

Friday, 30 December 2016

KENAPA SAYA KATA BR1M ITU RASUAH - TUN MAHATHIR

KENAPA SAYA KATA BR1M ITU RASUAH - TUN MAHATHIR 



Bidasan saya bahawa BR1M adalah satu bentuk rasuah seolah-olah mengecewakan dan menimbulkan kemarahan sesetengah orang.
Saya masih tegas mengatakan bahawa ia adalah sejenis bentuk rasuah.
Ini dijelaskan oleh komen daripada seorang penerima BR1M di kampung.
Dia berkata, "Saya akan menyokong Najib kerana dia beri saya wang. Mahathir tidak beri saya wang."
BR1M adalah daripada wang negara. Ia jelas bertujuan untuk mendapatkan sokongan orang ramai supaya mengundi parti kerajaan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 kerana manifesto BN bagi pilihan raya itu yang menjanjikan BR1M lebih besarj ika parti kerajaan menang.
Ini secara nyata, membeli undi pengundi.
Jika ia bukan bermaksud untuk membeli undi dalam pilihan raya, ini tidak akan disebut dalam manifesto BN.
Mana-mana kerajaan di seluruh dunia mempunyai tanggungjawab untuk menjaga golongan miskin.
Bantuan yang diberikan adalah untuk meringankan kesukaran rakyat yang menganggur. Bantuan kewangan diberikan kepada golongan miskin tetapi ini bukan sebagai tambahan kepada pendapatan mereka.
Kelayakan BR1M
Tetapi BR1M dikatakan diberikan kepada 7 juta rakyat yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.
Ini bermakna bahawa seseorang yang mempunyai pendapatan sebanyak RM36,000 setahun juga akan mendapat RM500 setahun. Ia tidaklah sebanyak mana.
Namun mereka yang tidak mempunyai pendapatan atau pendapatan kurang daripada RM500 sebulan atau RM6,000 setiap tahun mungkin merasai tambahan RM500 setiap tahun amat dialu-alukan.
Jumlah itu tidak banyak tetapi cukup untuk membeli beberapa barangan makanan.
Sekarang jumlah BR1M dinaikkan kepada RM1, 200 setahun atau RM100 sebulan. Ia masih tidak banyak tetapi ini adalah okay.
Tetapi bagi rakyat yang berpendapatan RM3,000 sebulan, jumlah itu tetap kecil.
Wang BR1M akan dibayar melalui Umno. Jelas sekali ini percubaan untuk menjadikan Umno popular. Itulah adalah politik. Ia satu bentuk rasuah terutamanya jika diagihkan berhampiran pilihan raya. Ia adalah rasuah jika jumlah itu ditingkatkan dan ini dimasukkan dalam manifesto parti.
BR1M bukan rasuah jika wang itu disalurkan melalui pegawai kerajaan atau melalui ahli-ahli Parlimen tanpa mengira parti mereka.
Bagaimanapun, bantuan ini terbatal oleh cukai GST dan penarikan semula pelbagai subsidi.
Kos sara hidup
Kos sara hidup melonjak lebih tinggi daripada jumlah BR1M.
Malah bagi kebanyakan rakyat, GST mengurangkan lebih banyak pendapatan mereka daripada sumbangan bayaran BR1M.
Sekarang nilai ringgit susut nilai melebihi satu ringgit dari segi kuasa membeli.
Jadi rakyat yang berpendapatan RM500 sebulan hari ini hanya mendapat kira-kira RM355 nilai kuasa membeli.
Kehilangan kuasa beli kerana ringgit yang susut nilai dan peningkatan dalam kos sara hidup sebenarnya bermakna bahawa BR1M bernilai kurang daripada jumlah itu, walaupun ia dinaikkan kepada RM1,200.
Hanya mereka yang miskin tegar akan menghargai BR1M.
Kerajaan tidak jelas tentang garis kelayakan BR1m. Adakah ia bagi mereka yang berpendapatan RM3,000 dan ke bawah sebulan?
Jika kurang, maka tidak mungkin bahawa 7 juta orang berhak untuk menerima BR1M.
Kemiskinan tegar
Kita berbangga dan mendakwa berjaya mengurangkan kemiskinan tegar pada 1 peratus dan hanya 5 peratus di bawah garis kemiskinan.
Mengambil kira 5 peratus berada di bawah garis kemiskinan, jumlah itu adalah 1.5 juta rakyat.
Ia akan menjadi jauh lebih rendah jika kita hanya mengambil kira jumlah orang dewasa yang bekerja sahaja.
Kita hanya perlu membantu golongan ini sahaja, tetapi dengan lebih daripada RM1,200 setahun.
Baru-baru ini, mereka yang layak mendapat BR1M telah diugut bahawa jika mereka menghadiri perhimpunan parti pembangkang mereka tidak akan layak menerimanya.
Jika ini bukan bukti menunjukkan bahawa BR1M bertujuan untuk merasuah orang, saya tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan rasuah.
BR1M cenderung untuk menjadikan rakyat bergantung kepada kerajaan. Telah diketahui bahawa sebahagian wang itu tidak sampai kepada rakyat yang disasarkan.
Di Britain, hari ini, orang yang menganggur perlu membuat kerja-kerja untuk mendapatkan bantuan kebajikan.
Peluang pekerjaan
Apa yang kita perlukan di Malaysia adalah lebih banyak peluang pekerjaan bagi golongan miskin mendapatkan pendapatan lebih baik. Untuk ini, kita mesti belajar untuk melakukan tanpa bergantung kepada pekerja asing.
Apabila rakyat tidak mampu bekerja kerana hilang upaya, sokongan kewangan yang besar perlu diberikan kepada mereka.
Selain itu kerajaan perlu fokus kepada memperkukuhkan semula nilai mata wang dan ekonomi. Rakyat sebelum ini lebih baik apabila BR1M tidak diberikan.
BR1M bukan sahaja satu bentuk rasuah tetapi ia merosakkan minda rakyat.
Saya mencadangkan kerajaan menjalankan kajian yang betul untuk mengenal pasti rakyat yang benar-benar miskin dan memberi mereka wang yang mencukupi supaya mampu hidup selesa.
Berhenti memberi wang melalui parti-parti kerajaan.

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD adalah perdana menteri Malaysia yang keempat. Tulisan ini kali pertama dinaikkan di blognya dalam bahasa Inggeris.

Thursday, 15 December 2016

Will Xavier Justo Leave Bangkok Alive?

Will Xavier Justo Leave Bangkok Alive?

No one in Thailand has any reason to see Xavier Justo dead. 
No one in Thailand had any reason to see Altantuya dead.
No one in Thailand had any reason to see Najadi dead.
No one in Thailand had any reason to see PI Bala dead.
No one in Thailand had any reason to see Kevin Morais dead.

So dont blame the Thais.

Here is a story from The Thingy which says that death threats hang over Xavier Justo who is about to be released from jail in Thailand.


My New Fears For My Husband's Safety - Laura Justo

13 December 2016

royal pardon by Thailand to Xavier Justo
wife received two serious warnings from high level sources 
M----sian entities instructed not to let him leave alive.
two separate sources indicated ‘Black Ops’ 
‘accident’ befalls Justo during journey to airport
due to be released in the coming days.
“instructions come from M----sia” 
source has high level security links has warned 
plan to use local operatives with connections 
to make sure he will not make it out of Bangkok

an accident or a hit man 
evidence that instruction has gone out

Laura Justo in new state of anxiety
notified lawyers, Swiss Embassy, intn'l law enforcement 
fearful fail to provide adequate protection for her husband
depends on size of  planned operation to kill him
Laura also fearful of attempt to kidnap Justo

Justo revealed details of PetroSaudi deal
led to unravelling world’s biggest kleptocracy case 1-DB
 
days before release M-1 made extended visit to Bangkok 
wanted Justo to be extradited to M----sia
no evidence country has any rights of jurisdiction
Thailand refused unwarranted extradition request
fiercely challenged by Swiss authorities 

M-1 wants Justo in jail
Justo provided data PetroSaudi deal US$1.83b siphoned 
US obtained extensive details of dollar transactions

two senior exec from Aabar now in jail in Abu Dhabi 
lodged major case to reclaim $6.5 billion from 1MDB

text messages from Mahony make clear M-1 fearful Justo let free
“prime minister of a country is in deep shit” Mahony told Laura 
made clear M-1 controlling Justo’s imprisonment 
two separate warnings about plans to kill him reached her  

My comments :  Xavier Justo is indeed a very important man. He has information that can take down plenty of crooks.  Lets hope that Xavier Justo remains alive and healthy and makes it home safely to Switzerland.