NUFFNANG

Wednesday 19 August 2009

TERKEDUKAH KHALID IBRAHIM?

TERKEDUKAH KHALID IBRAHIM?

Hari tu, semasa sidang DUN Selangor, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim ada cadangkan nak guna wang Baitulmal yang diperolehi daripada sumbangan zakat untuk tujuan pembangunan negeri.

Tapi hari ni idea tu dah kantoi.

Sultan Selangor, Sultan Sarifuddin Idris Shah dengan tegas menolak sebarang cadangan seumpama itu. Titah baginda wang zakat hanya boleh digunakan bagi tujan membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri itu.

Agaknya terkedu dan tergagap sakanlah Khalid Ibrahim setelah mendengar titah itu...


(Nak baca sepenuhnya, klik di sini)
Posted by jeanbara

Jangan Guna Wang Zakat Selain Daripada Bantu Ummah : Sultan Selangor

SHAH ALAM, 19 0gos (Bernama) -- Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah pada hari ini dengan tegas menolak sebarang cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan selain daripada membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri itu.

"Beta sekali-kali tidak berkenan wang zakat ini diambil, dipinjam atau disalurkan untuk perkara-perkara lain," titah baginda ketika merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di sini pada Rabu.

Pada persidangan Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan supaya wang Baitulmal yang diperoleh daripada sumbangan zakat digunakan bagi tujuan pembangunan negeri.

"Beta tidak berkenan mereka yang luar dari pentadbiran Lembaga Zakat Selangor ini campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini," titah baginda.

Baginda juga mahu supaya dijelaskan kepada rakyat mengenai perbelanjanan kutipan zakat pada setiap tahun.

"Pengurusan zakat hendaklah dilakukan dengan betul dan janganlah adanya berlaku penyelewengan dalam pengurusan, kutipan dan pembahagiannya. Mereka yang melakukan penyelewengan maka akan menerima pembalasan dari Allah Subhanahu Wata'ala," titah Baginda.

Sultan Selangor juga menjelaskan bahawa baginda sangat-sangat mengambil berat dan mengikuti akan pengurusan zakat di negeri itu.

Baginda bertitah bahawa mereka yang terlibat dalam pengurusan zakat di negeri itu telah diberi penuh kepercayaan dan segala kutipan yang telah dibuat hendaklah diserahkan kepada Lembaga Zakat Selangor sepenuhnya untuk diuruskan dengan sempurna.

Konvensyen sehari itu dianjurkan bersama oleh Lembaga Zakat Selangor dan Jabatan Mufti Negeri Selangor.

-- BERNAMA

www.bernama.com.my


Apa Bila Keling bermaharajalela.

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menjelaskan keputusan pembinaan rumah ibadat bukan Islam di negeri itu termasuk di Seksyen 23 di sini yang mendapat bantahan penduduk Islam ditentukan oleh jawatankuasa khas yang dipengerusikan oleh Exco Xavier JayakumarPengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Selangor.

Pengarahnya, Datuk Muhammed Khusrin Munawi berkata, amalan itu adalah berbeza dengan dahulu iaitu sebarang pembinaan rumah ibadat bukan Islam sama ada kuil, tokong dan sebagainya diputuskan oleh jawatankuasa negeri yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sendiri.
Tindakan itu menimbulkan kemarahan penduduk dan menuntut kerajaan negeri memberi kewajarannya kerana hanya terdapat 40 penghuni India di situ berbanding kira-kira 400 orang Islam tinggal di kawasan tersebut.
sumber utusan online.

Ulasan Khalid samad mengenai isu kuil hindu di sec 23 sewaktu majlis Ihya Ramadan di surau Taman Alam Megah Shah Alam dua hari lepas, kau orang tengok ekk macam mane dia dia konar isu tu: Ini semua permainan politik UMNO, UMNO lah yang menghasut penduduk disitu supaya membantah pembinaan kuil hindu itu, pada mulanya saya (khalid) difahamkan penduduk di situ bersetuju dan tidak kisah pun dengan pembinaan kuil tu, tapi dengan tak semena-mena, tiba-tiba penduduk mula membuat bantahan. saya berjumpa dengan adun batu tiga, rodziah ismail, rodziah juga turut terkejut dengan bantahan penduduk dikawasan itu. wahh khalid baik punya kau konar cerita, kau dah tak boleh nak handle cerita tu kau salah kan orang lain, memang itu la perangai PAS.

Memang patut pun penduduk di situ membantah pembinaan kuil tu, sebenarnya hanya Datuk SUK Negeri sahaja yang boleh melulus atau menolak pembinaan kuil disitu. tapi sejak pemerintahan pakatan haram jadah, segalanya telah terbalik, kuasa Datuk Suk Negeri telah di kecilkan, maka si keling murtad yang bernama xavier jayakumar telah mengambil kuasa itu.

Sebenarnya tapak kuil itu pernah di apply oleh Skuad Penyelamat Malaysia untuk dijadikan sebagai pusat latihan dan bilik gerakan mereka, memang pada asalnya tapak yang sebesar itu telah diperuntukan oleh kerajaan negeri untuk Skuad Penyelamat Malaysia, tapi selepas kemenangan Pakatan Haram, tapak itu telah di berikan kepada keling yang tak sampai pun 100 orang untuk di bina kuil meraka.

Persoalan nye sekarang ni mane yang lebih penting, Kuil atau Skauad Penyelamat???

Posted by det


source : darulehsantoday.blogspot.com

No comments: