NUFFNANG

Wednesday 26 August 2009

Minta Anwar Perjelas Pertemuan Dengan DSNR

Minta Anwar Perjelas Pertemuan Dengan DSNR

Bukannya apa, ramai rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat yang mengkehendakkan Anwar memberi penjelasan mengenai pertemuannya dengan YAB Perdana Menteri baru-baru ini. Kata mereka, tak kisahlah Anwar nak jumpa siapapun – tetapi kenapa ianya tidak dimaklumkan kepada pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat. Kenapa jumpa seorang? Kenapa pergi senyap-senyap? Apa yang dibincangkan?

Penulis hanya kasihan dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat yang merasakan ‘tertipu’ dengan manouvre politik terbaru Anwar ini. Sewaktu PAS bersungguh nak berjumpa dengan UMNO; Anwar bagaikan tak senang duduk. Risau. Huru hara. Cari jalan supaya DAP dapat pengaruhi PAS supaya adakan sidang Majlis Pakatan Rakyat. Minta tolong Guan Eng bercakap dengan Husam Musa. Minta tolong Kit Siang bercakap dengan Hadi Awang.

Kenapa Anwar pergi solo? Ada planning lain? Apa yang dibincangkan? Atas kapasiti peribadi atau Ketua Pembangkang? Kalau Ketua Pembangkang – mestilah ada ’status report’ kepada Majlis Pakatan Rakyat. Tak gitu ke Pak Sheikh?

Pertemuan Anwar dengan DSNR ini menyatakan banyak faham politik. Ada yang kata, Anwar sudahpun mengakui bahawa Najib adalah statesman yang tidak mampu dihadapinya. Kita percaya, orang ‘market research’ Anwar di bawah sudah buat kerja. Sejauh mana sekalipun 1Malaysia nak dihina, penerimaan rakyat sudah mula baik dan receptive. Anwar sudah kaji dan percaya dia tidak akan ke mana election nanti. Kredibiliti PR sudah terjejas teruk.

Anwar memang cekap bab menyediakan ‘escape route’ politik ini. Dia cekap mengintai peluang. Tidak tunggu lama. Tidak mengharapkan orang lain bagi nasihat. Dia rentas jalan sendiri. Kalau perlu ada ‘political detente’ dengan Najib; Anwar akan buat. Ini kecekapan Anwar yang masih belum diakui oleh Hadi dan Kit Siang.

Anwar dalam erti kata lain, sudahpun ‘mengaku kalah’ dengan wave Najib kali ini. Anwar sudah concede defeat. Anwar sudah menerima hakikat – jalan politiknya sudah hampir tamat. Rasanya tidak perlu lagi rakan-rakan dalam PR mengharapkan Anwar kali ini. Tak percaya lagi – tengok semangat Anwar berceramah di Permatang Pasir. Macam tak ada bateri. Longlai. Sayup. Tak bermaya.

Politik ini game yang sungguh dahsyat. Kata Bismarck, ‘art of the possible’. Selagi boleh dan munasabah kepada kepentingan politik – buat sahaja.

Kalau boleh, minta Pak Sheikh perjelaskan sikit tentang pertemuan tersebut. Apakah benar – dia mengaku kalah?

Ogos 26, 2009 -

Dikirim oleh gelagatanwar

Anwar Ibrahim Baru?, Reformasi PKR | ,

source : gelagatanwar.wordpress.com

No comments: