NUFFNANG

Saturday 30 August 2008

BAJET "KERAJAAN PRIHATIN" ATAU "BAJET PRIHATIN KEDUDUKAN PAK LAH"

BAJET "KERAJAAN PRIHATIN" ATAU "BAJET PRIHATIN KEDUDUKAN PAK LAH"

Pada artikel kali pertama penulis mengenai Bajet yang dibentangkan oleh DS Abdullah Ahmad Badawi yang terkenal sebagai Perdana Menteri yang mempunyai pembantu khas yang bergelar 'Menantu' iaitu tidak lain dan tidak bukan Khairy Jamaluddin, tetapi kali ini penulis tidak berminat bercerita mengenai Khairy Jamaluddin seorang Graduan Oxford tetapi penulis lebih berminat untuk bercerita mengenai Bajet 2009 yang dibentangkan oleh PM yang kuat tidur Abdullah Ahmad Badawi.

Seperti yang penulis jangkakan sebelum pembentangan Bajet 2009 petang tadi yang kemungkinan banyak gula-gula diberikan kepada rakyat bagi bukan sahaja mempertahankan jawatanya sebagai Perdana Menteri malah beliau juga ingin mempertahankan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya sekarang dan kononya 'akan melepaskan jawatan itu pada tahun 2010'. Kedudukan Abdullah Haji Ahmad memang amat membimbang apatah lagi beliau mungkin terpaksa hadapi pertandingan dua penjuru untuk jawatan yang disandangnya iaitu Presiden UMNO di antara beliau dan YBM Tengku Razaleigh Hamzah kerana aura beliau tidaklah sehebat aura Tun Dr. Mahathir yang penulis lebih gemar memanggilya "Ayahnda Tun" yang berjaya menewaskan pencabar yang sama satu ketika dahulu.

Pengalaman YBM Tengku Razaleigh Hamzah atau lebih dikenali dengan nama Ku Li tersebut di dalam dunia politik, sedikit sebanyak memberi kelebihan kepada beliau dan beliau juga mungkin sudah arif dengan 'sepak terajang' di dalam Pemilihan UMNO. Ini mungkin membuatkan penyandang presiden 'gugup sedikit' dan gementar untuk menghadapi pertandingan tersebut sehingga mempergunakan bermacam-macam alasan untuk mengelakkan diri dari pertandingan jawatan tertinggi UMNO itu.

Melihat kembali kepada Bajet 2009 yang dibentangkan tadi, penulis merasa nak tergelak apabila Abdullah Haji Ahmad ingin membuat pemansuhan bayaran untuk Bil Elektrik yang berjumlah RM20 ke bawah. Persoalan yang timbul di sini, berapa kerat sangat yang mempunyai bil elektrik yang bernilai RM20 ke bawah kerana kalau kita kira secara 'pukul rata' mengikut tinjauan yang penulis buat terhadap beberapa buah rumah yang berhampiran dengan rumah penulis dan rumah penulis sendiri. Daripada lima buah rumah yang penulis tinjau tidak termasuk rumah penulis penulis tidak jumpa walau satu rumah pun yang mempunyai bil Elektrik RM20 dan Kebawah. Kalau masuk dengan rumah penulis menjadikan enam buah rumah yang penulis tinjau tidak ada satupun yang bil elektrinya berada di dalam lingkungan RM20 ke bawah. Daripada peninjauan penulis rata rumah terpaksa memperuntukkan RM50 ke bawah bagi membiayai bil elektrik rumahnya.

Mengenai "* PENGURANGAN DUTI IMPORT BAGI BARANGAN PENGGUNA (CONTOH: MESIN PENGISAR, PERIUK NASI, KETUHAR GELOMBANG MIKRO DAN CEREK ELEKTRIK) KEPADA ANTARA 5 PERATUS DAN 30 PERATUS DARIPADA 10 PERATUS DAN 60 PERATUS" penulis merasakan ada kejanggalan berhubung dengan perkara ini daripada barang yang disenaraikan hanya dua sahaja yang lazimnya dibeli oleh golongan berpendapatan rendah iaitu Periuk Nasi dan Cerek Elektrik(ada juga golongan berpendapatan rendah yang tidak mampu menggunakan Periuk Nasi dan Cerek Elektrik memandangkan ia akan menambahkan kos penggunaan elektrik di rumah mereka).

Manakala bagi Ketuhar Gelombang Mikro dan Mesin Pengisar lazimnya hanya dimiliki oleh mereka yang berada sahaja jarang sangat golongan yang berpendapatan rendah yang membeli alat-alat elektrik ini.

Mengenai Kakitangan Awam pula yang bakal diberikan bonus sebulan gaji atau Minima RM1000 yang dibayar dua kali penulis merasakan sepatutnya diberikan bonus satu bulan setengah gaji berdasarkan suasana ekonomi di Malaysia yang begitu malap di Malaysia ketika ini. Namun, penulis ingin mempersoalkan kenapa imbuhan-imbuhan lain seperti COLA, dan bermacam-macam elaun lagi tidak mengalami kenaikkan kerana pemberian bonus sahaja belum cukup kerana ia boleh diibaratkan sebuah kapal besar yang dipenuhi 'lubang-lubang bocor' hanya beberapa lubang sahaja yang ditampal, kesanya kapal besar itu akan tenggelam juga lambat laun.

Mengenai sektor Pengajian Tinggi, sepatunya kerajaan memberi insetif khas kepada siswa-siswa yang sedang menuntut di pusat-pusat pengajian tinggi kerajaan dan swasta, tidak perlu banyak RM300 sebulan pun dah cukup untuk menampung kos sara hidup mereka sewaktu melanjutkan pelajaran di institusi-institusi tersebut.

Selain itu, penambahbaikan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) sepatutnya dititik beratkan oleh kerajaan demi mewujudkan pendidikan swasta kelas Pertama di Malaysia. Kerajaan sepatutnya membantu IPTS yang sudah terkenal seperti Universiti Tun Abdul Razak untuk mempertingkatkan mutu dan kualiti pembelajaran di Universiti Virtual pertama di Malaysia yang dikawal selia oleh Yayasan PINTAR yang dikelolai oleh Timbalan Perdana Menteri sendiri iaitu DS Najib Tun Abdul Razak.

Penulis merasakan setakat ini sahaja komen penulis mengenai Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Abdullah Ahmad Badawi di Parlimen petang tadi. Mungkin pembaca akan berselisih pendapat dengan penulis, namun perlulah ingat perselisihan pendapat itu perkara biasa. Penulis selaku rakyat Malaysia berhak memberi pandangan penulis mengenai bajet tersebut.

kzso - need to digest and analyse the budget before i'll comment further on this. anyway the important thing is the implementation and monitoring of the implementation budget. all must benefit from this budget regardless of malay, chinese, indian, kadazan, murut etc...

No comments: