NUFFNANG

Wednesday 20 August 2008

Sumpah Saiful sah, pegang al Quran tak tiru Kristian- Mufti Wilayah Persekutuan

Sumpah Saiful sah, pegang al Quran tak tiru Kristian- Mufti Wilayah Persekutuan

KUALA LUMPUR: Perbuatan Mohd Saiful Bukhari Azlan memegang kitab suci al-Quran di tangan kanannya ketika melafazkan sumpah laknat di Masjid Persekutuan pada 15 Ogos lepas tidak bercanggah dengan syariat Islam dan tidak boleh dianggap meniru cara agama Kristian, kata Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh hari ini.

Beliau berkata kewujudan persamaan zahir dengan apa yang dilakukan oleh penganut Kristian tidak boleh dianggap meniru agama itu.

"Misalnya paderi Kristian menyebut kalimah "Amin" (Amen) ketika melakukan upacara sembahyang di gereja, maka umat Islam tidak boleh dianggap meniru Kristian ketika menyebut kalimah "Amin" dalam sembahyang dan ketika berdoa," katanya.

Beliau berkata sumpah Mohd Saiful juga adalah sah sebagai sumpah di luar perbicaraan atau "alyamin qhairul qadhaiyah" dan bukan sumpah "mubahalah" seperti yang disiarkan oleh media.
"Ini kerana "mubahalah" memerlukan persetujuan pihak kedua seperti yang dinyatakan dalam ayat 61 Surah Ali Imran," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mengenai hukum memegang al-Quran ketika bersumpah, Wan Zahidi memetik sumber dari kitab "Fatwa Syarriah" oleh AlSheikh Hasanin Muhammad Makhluf, mantan Mufti Mesir dan Sheikh Muhammad Abu Zuhrah dalam bukunya "Fatawa alSheikh Muhammad Abu Zuhrah.

Beliau berkata AlSheikh Hassanin dalam kitabnya telah memetik pendapat AlImam AlAin iaitu "Jika seseorang bersumpah dengan mushaf, atau meletakkan tangan ke atasnya, atau berkata: Demi Quran ini maka ia adalah sumpah yang sah."

Wan Zahidi berkata ini berupakan pendapat Imam Shafie, Imam Hanafi dan Imam Hambali.

Katanya Sheikh Muhammad Abu Zuhrah dalam kitabnya telah menyatakan bahawa "Bersumpah dengan nama Allah dengan meletakkan tangan ke atas mushaf adalah sumpah yang sah."

"Daripada huraian itu dapat disimpulkan bahawa sumpah yang dilakukan oleh Mohd Saiful adalah harus dilakukan dan tidak bercanggah syariat Islam," kata beliau.

Pada 15 Ogos lepas, Mohd Saiful melakukan sumpah laknat di Masjid Wilayah Persekutuan dengan mengatakan bahawa dirinya telah diliwat secara paksa oleh bekas majikannya yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun lepas.

kzso - good. now we have new knowledge on this issue. tq mufti. hope other muftis can give their sincere opinion on this....

No comments: