NUFFNANG

Thursday 16 January 2014

GEGAR..!!! ORANG CINA SENDIRI MALU BESAR TENGOK PERANGAI PENIAGA CINA...

GEGAR..!!! ORANG CINA SENDIRI MALU BESAR TENGOK PERANGAI PENIAGA CINA...

Saya bukan seorang yang racist. Buktinya, saya juga punya ramai kawan dari kaum Cina
Saya berkawan dengan depa sebab depa tak racist dan hormat/faham pada hak serta 
keistimewaan bangsa Melayu Bumiputera dan kedudukan Islam...

Ada di kalangan depa yang sokong DAP. Ada yang sokong MCA dan Gerakan. Saya 
hormat pilihan depa atas nama demokrasi. Kami tak pernah gaduh pasal politik, 
cuma ada la berdebat sikit kadang-kadang tu.. tapi selalunya kami akhiri dengan gelak tawa...

Baru ni saya lepak dengan depa. Tunjuk kat depa gambar kat atas tu. Terbeliak mata depa. 
Memang betul terjemahan yang diberikan pada tulisan Cina tu... merah muka depa... 
depa malu.. bukan malu "kantoi", tapi malu bila ada kaum depa yang buat begitu...



Saya nak tanya, apa pula pandangan kawan-kawan pada insiden gambar kat atas tu? 
Boleh terima tak cara kempen macam tu? Gila betul...macam-macam la haiii..!

Kalau tak silap saya, gambar yang peniaga Cina tu letak kat poster tu ialah gambar Najib 
masa tunai umrah. Najib pakai ihram, kan?

Sampai macam tu sekali dia gunakan alasan nak naikkan harga? Dia tak kasi pelanggan 
(dah tentu la pelanggan Cina) dia marah kat dia, dan dia suruh marahkan BN dan Najib? 
Akai ada kaaa?

Setahu saya, banyak kedai dan restoran yang masih tak naikkan harga walaupun depa 
kata harga barang naik. Majoriti masih tak naik harga, maka itu maknanya walaupun 
harga barang naik tapi peniaga masih untung...kan?

Kalau sayalah jadi orang Cina, saya takkan jejak kaki ke kedai Cina macam tu. 
Kawan-kawan Cina saya pun setuju. Depa pun malu nak ngaku peniaga Cina tu kaum 
depa, apatah lagi nak jejak kaki kat kedai macam tu... depa malu!

No comments: