NUFFNANG

Sunday 29 September 2013

Siri Bongkar DAP : Unit Pemantau Pemilihan CEC DAP- Ambiga MESTI BERTANGGUNGJAWAB

Siri Bongkar DAP : Unit Pemantau Pemilihan CEC DAP- Ambiga MESTI BERTANGGUNGJAWAB

Oleh rmf
Laungan “Clean and Fair” atau ” Bersih dan adil didalam sistem pemilihan menjadi matlamat yang diperrjuangkan oleh pembangkang didalam apa juga sistem pemilihan termasuk pilihanraya di malaysia.
Namun begitu, Bersih dan Adil itu hanya dikenakan kepada  pihak pihak tertentu sahaja. Mereka lupa bahawa setiap gerakan mereka diperhatikan bila mana mereka menyuarakan  perkara tersebut.
Ambiga lidah bercanbang begitu lantang mencabar kredibiliti kerajaa didalam hal ini, akan tetapi dia lupa bahawa didalam DAP parti yang dianutinya adalah BAPAK SEGALA PEMBOHONG DAN PENIPU,
Didalam pemilihan semula CEC kita mahu lihat pasuan pemantau yang ditubuhkan oleh Ambiga bagi memastikan siri PEMBOHONGAN DAP tidak berulang lagi.
Ambiga harus bertanggung jawab  sepenuhnya didalam sistem pemilihan CEC didalam DAP, Jiak berlakunya penipuan , Dengan Jelas bahawa Ambiga hanya MULUT LONGKANG yang hanya layak  untuk dijadikan BALCI DAP untuk menutup kesalahan dalaman DAP.
Bagi senario DAP, walaupun Jumaat lalu, Mahkamah Tinggi  Kuala  Lumpur  telah  memutuskan kongres  dan  CEC parti itu boleh diadakan seterusnya menolak injuksi yang difailkan oleh salah seorang Naib Pengerusi DAP Cawangan Ladang Paroi, David Das tetapi masalah mereka bukan selesai begitu sahaja.
Kredit  daripada kemenangan itu digunakan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng meminta Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman meletakkan jawatan kononnya  penjawat awam itu bersengkongkol dengan Barisan Nasional  (BN)  melemahkan parti DAP dilihat mahu political mileage sahaja.
Dakwaan Ketua Menteri Pulau Pinang itu memaksa Abdul Rahman membuat kenyataan akhbar mempertahankan diri dan menjelaskan ROS hanya menasihati parti itu berdasarkan aduan daripada ahli-ahlinya sendiri – tidak  ada  kena mengena dengan campur  tangan BN.
Itu baru aduan David, belum  lagi  kritikan  ahli-ahli  DAP  seperti A. Asoghan di Pulau Pinang, Janice Lee dari Selangor dan bekas orang kuatnya, Tunku  Aziz mengenai perjalanan  CEC  lepas yang  dianggap tidak  sah
Paling terbaharu, satu writ saman telah difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menuntut Guan Eng menyenaraikan  seramai  2,576  nama perwakilan yang layak memilih pada pemilihan semula CEC.
Writ saman itu telah dilakukan oleh Pengerusi DAP cawangan Desa Dahlia, Richard Francis Soosay dan Setiausaha DAP cawangan Ladang Paroi, Mahendran Krishnan.
Menurut Richard,  writ saman itu dibuat bagi menuntut Guan Eng menyenaraikan  nama-nama delegasi yang layak memilih pada CEC akan datang.
Kes paling memberi kesan buruk ialah  Ahli Dewan Undangan Negeri  Luyang di Sabah,  Hiew King Cheu  meletakkan jawatan secara tiba-tiba.  Ia belum lagi dikira lagi soal penyertaan rendah kaum Melayu dan India  dalam DAP  yang  didakwa  tidak dilakukan secara  adil.
Segala ramuan itu pasti menjadikan kongres  khas CEC hari ini  ‘lebih  hangat  daripada  biasa’.  Cuma  pelantikan  sebuah  firma  luar  bagi  memantau  proses CEC DAP kali ini dapat mengaitkannya parti itu dengan  nilai-nilai  integriti.
source : rmf7

No comments: