Tuesday, 22 July 2014

#MH0017 TRAGEDY : #MH17: Kapten MAS Bersuara, Sangkal Pihak Salahkan MAS

#MH17: Kapten MAS Bersuara, Sangkal Pihak Salahkan MAS

Mungkin ramai yang tidak mengenali nama "Ahmad Fariz Mokhtar". Namun bagi mereka yang terlibat dalam industri penerbangan negara, khususnya warga juruterbang Malaysia Airlines (MAS), mungkin mengenali individu ini.

Ahmad Fariz merupakan seorang kapten yang menjadi salah seorang juruterbang MAS. 

Mungkin tidak tahan lagi dengan teori-teori karut dan ulasan-ulasan tidak masuk akal dari sesetengah pihak yang "buta" namun cuba "tunjuk pandai" mengulas tentang tragedi MH17, Ahmad Fariz terpanggil untuk menulis sesuatu di akaun laman Facebook miliknya.

KedahNews.com berpandangan bahawa kenyataan yang dibuat oleh juruterbang MAS ini sebagai tepat dan padat, betul-betul terkena "batang hidung" beberapa pihak yang membuat tuduhan liar mempersoal MAS memilih jalan udara di Ukraine itu.

Antara yang mempersoal tindakan syarikat penerbangan kesayangan ramai itu ialah Ahli Parlimen Taiping (DAP), Nga Kor Ming dan Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kaiat, yang teruk dikecam atas kenyataan tidak berasas mereka.

Berikut adalah kenyataan penuh yang dipetik dari laman Facebook milik Kapten Ahmad Fariz yang kami maksudkan...

Bismillahirahmanirrahim...

Before I begin, let me remind you that my words here are not to hurt anyone, at least that is not my intention. But I have to speak up. Enough is enough. I have seen too many comments, too many accusations on the internet, some of which are hurtful to us pilots and flight attendants. Journalists and reporters of the media also chose to publish artlicles or news after interviewing idiots. Like, for example, a remark by a brainless rebel general who claim that some passengers were already dead when MH17 took off.

Now to those who questions us pilots, and the airline, why we flew through Ukraine, let me explain about flight routes. Pilots, for your information, do not fly certain routes as car drivers drive on certain roads. Yes we do get information about the status of certain routes, for example if there are some military activities nearby. Those areas are known as Special Use Airspace (SUA). But we do not simply fly into those airspace. SUAs are divided into four category. Danger, Restricted, Warning, and Alert. Air Traffic Controller (ATC) always see us on their radars, and will warn us the moment our aircraft seems to be headed into those areas. SUAs are not lying around for fun on our regular path, known as airways. Airways for commercial airliners are designed not to cross path with SUA.

But we might steer off our planned airways. Why? Because if a gigantic thunderstorm is right on the airways, you wouldn't want us to fly into it, right? You don't want us to strictly fly on the approved airways all the time. Of course not. But to steer off the airways, we have to get approval from ATC first. Again, if the ATC see us flying off the airway but into SUAs, they would warn us. And in any case, we pilots know the airspace where we are flying. Now do you see that there are two line of defense, before we "stray into some missile zone area?"

About the path used by MH17. Let me quote Malaysia Airline media statement.

"The flight plan was approved by Eurocontrol, who are solely responsible for determining civil aircraft flight paths over European airspace. Eurocontrol is the air navigation service provider for Europe and is governed under ICAO rules. The route over Ukrainian airspace where the incident occurred is commonly used for Europe to Asia flights. A flight from a different carrier was on the same route at the time of the MH17 incident, as were a number of other flights from other carriers in the days and weeks before. Eurocontrol maintains records of all flights across European airspace, including those across Ukraine".

ICAO stands for International Civil Aviation organisation. And to Singapore Airline, you shut up. You were there too. You were just lucky. We were not.

Now let me ask you this. Do you know that the routes that pilots use, from taxy lane, to runway for take off, to airways, are all directed by Air Traffic Controllers? Of course you do. Our office would file a flight plan, approved by local authority, then it is presented to us. We study the routes, concur with them, key in those routings into our flight computers, and off we go. Just imagine driving your car and everytime you want to turn, you must get approval from a traffic police, who happens to be in contact with you all the time. Imagine if you even have to get approval from the traffic police to start your engine, to reverse out of your parking lot, to speed up to 30km/h on the street, to speed up 100km/h on the highway, to use which highway, to slow down, to use which street to get to the parking lot, oh, the list goes on and on.

So STOP imagining us pilots flying our airplanes like you driving your cars. And if you are not in the aviation industry, just read and don't come up with your own theories. Seriously, we pilots are laughing at some comments and theories.

But above all, lets recite al-Fatihah for victims of MH17. A moment of silence. Pray that no more lives are lost senselessly.

*edited, updated version. I started this with the intention of not hurting anyone, but I might hurt some reporters/journalists. I have nothing against them, they are doing fantastic job of reporting the accident. Just too emotional when I read that some passengers were already dead before the crash. And to Singapore Airline, I accept your apology.

Assalamualaikum.


Wan Azizah MB – Bukti Anwar Semakin Takut Dengan Pengaruh Azmin?

Wan Azizah MB – Bukti Anwar Semakin Takut Dengan Pengaruh Azmin?

anwar-ibrahim-wan-azizah
Azmin Ali adalah senior dalam barisan ADUN Selangor. Itu hakikat yang tidak mungkin dinafikan, dan selaras dengan taraf senioriti yang ada, beliau merupakan pemimpin PKR Selangor yang paling berpengaruh di kalangan ADUN dan pemimpin PKR yang sedia ada.

Jika dibandingkan dengan Wan Azizah atau Khalid Ibrahim sendiri, jauh beza sokongan dan dokongan yang diterima oleh Azmin. Malah, ramai pemerhati politik dan pengundi atas pagar merasakan bahawa Azmin adalah calon paling layak untuk memimpin Selangor. Karier politik Azmin sebagai ADUN bermula di Selangor, begitu juga atas tiket Ahli Parlimen.

Namun, mengapa Anwar Ibrahim memilih untuk meletakkan Wan Azizah berbanding Azmin?

Penulis merasakan apa yang sedang Anwar lakukan adalah berdasarkan pengalamannya sendiri dalam politik. Anwar, seperti yang kita ketahui, menggunakan segala kekuatan dan sumber yang ada, samada ketika bergelar pemimpin UMNO atau sebaliknya, “menumbangkan” lawan dan kawan yang berpotensi demi cita-citanya.

Tidak mustahil, Azmin yang sangat rapat dengannya telah belajar teknik dan taktik ini. Itu yang dikhuatiri oleh Anwar, kerana Azmin telah lama dikhabarkan “lapar & haus” untuk menjawat jawatan Menteri Besar Selangor.

Anwar tidak rela untuk dipinggirkan andainya Azmin berstatus Menteri Besar Selangor. Dengan hasil negeri yang begitu banyak, Anwar yakin Azmin akan mengembangkan sayap pengaruhnya semaksima mungkin.

Apa yang bakal terjadi kepada Anwar?

Lihat sahaja “musuh-musuh politik atau bukan politik” Anwar di dalam UMNO, yang “ditamatkan” karier mereka. Anwar sedar akan hal ini, dan tentunya tidak mahu dia hilang dari peta politik tanahair; satu-satunya pentas dan “industri” yang menyelamatkannya dari kesalahan yang dibukti di mahkamah. Andai “musuh-musuh politik” Anwar sebelum ini sekadar bersara, persaraan dalam kamus hidup Anwar lebih ngeri dan menakutkan, kerana penjara Sg Buloh merupakan destinasinya akibat dari perbuatannya sendiri.

Oleh itu, bagi Anwar, sedang Azmin semakin “besar kepala” dan tidak lagi memerlukan kebergantungan politik kepada Anwar, langkah terbaik untuk terus mendapat ruang politik adalah dengan menamakan Wan Azizah, ADUN Kajang sebagai Menteri Besar yang lalu. Anwar mengulangi apa yang dia sendiri ucapkan pada Februari 2014 yang lalu, sewaktu kehangatan PRK Kajang iaitu Wan Azizah sebagai Menteri Besar.

Kesukaran Anwar mengawal kemahuan Azmin menyebabkan Wan Azizah dipilih. Sangat sesuai mengisi satira politik “bateri politik Anwar”, pengumuman Wan Azizah sebagai Menteri Besar bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Permatan Pauh menjadi bukti, apabila Wan Azizah menjadi boneka dan “bateri politik”, yang akhinya mengundur diri sebagai ahli parlimen dan seterusnya memberi ruang kepada Anwar Ibrahim.

Apa yang Anwar lakukan sekarang adalah persediaan untuk masa hadapan. Waima sudah dibuktikan bersalah dan menanti hukuman dilaksanakan, Anwar sedang sedaya upaya mencari helah termasuklah patah tangan, terjatuh di bilik air, malah dimasukkan ke IJN pula.

Wan Azizah adalah harapannya. Azmin pula adalah pengalamannya.
Soal kenapa Anwar belum menjalani hukuman, anda carilah jawapan sendiri. Kiki pun sudah disabitkan bersalah dan dijatuhkan hukuman.

Ceh!!!

source : mykmu.net

Sunday, 20 July 2014

A MUST SEE VIDEO ! How New YorK reacts to a muslim , Amazing Reactions

A MUST SEE VIDEO ! How New YorK reacts to a muslim , Amazing Reactions


click here

#MH017 TRAGEDY : Malaysia Airlines Ukraine Crash: ‘Unreal’ Scenes from Photographer Jerome Sessini ...Warning: Graphic images and details can be found in the photographs above and in the text below.

Malaysia Airlines Ukraine Crash: ‘Unreal’ Scenes from Photographer Jerome Sessini

Jerome Sessini—Magnum
Firefighters at the crash site of Malaysia Airlines flight MH17 in Torez, eastern Ukraine, July 17, 2014.
Warning: Graphic images and details can be found in the photographs above and in the text below. 
Late Thursday afternoon, a field of sunflowers in the village of Torez in eastern Ukraine was transformed into a scene of a tragedy when Malaysia Airlines Flight 17 was brought down by a surface-to-air missile.
Jerome Sessini, a French photographer with the agency Magnum Photos, was one of  the first people to arrive at the scene. A veteran war photographer who has worked in conflict sites like Iraq and Somalia, Sessini says he wasn’t prepared for the weight of what he saw.
Sessini, who had been working in a nearby mining village in Donetsk, first heard about the crash when his driver received a call from a local journalist, who explained that a plane had been downed in nearby Torez, apparently by pro-Russian rebels. Initially assuming it was a Ukrainian military plane—the pro-Russian rebels had already destroyed a military transport plane and reportedly brought down two other military aircraft—Sessini and his driver headed out.
“As we made our way to Torez, we learned that it was in fact a civilian plane,” the photographer told TIME. It didn’t take the pair long to reach the scene and they had no trouble accessing the crash site, as there were very few people in the area at the time.  Yet the rebels soon arrived, and they initially gave Sessini trouble, taking his memory card away. They eventually returned it and allowed Sessini to take photographs.
“[What I saw] was horrific, almost unreal,” he says. In addition to the charred wreckage and debris of the destroyed Boeing 777 plane, there were bodies strewn across the fields. Some were still attached to their seats. “I was in shock. I don’t think I ever felt so sick.”
More than a hundred bodies have been found so far, with some located as far as 6.2 miles (10 km) away from the crash site. “I found one body that went through the roof of a house and landed in someone’s bedroom,” says Sessini. “It’s a real nightmare.”
Sessini noted that while some of the bodies were virtually intact, others had broken apart in the explosion and crash. But for the seasoned photographer, one of the hardest sights to take in wasn’t the dead themselves, but the mementos from their lives, strewn across the ground. “One of the saddest parts was to see all of their luggage in the grass,” he says. “All these Duty Free bags, the swimsuits, the children’s books.”
“I don’t think I’ll be able to board a plane without thinking about these images,” Sessini says.
-interview by Olivier Laurent

Jerome Sessini is a French photojournalist represented by Magnum. Megan Gibson is a writer and reporter at the London bureau of TIME. Find her on Twitter at @MeganJGibson. Olivier Laurent is the editor of TIME LightBox. Follow him on Twitter and Instagram @olivierclaurent.


Read more: Malaysia Airlines Ukraine Crash: Jerome Sessini Photographs - LightBox http://lightbox.time.com/2014/07/18/malaysia-airline-ukraine-crash-jerome-sessini/#ixzz37us3orka


source : time lightbox

#MH017 TRAGEDY : VIDEO Pengalaman menakutkan dan menyayat hati rakyat Ukraine, jurugambar dan wartawan serta pasukan penyiasat di lokasi MH17 terhempas..

#MH017 TRAGEDY : VIDEO Pengalaman menakutkan dan menyayat hati rakyat Ukraine, jurugambar dan wartawan serta pasukan penyiasat di lokasi MH17 terhempas..




Pengalaman menakutkan dan menyayat hati rakyat Ukraine, jurugambar dan wartawan serta pasukan penyiasat di lokasi MH17 terhempas..

#MH017 TRAGEDY : #MH17 - APA KATA TUN MAHATHIR???


Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan syarikat penerbangan Malaysian Airlines (MAS) tidak bernasib baik apabila MH17 menggunakan ruang udara bergolak dan ditembak kumpulan pemisah di sempadan Ukraine semalam.

Bekas perdana menteri itu berkata MH17 tidak bernasib baik apabila menjadi mangsa kumpulan pemisah yang terlibat dalam konflik kawasan itu.

"Ini suatu yang tidak bernasib baik kerana kawasan itu sedang berlaku peperangan dan terdapat kumpulan pemisah. Mereka bukan askar yang berdisiplin," katanya dipetik dari portal One News (www.malaysia1news.my).

Beliau berkata pejuang pemisah boleh sewenang-wenangnya melepas tembakan tanpa mengira sesiapa sahaja di wilayah bergolak.

"Pemisah tidak mempunyai disiplin sama dengan tentera, mereka tembak tanpa ambil kira apa yang berlaku dan saya diberitahu kawasan tersebut banyak pesawat penumpang terbang.

"Ia mungkin berlaku kepada penerbangan lain tapi ia berlaku kepada MAS. Ini pasti tragedi berganda selepas MH370," kata bekas perdana menteri paling lama berkhidmat itu.

Dr Mahathir berkata beliau sedih dengan tragedi kedua yang berlaku ini, serta bersimpati kepada keluarga mangsa penumpang insiden tersebut.

"Saya bersimpati kepada ahli keluarga dan mereka yang berkaitan dengan penumpang dalam pesawat ini," katanya.

Malaysia hari ini digemparkan dengan berita pesawat MAS Boeing 777 ditembak jatuh dari udara selepas empat bulan pesawat MH370 hilang dari radar.

Pesawat MH17 yang terbang 300 meter di atas kawasan larangan apabila ditembak jatuh kumpulan pemberontak di timur Ukraine mengorbankan 298 nyawa.

source : semut hitam

#MH017 TRAGEDY : #MH17 : SAYU DAN HIBA!!! Satu Nukilan Yang Menyentuh Perasaan!!!

#MH17 : SAYU DAN HIBA!!! Satu Nukilan Yang Menyentuh Perasaan!!!



Kita tidak mengenali mereka, kita tidak pernah bersua, namun menyelami isi hati keluarga mereka apatah lagi "suasana ngeri" yang dialami mangsa pastinya membuatkan air mata kita mengalir tanpa dipaksa. Ikuti satu nukilan yang pasti mencuit hati dan perasaan kita sebagai manusia biasa....
"I do not know them but as I pen this message my eyes are filled with tears. May God bless you all. 
Woke up feeling very empty today.. I was left heart broken when MH 370 went missing. But MH 17 has shattered my heart into a million pieces.. This tragedy has a greater impact on me on a personal level.  

Azrina.. sweet & kind Azrina. My UITM classmate & friend. Sama2 bersusah payah berhempas pulas for nearly 5 years as a 'mahasitua' for our degree. So many bittersweet memories together. She would've graduated in a few months time. 

Fazlin.. I will miss u in our groupchat. Terbayang2 lagi our SEP class last week. "Hazie, ko partner dgn aku ya masa swimming nanti.." 

"Eh hello.. ko x nampak ke badan aku besar mana, badan ko tu besar mana? Ada hati nak tarik aku. Xde xde xde.. Nanti dua2 tenggelam!" 

"Alaa.. boleh la.. aku mana ada kurus!!" 

But in the end I did partner up with her. We laughed & screamed in the pool so much coz we were so tired having to do the wet drill in Ramadhan. 

The next day on 10/7 I flew with Hui Pin to Melbourne. We worked together in Zone C. The IFS was not happy with the EY crew. As the coordinator, she stood up for us against the irrational IFS. Never expected soft spoken Hui Pin would stand up for us the way she did. I really admired & respected her for that.


Dora.. Muka memang garang tapi hati baik. We flew together a number of times recently. But the one I remember the most was the flight to Beijing two weeks after MH 370 went missing. Tumpang bangga dengar dia cerita how well her beloved daughter is doing in one of the best boarding schools in the country. 

Shazana.. though I flew with u only once this year, I remember u well. U're very good with people & our smile really brightens up a room.  

Sanjid.. I still remember u anI were among the 7 or 8 people camping in one room in KK during our 737 days because someone started telling ghost stories & in the end, everyone got scared. Hilarious time that was.  

Ghafar.. One of my favourite IFS. I always look forward to flying with him. He has my utmost respect for his principals. If I remember correctly, he lost his son to an illness a few years ago. I shed my tears with his family then, I shed my tears with them again today.  

Al-Fatihah & rest in peace my dearest friends. I'm going to miss all of u very2 much. It's going to take forever to heal this wound.

AL FATIHAH buat mereka... Tq HAZIE HARUN atas perkongsian rasa ini.

source : belia bangkit

#MH017 TRAGEDY : HOT!! Nga Kor Ming, di balun Teruk Oleh Pengikut Facebookersnya.. #MH17

HOT!! Nga Kor Ming, di balun Teruk Oleh Pengikut Facebookersnya.. #MH17



Nga Kor Ming ni cuba nak meneguk di air yang keruh, tapi akhirnya, dia sendiri kena ketuk!


Selepas sahaja Nga Kor Ming  membuat posting tersebut, beliau terus dikritik teruk oleh ahli keluarga mangsa dan penguna facebook yang lain.

Cuba komen dibawah yang agak menarik,






Ada juga pembodek Nga yang nak backup.. he he..


Di bawah ni komen dari keluarga mangsa.. memang setepek kena muka Nga..


Nak lebih terang dan jelas.. Mc dah copy n paste kat bawah ni..

You want the truth YB...the truth is my family lost a woman who was a wife...mother....grandmother....sister....cousin to many of us. Shut the fuck up !! Why blame MAS...the entire world is not blaming MAS and you call yourself a Malaysian MP !!. Why not head to the Russian embassy and demand they allow us full excess to the crash site ? What bloody truth !?? The truth is our love one is gone and here you play politics !! Are you a baboon ? A wanker ? A damn fool with no heart for our pain that we and many like us are going through here and all over the world !!?? Do not make me curse you and your entire family for diluting the magnitude of this tragedy by asking questions which many here already know !!?? There is a time and place for you to dwell into MAS for your political gimmick...this is now the time for us the families and you the leaders to fight for us so that we get the remains and whatever belongings is left as a form of comfort. We have a love one only god knows in what senseless situation in a field and here you talk about MAS !!?? We will not forget how you are trying to hoodwink for political mileage our loss of a love one with your leading question !! The truth is...you have proven now to me and my family and many Malaysians you are not fit to represent us. You are nothing but a fucking publicity whore !! WE HAVE A LOVE ONE WHO WE HAVE LOST YOU BLOODY BASTARD !! You are a disgrace to humanity !! I am sad and angry at those responsible for the senseless murder of our love one BUT I am disgusted by your lack of sensitivity towards we who had a love one on board !! If we lived in a world where laws did not exist and if I was not a better person...if I saw you...I would call you out and give you a beating your next 10 generations would feel. You have disgusted me to my very core !!

McTheory:
Kita tak perlu nak jawab.. rakyat Malaysia makin cerdik sekarang ni..

source : kedah ke kl

PANASSS !!! AG, MENTERI KDN, PDRM DAN PM SEGERA JAWAB !! Kiki didakwa segera kerana Melayu, tapi Cina India tak siasat dakwa

Kiki didakwa segera kerana Melayu, tapi Cina India tak siasat dakwa




Berita yang kita dengar pasal kisah awek yang mengamuk dekat tempat parking depan bangunan UTC Kuantan tu akan didakwa di mahkamah Temerloh Isnin ini.

Katanya kes awek tu masih disiasat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan (Khianat) dan Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana mengugut.

Video awek tu mengamuk sambil mengetuk - ngetuk bonet kereta seorang lelaki Cina sebelum ini menjadi viral dan hangat diperkatakan dilaman media sosial.

Sebelum ini, Kiki atau nama sebenarnya Siti Fairrah Ashyikin Kamaruddin telah ditahan oleh pihak Polis untuk diambil keterangan pada hari Khamis.
"Dia yang ditahan pada jam 4 petang Khamis lepas di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan dibebaskan dengan jaminan lewat malam hari yang sama. Kiki dibebaskan selepas pihak polis berpuas hati dengan keterangan yang diberikannya," jelas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Datuk Zakaria Ahmad.
Nah!!! Sekarang orang mula mempersoalkan, kenapa tindakan Biadap Si ADUN Celaka di Pulau Pinang tu sampai hari ni masih tidak diambil tindakan yang sewajarnya?

Kenapa pada hari dia perlu didakwa dimahkamah, ada pulak 'Arahan' dari pejabat Penasihat Undang  -Undang Negeri supaya membatalkan pendakwaan tersebut?

Sehingga hari ini, Peguam Negara sendiri pun tidak tampil untuk menjelaskan perkara tersebut kepada rakyat yang ternyata terguris dengan tindakan tersebut.

Baca seterusnya di Semut Hitam SINI



Nampaknya dalam negara ini, Cina RBA, India dan DAP boleh hasut dan hina sesiapa mereka mahu sebab ada 'permit khas' dari pejabat Perdana Menteri, Peguam Negara, SKMM dan mungkin Ketua Polis.



Lihatlah bagaimana segera Peguam Negara dakwa President ISMA manakala pemimpin DAP dan PKR yang menghina dan menhasut untuk membenci kerajaan DYMM Seri Padukan Baginda Yang DIpertuan Agong hingga memfitnah dan menghalang perjalanan kerajaan pun satu helai rambut tak dicuit..



Khalid Samad yang mempersoalkan kuasa Sultan dalam mendapatkan nasihat dari MAIS menurut undang-undang tubuh negeri pun tak boleh buat apa=apa.


Orang yang tuntut nak pecahkan negara ini yang merupakan pengkhianatan terhadap Yang Dipertuan Agong pun tidak ada tindakan.

Orang yag belot terhadap negara dengan bersekongkol dengan Suluk pun tidak kena tali gantung.

Perasuah dan pencuri diesel langsung tak diambil peduli malah ada kontrak RM250-300 juta mahu diberi pada kroni bersabit kad petrol.


Korporat CIna yang tidak bayar cukai disanjung dan tidak putus-putus di beri kontrak macam anak emas padahal sumbangan mereka kepada negara seperti nila setitik.

Peguam India pembangkang dan penyokong kerajaan diberi kerja oleh GLC-GLC, jawatan tinggi dalam kerajaan dan boleh kuasai Astro Awani.


Banyak lagi kisah dan hal orang asal negara ini didiskriminasi oleh kerajaan yang mereka sendiri pilih dan dokong. 

Akibat sindrom nasi lemak tidak bertelor
source : the unspinners

#MH017 TRAGEDY : WAJAH PEMBUNUH YANG MELETUPKAN PESAWAT MAS #MH17

WAJAH PEMBUNUH YANG MELETUPKAN PESAWAT MAS #MH17



Inilah wajah wajah pemberontak yang telah menembak jatuh pesawat MAS MH17 yang 
meragut 298 nyawa tidak berdosa malah dengan angkuhnya pula mengancam 
keselamatan pasukan penyiasat antarabangsa untuk memasuki lokasi nahas MH17