NUFFNANG

Thursday 5 September 2013

PERGHHH NASIHAT PEDIH TUN M KEPADA PM NAJIB DAN RAKYAT MALAYSIA TENTANG KENAIKAN MINYAK DI MALAYSIA...

Najib BANYAK HUTANG rupanya

Cer dengar dengan teliti komen Che Det mengenai isu kenaikan harga petrol dalam klip di bawah. Jika kurang jelas, ada "word for word" verbatim;


"Yaa..sepertimana yang kita tau, kita sekarang dah ada defisit dan kita punya rating dah jatuh pasai kita borrow to much money, jadi kalau kita tak borrow money..better lah. Tapi kalau kita boleh kurangkan perbelanjaan kerajaan, kita punya subsidi is very high. Negara-negara yang keluar minyak pun harganya lebih. Macam di England, dia satu liter is more than 1 pound…almost 7 ringgit. Kita di sini 1 liter berapa ringgit?…Singgit berapa aja. Jadi naik pun 20sen aja (sambil gosok hidung - siapa selalu elert dengan bahasa badan Tun mesti tau yang Tun sinikal jika pegang hidung). Aaaa…mula dia berasa pedih sikitlah…tapi buat adjustment la sikit."

Selama ini Najib bagi BR1M, BL1M, Bantuan Khas Awal Persekolahan, SARA1, Klinik 1Malaysia, BB1M, TR1MA, PR1MA, KR1M, 1AZAM, COOP1M, 1PAKEJ KOMUNIKASI BELIA, 1NETBOOK dan yang terbaru SPP1M yang kononnya 'hadiah' kepada rakyat, rupanya dibiayai dengan cara BERHUTANG AKA MEMINJAM oleh Najib; seterusnya menyebabkan defisit dalam belanjawan negara, sekaligus menjatuhkan rating Malaysia dikalangan pelabur dan ekonomi dunia.

Nak jadi populis punya pasal, kerajaan terpaksa meminjam semata-mata nak memenuhi nafsu serakah Najib dan KonSULTAN-nya.

Bila kantung kerajaan semakin kritikal, rakyat jugaklah yang terpaksa menanggungnya. Segala 'gula-gula' yang di'hadiah'kan kepada rakyat sebelum ini telah diRAMPAS semula dengan cara paling dramatik + flip-flop iaitu...NAIKKAN HARGA MINYAK!

Harga minyak naik, kos rantaian dagangan pun naik, harga barang naik, pendapatan peniaga bertambah; dan akhirnya kantung kerajaan berisi semula melalui pengutan cukai.

Bijakkan Najib? Dia yang meminjam sana-sini, penyudahnya rakyat yang terpaksa tanggung hutang kerajaan. Maka selesailah kejap masalah budak-budak PEMANDU.

Macamanalah nak kurangkan perbelanjaan kerajaan kalau duit rakyat pun PEMANDU dan KonSULTAN Najib hari-hari dok kebas berjuta ringgit.

'Hebat'nya Orang UMNO sebab masih nak simpan spesis Presiden macam ni!

No comments: