NUFFNANG

Wednesday 20 August 2014

PERHATIAN UNTUK UMAT MELAYU-ISLAM KHASNYA DAN RAKYAT SELANGOR AMNYA : KEMBALIKAN HAK RAKYAT SELANGOR!

UMAT MELAYU-ISLAM KHASNYA DAN RAKYAT SELANGOR AMNYA : KEMBALIKAN HAK RAKYAT SELANGOR!

Bang Non,, nanti kita dua-dua jadi MB lah. Jah ADUN Kajang jadi Menteri Besar, Bang Non Banduan Kajang jadi Mr Banduan...hehehe! Hang jangan lupa diri Jah; letih aku buat Langkah Kajang,hang nak langkah aku pulak!!!
Salam 2 all.

Asas kepada prinsip demokrasi ialah hak rakyat menentukan pihak mana yang wajar membentuk kerajaan dan mengetuai kerjaan itu untuk mentadbir dan mengurus hal ehwal, kebajikan dan menjaga kepentingan rakyat.

Bagi tujuan itu, diadakan pilihanraya dimana pihak-pihak yang berkepentingan akan menghebahkan kepada rakyat apa dasar, polisi dan perancangan mereka jika menjadi pemerintah atau kerajaan - samada dalam bentuk janji, akujanji, manifesto, jaminan dan lain-lain - dengan tujuan untuk memujuk dan meyakinkan rakyat supaya mengundi mereka supaya boleh membentuk Kerajaan mewakili rakyat.

Dan rakyat akan memilih dan mengundi mereka berdasarkan apa yang rakyat faham tentang hebahan janji, akujanji, manifesto, jaminan oleh pihak-pihak tersebut.

Dalam PRU-13 pada 08.05.2013, apa yang rakyat Selangor faham ialah jika diberi mandat, pakatan pembangkang DAP-PKR-PAS akan membentuk Kerajaan berdasarkan kesinambungan kerajaan dahulu dengan Tan Sri Khalid Ibrahim akan terus mengetuainya sebagai Menteri Besar.

Saya cukup yakin rakyat dan pengundi Selangor tidak pernah terfikir semasa PRU-13 bahawa Wan Azizah akan menjadi Menteri Besar; atau bukan anak Selangor akan menjadi Menteri Besar; atau pendakyah krsitian akan dibenarkan menggunakan kalimah Allah; atau bibel versi Melayu akan dibenarkan disebarkan di Selangor; atau kuasa dan bidangkuasa MAIS akan dihapuskan; atau pusat ternakan babi terbesar bernilai RM100 juta akan dibina dalam negeri Selangor; atau rizab simpanan tunai Selangor sebanyak RM3.2 billion akan diurus tadbir oleh Wan Azizah.

Oleh itu, pakatan pembangkang DAP-PKR-PAS wajib mendapatkan semula mandat baru daripada rakyat Selangor melalui satu Pilihanraya Negeri Selangor yang baru untuk menentukan samada rakyat Selangor bersedia untuk Wan Azizah menjadi MB dibawah kerajaan pakatan DAP-PKR-PAS berdasarkan 12 perkara fundamental seperti berikut:

1. adakah rakyat Selangor bersetuju seorang anak bukan kelahiran Selangor menjadi Menteri Besar kerana Wan Azizah bukan anak kelahiran Selangor?

2. adakah rakyat Selangor bersedia menerima Menteri Besar yang suaminya yang juga Ketum PKR merangkap Penasihat Ekonomi Negeri Selangor bersetuju membenarkan pendakyah kristian menggunakan kalimah Allah yang bercanggah dengan Enakmen Pengawalan Pengembangan Agama Bukan Islam Selangor 1988?

Anwar Ibrahim secara konsisten termasuk dalam ucapan dihadapan penganut kristian didalam Gereja Our Family, Kajang pada 16.02.2014 menyatakan kristian patut dibenarkan mengguna-pakai kalimah Allah walaupun bercanggah dengan ketetapan Majlis Syura' Ulama PAS pada 08.01.2013;

Jika dasar ini dibenarkan, maka tidak ada sesiapa lagi boleh menghalang pendakyah kristian daripada menamakan gereja mereka dengan nama seperti Rumah Allah sebagaimana yang berleluasa di Indonesia;

3. adakah rakyat Selangor bersedia menerima Menteri Besar yang sehingga hari ini gagal mengemukakan jam Omega yang didakwa dalam simpanannya sedangkan Datuk Eskay membuktikan jam itu ada dengan beliau dan telah diserah kepada pihak polis?

Ini kerana isu ini membabitkan soal integriti, kewibawaan dan akhlak; samada Datuk Eskay berbohong atau Wan Azizah seorang pembohong;

4. adakah rakyat Selangor bersedia menerima Menteri Besar yang mempunyai suami yang dikaitkan dengan skandal salahlaku akhlak melalui pendedahan Datuk Eskay mengenai videoklip China-Doll yang telah disahkan pakar sebagai mempunyai 99% ketulinan?

5. adakah rakyat Selangor bersedia menerima Menteri Besar yang mempunyai suami seorang bekas banduan yang pernah disabitkan dengan kesalahan salahguna kuasa dan dihukum enam tahun penjara kerana mengarahkan polis memaksa dua rakyat Malaysia membuat Surat Akuan Sumpah palsu?

6. adakah rakyat Selangor bersedia menerima Menteri Besar yang mempunyai suami yang telah Mahkamah Rayuan Malaysia sabitkan pada 07.03.2014 dengan kesalahan dibawah Seksyen 377B Kanun Kesiksaan dan dihukum 5 tahun penjara?

7. adakah rakyat Selangor bersedia menerima Menteri Besar yang mempunyai suami yang bakal menjadi banduan menjalani hukuman penjara 5 tahun di Penjara Kajang atau Penjara Sg. Buloh kerana kesalahan dibawah Seksyen 377B Kanun Kesiksaan?

8. adakah rakyat Selangor bersedia membenarkan pendakyah kristian menggunakan bibel versi bahasa Melayu yang mengandungi istilah, perkataan dan kalimah yang bercanggah dengan Enakmen Pengawalan Pengembangan Agama Bukan Islam Selangor 1988?

9. adakah rakyat Selangor bersedia menerima pembinaan pusat penternakan dan penyembelihan babi bernilai RM100-00 juta di Sepang, Selangor?

10. adakah rakyat Selangor bersedia membenarkan rizab simpanan tunai Selangor berjumlah RM3.2 billion diletakkan dibawah penguasaan dan ditadbir dan diurus oleh Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor?

11. adakah rakyat Selangor bersedia membenarkan kuasa dan bidangkuasa Majlis Agama Islam Selangor dihapuskan?

12. adakah rakyat Selangor, khususnya yang beragama Islam (terutamanya ahli PAS) bersedia melanggar hadis Rasulullah saw yang telah bersabda,

Ketika sampai berita kepada Rasulullah SAW bahawa bangsa Parsi telah mengangkat puteri Kisro sebagai ratu, maka sabda Baginda Rasulullah SAW: “Tidak akan berjaya/beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin)”.
(Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Imam at-Tirmizi, Imam an-Nasaie’)

Dua belas perkara diatas adalah antara beberapa perkara asas dan fundamental yang dijangka akan atau boleh berlaku sekiranya berlaku perubahan pemerintahan daripada kerajaan pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim kepada Wan Azizah sebagaimana yang telah diputuskan oleh mesyuarat kepimpinan Pakatan DAP-PKR-PAS pada 17 Ogos 2014 lepas.

Dan adalah tidak adil bagi rakyat Selangor sekiranya 12 perkara diatas dilakukan tanpa mereka diberi hak untuk menentukan samada mahu menerimanya atau tidak. Dan mesej penerimaan itu hanya boleh ditentukan di dalam satu pilihanraya baru kerana 12 perkara ini membabitkan perkara yang sangat berbeza dengan apa yang rakyat Selangor terima dan faham semasa PRU-13 lalu.

Oleh itu, nasihat saya kepada Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar yang sah pada masa ini untuk memohon perkenan Tuanku Sultan Selangor untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor dan memberikan peluang kepada rakyat Selangor untuk menentukan samada mereka benar-benar bersedia dan menerima kesemua 12 perkara diatas.

Dan hanya Tan Sri Khalid yang boleh berbuat sedemikian kerana beliau adalah, dan masih seorang Menteri Besar yang sah dibawah Undang-Undang Tubuh Perlembagaan Negeri Selangor!

Dan pakatan DAP-PKR-PAS tidak berhak menafikan hak rakyat Selangor ini; malah mereka sepatutnya mengalu-alukannya kerana merekalah yang selalu memukul gendang kononnya mereka mengamalkan demokrasi dan mengutamakan suara rakyat sebagai perjuangan mereka.

Malahan, kalau benar pakatan DAP-PKR-PAS memperjuangkan demokrasi, inilah masa yang tepat untuk mereka memohon sembah perkenan Tuanku Sultan Selangor supaya membubarkan DUN Selangor dan menyerahkan kembali kepada rakyat Selangor untuk menentukan kepada pihak mana mandat mahu diberikan untuk membentuk Kerajaan Negeri Selangor dan siapa MB nya!

KEMBALIKAN HAK RAKYAT SELANGOR!

BUBARKAN DUN, ADAKAN PILIHANRAYA!

Wallahua'lam dan wassalam.

Adios amigos, grasias senor.

Zulkifli Bin Noordin
Selasa
23 Syawal 1435
19 Ogos 2014

No comments: