NUFFNANG

Saturday 6 September 2014

NAIB CANSELOR UITM BIDAS DAKWAAN DYANA SOFYA

NAIB CANSELOR UITM BIDAS DAKWAAN DYANA SOFYA

SHAH ALAM 20 Mei - Penuntut yang mengikuti pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dipilih berdasarkan merit dan cukup syarat, bukan berdasarkan fahaman politik dan status keluarga masing-masing, kata Naib Canselornya, Tan Sri Profesor Sahol Hamid Abu Bakar.

Beliau sekali gus menolak dakwaan calon DAP bagi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd. Daud bahawa hanya anak orang UMNO daripada keluarga berada sahaja dipilih memasuki UiTM berbanding anak keluarga bukan daripada parti itu.

UiTM, jelasnya, mengambil penuntut berdasarkan permohonan Unit Pusat Universiti (UPU) untuk ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan ia tidak boleh membuat pilihan mengikut parti.

"Dakwaan (Dyana Sofya) tidak benar, tidak logik, tidak cerdik dan tidak matang," katanya kepada Bernama hari ini ketika dihubungi di London.

"Ada juga yang datang merayu tidak kira siapa (orang UMNO atau bukan UMNO), ramai anggota parti bukan UMNO datang dengan nama-nama untuk diberi tempat dan ada juga pemimpin parti bukan UMNO datang minta tolong calon-calon mereka. Kita terima (rayuan) dan beri tempat berdasarkan merit dan syarat," katanya. - BERNAMA

source : pilihan anda

No comments: