NUFFNANG

Wednesday 28 January 2015

[ANWAR IBRAHIM] ... Drama apa pula kali ini…

[ANWAR IBRAHIM] ... Drama apa pula kali ini…

Salah ke tak salah itu kena tunggu detik hakim umum pada pagi 10 Februari ini.Datuk Seri Anwar Ibrahim awal-awal sudah kata yakin beliau akan dibebaskan.Apa lagi yang boleh diharap dengar darinya kecuali itu disaat debar menanti keputusan.

Memang seronok kalau semua orang dikandang tertuduh boleh jadi hakim syok sendiri begitu.

Fakta kes sudah ada di depan mata.Perbicaraan rayuan Ketua Umum PKR itu untuk lawan keputusan Mahkamah Rayuan yang dapatinya bersalah melliwat Saiful Bukhari Azlan dan hukumnya penjara lima tahun dibuat dengan teliti oleh Mahkamah Persekutuan.

Jangan pula ada yang nak kata perbicaraan di Mahkamah Persekutuan kali ini dibuat cincai bocai saja.

Salah seorang peguam Anwar, Ramkarpal Singh mengakui perbicaraan ini mungkin rayuan yang paling lama dalam sejarah Mahkamah Persekutuan.

Ia berlangsung selama 8 hari.

Keputusan samada menyebelahi Saiful atau Anwar sudah tentu ada sandaran yang cukup konkrit.

Bukan sehari,bukan dua hari tetapi penal lima hakim ambil masa yang cukup panjang untuk buat rumusan masing-masing.Dari tarikh selesai perbicaraan pada 7 November lalu hingga 10 Februari hampir tiga bulan lamanya.

Anwar juga bukan pakai satu atau dua tetapi barisan 14 peguambela.

Rayuan terakhir ini dikemukakan Anwar setelah Mahkamah Rayuan pada 7 Mac 2014 mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 9 Januari 2012 yang melepaskan dan membebaskannya daripada tuduhan meliwat Saiful.

Selain membilang kearah hari penentuan itu hal yang tidak kurang menarik ialah mengintai apa pula drama perang saraf yang bakal berputar di pekarangan komplek mahkamah di Putrajaya pada hari itu.

Andaian yang dapat dibuat besar kemungkinan suasananya panas.

Pihak polis telah mengesan ada cubaan untuk menggerakkan perhimpunan melalui laman-laman sosial.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Datuk Muhammad Fuad Abu Zarim yang memberitahu demikian kepada wartawan Selasa bagaimanapun berkata polis tetap bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan pada hari berkenaan.

Apapun beliau meminta baik penyokong Anwar dan Saiful tidak mencetuskan kekecohan pada hari keputusan rayuan itu.

Katanya kedua-dua penyokong yang ingin membuat perhimpunan, disaran membuat permohonan mengikut peruntukan yang termaktub dalam Akta Perhimpunan Aman 2012.

"Saya harap perkara ini (perhimpunan) tidak akan berlaku dan saya mohon penyokong Anwar mahupun Saiful dapat terima sebarang keputusan mahkamah secara rasional," katanya.

Isunya sekarang siapa yang selama ini terbukti tidak rasional untuk menelan keputusan mahkamah yang tidak menyebelahinya.

Bukankah mahkamah,hakim dan sistem perundangan sudah teruk diperlekeh dan dipersenda sesuka hati oleh Anwar dan gengnya sepanjang kes liwat kedua ini dan kes liwat pertama dulu.

Saiful dalam reaksinya pada pengumuman keputusan kes akan dibuat pada 10 Februari berkata beliau sebagai perayu hanya berserah dan yakin perkara benar akan terserlah pada hari tersebut.

"Sebagai pengadu, saya redha apa jua keputusan. Berserah pada Allah. Sebagai rakyat, saya yakin pada RN-4 Kedaulatan Undang-Undang. Yang hak pasti berdiri," katanya.

Bunyinya nyata jauh beza dengan Anwar yang kata, “ saya yakin akan dibebaskan”. 

No comments: