NUFFNANG

Thursday 22 January 2015

[PANASSS DAN BONGKAR !!] ... Mainan jahat orang dalam punca 1MDB dipolitikkan

[PANASSS DAN BONGKAR !!] ... Mainan jahat orang dalam punca 1MDB dipolitikkan







Baiklah!

Kita bukan nak pukul "below the belt". Biaq bincang guna fakta dan jawab persoalan. Cuma cara saja soal tapi sebenarnya menuduh. Bila nak tuduh, kenalah dengan jelas dan berfakta.

Demikian yang dihadapi oleh 1MDB yang diserang "soalan-soalan" hingga kasi jawapan pun tak guna.

Depa cari "soalan-soalan" lain untuk ditanya duoaya serangan terhadap 1MDB berkekalan dan buzz psywar mereka berkekalan supaya lambat laun persepsi keatas 1MDB tidak boleh di "repair.

Sebaik saja Arul Kanda sedia nak debat dan dialog dengan Tony Pua lalu dia lari kata tak mahu.

Tapi Tony Pua juga yang timbulkan pula spekulasi pasal SR International dan reka hubungan Arul dengan Jho Loh.

Sebenarnya kerisauan tentang 1MDB lebih banyak ditimbulkan oleh Tun Mahathir berbanding Tun Daim. Isu yang ditimbulkan Tun Mahathir lebih kritis dari Tun Daim.

Namun sebagai bekas pemimpin, mereka memang sayang dan concern terhadap UMNO, dan alif baa taa. Dan isu yang ditimbilkan valid dan hanya perlu dijelaskan.

1MDB ada jawab tapi tak direct dan terus terang. Tak boleh bogel habis. Maklumat syarikat tak boleh kasi pesaing tahu. Yg patut2 saja.

Malah mereka ada jumpa Tun M. Dato Najib pun kerap bertemu Tun M untuk jelaskan hingga dah tak lagi dengar dah dari dia. Mungkin sementara.

Keadaan hanya menjadi lebih riuh dari sebenar bila sentiasa digembar gembur pihak tertentu dari belah kita dengan ditambah dengan ulam-ulam dan rencah dari pembangkang.

Maka kelihatan seolah-olah apa sekali penjelasan tak akan diterima tapi diperinci ke isu2 lain. Ini yang buat pihak 1MDB malas melayan sangat.

Sebenarnya, isu 1MDB bakal reda dan akan berjaya disenarai pada bulan Mac. Sampai masa senarai, semua akan terjawab.

Buat masa ini 1MDB Energy tak ada masaalah untuk senarai. Masaalah valuation beli IPP terlalu mahal mudah dijawab jika mereka sedar akan elemen "option".

Eloklah IPP dinasonalisasikan dari hanya kayakan pihak tertentu. Rakyat pun dapat rasa keuntungan IPP. Hal subsidi bahan bakar yamg sering ditumbulkan pembangkang dan rakyat pada IPP dapat selesai.

IPP tidak lagi jadi perniagaan privatisation yang lumayan tapi keuntungan yang berpatutan.

Buat masa ini, tinggal kerja kemaskini untuk membolehkan 1MDB proper memenuhi syarat listing bagI 1MDB energy.

Pihak pembangkang hanya mahu lihat 1MDB gagal. Mereka mahu jadikan 1MDB satu skandal kewangan supaya hilang keyakinan rakyat terhadap kerajaan.


Punca ini semua adalah dari beberapa pihak orang dalam yang atas sebab tertentu mahu sabotaj 1MDB.

Kononnya ada banker tak dapat sesuatu yang dipinta dan juga tak dapat jadi leading BANK untuk urus segala-gala hal 1MDB untuk fee yang besar. Ia, bukan setakat penglibat bersama bank-bank lain.

Ia terlalu cemburu bila Goldman Sach yang urus. Fee Goldman tu biasa untuk peranan mereka dan profil risiko 1MDB. Lalu dia berdengki dengan mengata macam2 mengensi 1MDB ke rakan2 korporat lain.

Nak tahu senang. Cari sapa yang tak terlibat langsung dengan 1MDB.


Satu lagi adalah orang dalam yang telah dikantoi nak makan atas angin dalam satu pembelian 1MDB.

Sibengap ni sudah letak nama dia dalam company atas angin itu.

Konon ceritanya dia yang leak info beri mesej supaya jgn ada pihak cuba nak sentuh dia dan cuba siasat. Cara blackmail untuk robohkan jika dia kena.

Nak buat kes bukan senang. Walaupun betul dia cuba buat tapi sebab keputusan membeli juga libatkan orang lain, senang lepas.

Tak kira jika dia cuba pengaruh. Asal bukan dia seorang buat keputusan dan ada proses yg dilalui, tak boleh charge.

Siapa sedar isu2 yang disoalkan kebanyakkan hanya berasaskan andaian dan agak-agak yang tidak berfakta.

1MDB simpan betul 'TRADE secret' supaya bila sampai masanya, semua terjawab dan kebenaran bakal mengalahkan kebatilan. Boleh malu mereka yang melampau serang mereka.

Lagi2 mereka yang hanya tahu angle politics, tak tahu satu habuk pasal FINANCE tapi nak jadi pencatur dunia.
source : the unspinners

No comments: