NUFFNANG

Wednesday 11 September 2013

Nak Tahu Apa DAP MAHUKAN Dalam Konsep “Malaysian Malaysia” Yang Terancang 50 Tahun Lalu!

Apa DAP MAHUKAN Dalam Konsep “Malaysian Malaysia” Yang Terancang 50 Tahun Lalu

Oleh rmf
Kenapa DAP mengistiharkan  tiada lagi DEB  di Pulau Pinang setelah dapat memerintah? Itu baru satu negeri , bagaimana pula  jika keseluruahn negeri , dan bagaimana kah nasib orang Melayu pada masa itu?
KONSEP ‘Malaysian Malaysia’ adalah agenda politik yang diperjuangkan parti pembangkang DAP. Ia pada mulanya adalah rancangan untuk menentang dasar etnik pada Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan oleh People’s Action Party (PAP), sebuah parti politik Singapura yang dipimpin Lee Kuan Yew.
Frasa “Malaysian Malaysia” pada asalnya digunakan pada awal tahun 1960-an sebagai motto laungan Majlis Perpaduan Malaysia, penggabungan parti-parti politik yang dibentuk untuk menentang Perkara 153 Perlembagaan Malaysia.
Artikel ini khusus menyediakan kuota khas untuk orang-orang Melayu dan bumiputera yang lain Malaysia dalam kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, pemberian biasiswa awam, kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam dan pemberian lesen perdagangan.
Ia juga memberi kuasa kepada kerajaan untuk mewujudkan monopoli Melayu dalam perdagangan tertentu Pengkritik telah dipanggil apa-apa tindakan afirmatif untuk orang Melayu untuk bersikap diskriminasi kaum terhadap rakyat Malaysia yang lain, dengan matlamat mewujudkan ketuanan Melayu (ketuanan Melayu). “Malaysian Malaysia” tidak ulangan yg tdk berguna semata-mata kerana ia membezakan antara kewarganegaraan dan klasifikasi etnik. Aduan itu adalah bahawa Malaysia tidak “Malaysia” dengan mendiskriminasikan rakyat Malaysia yang bukan Melayu, dan agak menjadi “Melayu Malaysia”.
Kempen untuk “Malaysian Malaysia” tidak dipandang tinggi oleh kerajaan Malaysia dan pihak-pihak dalam parti pemerintah Perikatan (kemudiannya Barisan Nasional). Mereka terhadap konsep Malaysian Malaysia yang dipetik hakikat bahawa Malaya progresif dijajah oleh British dari pertengahan abad ke-19 kepada kemuncaknya pada tahun 1926.
Dalam tempoh ini, sebilangan besar buruh imigran, termasuk orang-orang Cina dan India, datang ke Malaysia dan Singapura. Mereka mencadangkan bahawa semasa era penjajahan, orang Melayu telah dipaksa untuk menampung orang lain.
Mereka pendatang bersejarah dan keturunan mereka yang dibenarkan kekal selepas kemerdekaan negara yang dicapai harus memahami kehadiran mereka adalah satu keistimewaan, bukannya hak.
Orang-orang seperti berkata bahawa kemasukan pendatang telah negatif menjejaskan hak dan sumber orang Melayu. Hujah itu dibuat walaupun kewujudan Peranakan Melayu-Cina sejak akhir abad ke-18, serta kerap kehadiran pedagang Cina di Malaya lama sebelum ketibaan pihak British.
Oleh itu, apakah yang dikatakan konsep Malaysian Malaysia? Salleh Yusof dalam Utusan Melayu 8 Ogos 1965, menyatakan bahawa Malaysian Malaysia adalah konsep perjuangan untuk menghapuskan hak-hak istimewa Melayu – walaupun PAP setuju dengan Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan, tetapi ia tidak setuju cara pelaksanaannya.
Tetapi, siapakah yang sebenarnya mengilhamkan konsep tersebut? LKY atau Alex Josey, wartawan Yahudi yang menjadi penasihat politik LKY?
Menurut Ong Eng Guan, Setiausaha Agung Parti Rakyat Bersatu Singapura, konsep Malaysian Malaysia dicipta oleh LKY selepas beberapa bulan kembali dari satu lawatan ke Australia dan New Zealand dalam tahun 1965.
Apakah motif kenyataan Eng Guan itu? Adakah beliau cuba menyampaikan mesej bahawa konsep Malaysian Malaysiasebenarnya ilham Alex Josey?
Kalau bukan demikian niatnya, mengapakah beliau secara sukarela menyatakan bahawa Alex Josey pernah bekerja di Palestin dan mempunyai pengalaman yang luas untuk “memecah-belahkan bangsa-bangsa di sana? Dan, akibatnya, Palestin kini terbahagi dua – Israel dan Jordan?
 Konsep ‘Malaysian Malaysia’ adalah perjuangan DAP terhadap apa yang didakwanya sebagai pencerobohan hak kaum bukan Melayu oleh kaum Melayu. Ia dipersepsikan wujud dalam bentuk tindakan afirmatif yang mendiskriminasi kaum bukan Melayu.
Persepsi ini bukan saja tidak betul, malah pencabulan terhadap persetujuan etnik yang dicapai kaum Melayu, Cina dan India dalam pakatan kemerdekaan.
Pakatan kemerdekaan ini kemudian menjadi salah satu lunas penting dalam Perlembagaan Persekutuan. Ia adalah tolak ansur antara isu kerakyatan dalam kalangan bukan Melayu dengan apa yang kemudian dikenali sebagai Ketuanan Melayu.
Ketuanan Melayu – walaupun istilah yang kurang disenangi sesetengah pihak – sebetulnya adalah legitimasi watan mengenai bahasa, kedudukan, lambang kuasa serta agama penghuni asal negara ini. Secara fitrahnya ia dilindungi di mana-mana negara, apatah lagi yang majmuk seperti Malaysia.
Pakatan kemerdekaan juga dikenali sebagai kontrak sosial. Walaupun berjaya dicapai akhirnya, ia sebenarnya menerusi banyak proses rumit yang kadangkalanya memperlihat ketegangan ketika rundingan.
Ia perlu terus diterima pakai pada masa kini, walaupun dianggap sudah lapuk oleh sesetengah pihak. Ini antaranya adalah kerana ia bukan saja tolak ansur etnik yang adil, malah sesuai untuk sebuah negara majmuk seperti Malaysia.
Walaupun dengan simbol Melayu seperti bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa Bumiputera sebagai penghuni asal, lambang kuasa Melayu dalam bentuk pemerintahan beraja dan Islam selaku agama Persekutuan, kepentingan asas kelompok lain tidak sekali-kali terjejas.
Malah ia, sama ada dalam bentuk kelayakan ekonomi mahupun kebebasan budaya, dilindungi dengan cukup sasa dalam Perlembagaan Persekutuan.
source : rmf7

No comments: