NUFFNANG

Wednesday 20 August 2008

Gus Dur oh Gus Dur...

Gus Dur oh Gus Dur...

Gambar menunjukkan acara mengangkat sumpah Presiden-Presiden
Indonesia yang memperlihatkan Al-Quran diangkat di atas kepala mereka.

Bekas Presiden Indonesia, Abdul Rahman Wahid atau lebih popular dengan panggilan Gus Dur menjadi ‘meriam’ bagi pihak Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menghadapi isu liwat.

Selain menyatakan sokongan kepada Anwar, Gus Dur turut mempertikaikan kaedah bersumpah dengan menggunakan Al-Quran yang dilakukan oleh bekas pembantu peribadi Anwar, Saiful Bukhari Azlan kerana ia tidak pernah diamalkan di mana termasuk di negaranya sendiri.

Gus Dur yang juga pemimpin umum pertubuhan agama terbesar di dunia, Nahdlatul Ulama berkata, tiada amalan dalam perundangan Islam seseorang bersumpah di depan al-Quran bagi menzahirkan kesahihan dakwaannya.

“Saya cabar sesiapa saja membuka kitab perundangan Islam berkaitan (untuk membuktikan sebaliknya),” katanya pada sidang media di di Ibu Pejabat PKR hari Isnin.

Namun, dalam soal mengangkat sumpah tidak kiralah sumpah bagi menzahirkan kesahihan dakwaan mahupun sumpah jawatan, Gus Dur telah cuba menutup hakikat bahawa di Indonesia penggunaan Al-Quran dalam sumpah digunakan secara rasmi.

Buktinya, dalam soal mengangkat sumpah jawatan Presiden Indonesia, Al-Quran diangkat oleh seorang petugas yang diletakkan di atas kepala seseorang Presiden semasa melafazkan sumpah.

Walaupun beliau mencabar dibuka kitab perundangan untuk menangkis pandangannya itu, gambar yang ditunjukkan di atas cukup membuktikan bahawa amalan menjunjung Al-Quran dilalui sendiri oleh Presiden Indonesia dalam sumpah perlantikannya.

Dengan itu, adalah tidak tepat untuk Gus Dur dalam mempertahankan Anwar menutup amalan yang beliau sendiri lalui.

Atau mungkin juga Gus Dur memang ‘matanya tertutup’ tentang amalan itu demi untuk mempertahankan sahabatnya yang bernama Anwar.

kzso - hmmmm.....

No comments: