NUFFNANG

Thursday 4 December 2014

CSID : Badan Pro Anwar Mahu Syariah Islam Ditafsir Semula

CSID : Badan Pro Anwar Mahu Syariah Islam Ditafsir Semula

AIDCNews – 3/12/14 – CSID (the Center for the Study of Islam), badan yang memberi anugerah Muslim Moderate 2005 kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu menafsir semula syariah Islam mengikut zaman moden.
“Pada asasnya bermaksud ada satu undang-undang dan undang-undang itu bersandarkan Al-Quran. Tapi apa yang kami jumpa adalah 90 hingga 95 peratus apa yang dipanggil Syariah bukan dari Al-Quran.
“Ia sebenarnya terjemahan bermacam warna melalui sejarah ….melalui abad bagi Islam dan kami kumpul semua tafsiran itu dan kami rasa perlunya terjemahan baru untuk Syariah terdapat keperluan untuk menterjemah semula Al-Quran dan pengajaran Islam dalam kehidupan abad 21, kata Radwan Masmoudi, Presiden CSID.
Wawacara lengkap bersama Radwan Masmoudi :
Saya bercakap dengan siapa?
Radhwan Masmoudi
Dari organisasi mana anda datang?
Pusat Pengajian Islam dan Demokrasi (CSID)
Apakah yang cuba dibuat oleh kumpulan ini?
Pusat ini ditubuhkan lebih kurang 8 tahun lalu iaitu pada 1999 untuk promosi demokrasi dan dunia Muslim Arab dan promosi visi lebih baik dan tafsiran terhadap Islam untuk abad 21.
Adakah anda ada buat sebarang kerja atau awak menimbang pengalaman tentang Islam di Amerika?
Ya ada. Lagi pun objektif utama kita adalah ajar Amerika apa itu Islam. Maksud saya selepas 9/11, banyak salah faham apa itu Islam? Apa Islam ajar ? Terlalu banyak media siar pelampau …pelampau Islam radikal. Ada tahu guna Islam justifikasi keganasan, pembunuhan dan semua itu. Jadi kita ada kerja besar di hadapan di mana untuk ajar Amerika itu bukan Islam sebenar.
Ramai rakyat Amerika ambil tahu tentang undang-undang syariah dan demokrasi seperti dialami di Amerika. Boleh anda bercakap sedikit tentang itu?
Boleh. Syariah dalam bahasa Arab bermaksud kedaulatan undang-undang. Itu adalah maksud perkataan itu kedaulatan undang-undang. Pada asasnya bermaksud ada satu undang-undang dan undang-undang itu bersandarkan Al-Quran. Tapi apa yang kami jumpa adalah 90 hingga 95 peratus apa yang dipanggil Syariah bukan dari Al-Quran.
Ia sebenarnya terjemahan bermacam warna melalui sejarah ….melalui abad bagi Islam dan kami kumpul semua tafsiran itu dan kami rasa perlunya terjemahan baru untuk Syariah terdapat keperluan untuk menterjemah semula Al-Quran dan pengajaran Islam dalam kehidupan abad 21.
Apakah maksud Muslim menjadi abad 21 dan bagaimana menyusun semula komuniti dan masyarakat kita dalam abad 21? Terdapat banyak kemajuan dalam kedua bidang sains dan politik dan ekonomi dan benda macam itu yang kita sebagai Muslim perlu ambil kesempatan dan penyesuaian dalam situasi ini. Cabaran sebenar yang dihadapi Muslim di Amerika dan seluruh dunia hari ini ialah bagaimana jadi Muslim dan moden dalam masa sama.
Berikan contoh sesuatu yang anda fikir perlu diterjemah semula dan dikaji semula berdasar pengalaman hidup hari ini di Amerika?
Baik. Terdapat berbagai-bagai contoh. Satu isu selalu ditanya ialah poligami sebagai contoh. Kita tahu Islam tidak halang poligami. Poligami wujud di dalam tamadun lepas melalui sejarah. Fatwa agama Islam pertama menetapkan had berapa ramai isteri lelaki boleh ada kerana sebelum Islam tiada limit mereka boleh ada 10 atau 20 isteri dan sekarang Islam hanya menetapkan 4 paling maksimum. Malangnya sesetengah Muslim fikir atau berpendapat dalam sejarah yang ini adalah ajaran Islam perlukan anda 4 isteri.
Sebenarnya jika anda baca Al-Quran, ia tidak nyatakan begitu ia nyatakan yang itu adalah maksimum tetapi mencukupi seorang isteri. Dan ini adalah benda yang saya fikir bila anda kaji Al-Quran anda kaji sejarah. Anda dapat lihat Islam adalah miskin atau perlu menerima yang sebagai masa itu dan masyarakat waktu itu adalah perkara normal dilakukan adalah mustahil masa Nabi abad ke 14 lalu menyatakan lelaki hanya boleh berkahwin seorang wanita.
Tapi saya berpendapat ini adalah sesuatu boleh ubah dalam abad 21 dan tanpa berlawan apa-apa dalam Islam atau Al-Quran yang boleh kita kata tidak perlu poligami lagi. Poligami digunakan untuk masa tertentu naikkan kita hari ini atau diperlukan untuk masa tertentu tamadun manusia tetapi ia tidak lagi diperlukan dan tidak sesuai atau diterima.
Mereka juga ada kebimbangan lain. Bimbang wanita bagaimana dilihat oleh sesetengah masyarakat Islam dan bagaimana undang-undang Syariah dilaksana terhadap wanita. Boleh anda bercakap tentang itu berdasar pengalaman rakyat Amerika?
Sudah pasti. Sekali lagi kami jumpa banyak tafsiran tentang Al-Quran tentang bagaimana melayan wanita yang sebenarnya bukan dari Al-Quran tetapi dari masyarakat di mana Nabi Muhammad dan sarjana awal Islam hidup 14 abad lalu dan hari ini sebagai standard abad 21 mereka limit sebenarnya diskriminasi bimbangkan wanita itu dan jika and abaca Al-Quran anda lihat sebagai persetujuan Al-Quran dan sebagai persetujuan Islam yang lelaki dan wanita adalah sama. Inilah persetujuan sebenar tetapi beberapa amalan sesetengah adalah sama bahagian Syariah sebenarnya yang saya cakap tafsiran oleh lain sarjana tetapi kita punyai sekolah pemikiran. Kita punyai sekolah pemikiran.
Sekolah pemikiran bermula 2 abad lalu 250 tahun dahulu di Arab Saudi dan ia sangat menyekat hak wanita tetapi itu tiada kena dengan Al-Quran, ia hanya dalam masyarakat itu 250 tahun lalu. Hak wanita bukan keutamaan dan sekarang ia patut. Saya fikir sebahagian dari pembangunan Muslim itu tamadun, budaya Muslim dan Syariah Muslim adalah perlu diterima dan perlu diubah dan diberi hak sama rata kepada wanita menurut Islam.
Kami diberitahu di Iran ada mahkamah-mahkamah Syariah sebenar dan penguatkuasaan Syariah seperti polis. Adakah itu boleh terjadi di Amerika?
Tidak. Saya fikir sesiapa boleh mendesak undang-undang Syariah dilaksana di Amerika kerana Muslim di Amerika ialah kaum minoriti. Pertama, mereka tidak wakili mungkin tidak lebih 2 peratus populasi. Kedua, Muslim di Amerika hargai ada demokrasi di sini, ada kedaulatan undang-undang dan undang-undang ada di sini untuk lindungi semua agama, minoriti, lindungi semua. Jadi saya tidak fikir undang-undang Syariah dipakai di Amerika. Walaupun di Iran dan Arab Saudi.
Saya fikir itu sebenarnya salah tafsiran tentang Syariah. Kita lihat hari ini di Iran dan Arab Saudi. Saya tidak akan pergi jauh dengan panggilan itu melalui Syariah rakyat menggunakan Islam, gunakan Syariah untuk justifikasi politik mereka dan justifikasi keinginan politik dalam dominasi masyarakat dengan nama agama.
Ia kedengaran seperti anda selesa dalam mentafsir Islam berdasar pengalaman anda di sini di Amerika ia nampak Islam di negara lain di masa lain mungkin lain jadi anda mengatakan yang orang di tempat lain adalah salah tentang Islam atau kedua pihak adalah betul?
Baik, saya hendak anda faham yang bahagian tafsiran tentang Islam yang Islam lebih dari satu. Islam ada berbagai jenis seperti Kristian, Buddha dan banyak agama lain yang punyai banyak tafsiran tentang agama bergantung kepada keadaan dan masyarakat tinggal. Jadi sebagai contoh anda tahu tafsiran Islam di Arab Saudi berlainan sekali tafsiran Islam tinggal di Turki sebagai contoh adalah satu lagi negara majoriti Islam tetapi lebih membangun lebih sekular lebih orientasi kepada Eropah jadi saya berpendapat, tafsiran agama ambil dalam pertimbangan adat tempatan, budaya tempatan, norma setempat masyarakat tempatan tinggal.
Jadi sebab itu anda lihat melalui sejarah berlainan Islam terhasil. Indonesia sebagai contoh ke Nigeria, ke Marocco, ke Turki sentiasa terdapat fleksibiliti dan kebebasan untuk mentafsir dan menilai semula keutamaan bagi Islam, berdasarkan norma setempat negara itu ia menjadi amat salah. Cuba untuk memasukkan tafsiran tertentu satu Negara ke satu negara kerana ia adalah berbeza. Keadaan negara dan masyarakat negara itu adalah sangat berlainan.
Anwar juga pernah menyentuh mengenai CSID ketika ditanya peserta Forum “Masa Depan Demokrasi Muslim” anjuran National Endowment for Democracy (NED) pada 1 Dis 2005.
Soalan : Saya John Peter. Saya ada soalan mengenai apa yang diperlukan secara khusus dalam menterjemahkan tradisi budaya atau warisan yang menyokong demokrasi dalam dunia Muslim, untuk menterjemahkan ke arah demokrasi yang sebenar, dan melangkah ke arah demokrasi seperti yang kita lihat di Indonesia dan beberapa negara lain.
Anwar : Terdapat banyak usaha ke arah ini. Saya telah ditunjukkan penerbitan terbaru oleh CSID di Amerika Syarikat, dalam cadangan terperinci tentang isu perubahan, media, pilihan raya, badan kehakiman yang bebas.
Sebenarnya saya telah mencadangkan NED, untuk menyokong usaha utama menterjemahkan karya agung oleh Tocqueville (Alexis de Tocqueville- ahli falsafah Peranchis) atau (Thomas) Jefferson (Presiden AS yang dianggap bapa kebebasan agama), apabila Muslim membaca buku ini….. kebimbangan terhadap Vox populi Vox Dei (kedaulatan rakyat sama dengan kedaulatan Tuhan)..isu ini perlu diketahui oleh dunia Islam.
Anda mesti faham, kami tiada media yang bebas kecuali Indonesia, Turki dan beberapa negara terhad. Jadi penjelasannya mengikut acuan pemerintah. Dan pemerintah di negara tersebut tidak menyokong usaha seperti ini. Ianya perlu dipengaruhi dari luar. Tetapi tujuannya tidak dirangka secara kasar, paksa atau imperialistik.
Tujuannya, sudah tentu idea demokratik dikongsi oleh orang lain. Inilah sebabnya mengapa saya tekankan di Asia, idea demokratik datang dari Sun Yat Sen di China atau Mahatma Gandhi, Jawarharlal di India atau Jinnah di Pakistan, Sukarno Hatta dan sarjana Muslim klasikal yang agung. Ia penting.
Jadi, kita cuba memformulakan semula, atau menterjemahkan sesetengah pandangan mereka. Tetapi juga, menterjemahkan banyak hasil moden yang lain. Tetapi, isu badan kehakiman, media dan pilihan raya yang bebas dan adil, saya fikir paling utama dalam proses pendidikan.
Carl Greshman (Pengerusi NED): Maklumat tambahan. Apabila Anwar Ibrahim menyebut tentang CSID, mungkin ada di antara anda tidak tahu. Organisasi ini berpusat di A.S (Amerika Syarikat) dipanggil Center for Study of Islam and Democracy (Pusat Kajian Islam dan Demokrasi). Anda boleh ke laman web mereka, dan lihat terdapat banyak hasil karya dan subjek yang telah kita bincangkan di Center for Study of Islam and Democracy.
source : aidc

No comments: