NUFFNANG

Monday 7 September 2009

Siapa Cakap anwar Takut? ... Anwar tidak perlu takut - Dr Chandra

Anwar tidak perlu takut - Dr Chandra



Oleh Siti Mariam Md. Zain
dan ROHANI IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my


KUALA LUMPUR 6 Sept. – Penangguhan perbicaraan kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi gambaran seolah-olah pemimpin pakatan pembangkang itu takut kepada kebenaran.

Penganalisis politik, Dr. Chandra Muzaffar yang juga bekas timbalan presiden parti itu ketika dikenali sebagai Parti Keadilan Nasional berkata, tindakan Anwar itu suatu pembaziran kos, waktu dan tenaga manusia di mahkamah.

“Saya bukanlah hendak membuat kesimpulan dalam perkara ini. Namun inilah gambaran yang dapat dilihat.

“Kenapa hendak tangguh kalau kita tidak salah. Anwar seolah-olah takut pada sesuatu. Takut pada kebenaran yang akan terbongkar dalam perbicaraan,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Chandra berkata, kes berkenaan sangat penting kepada masyarakat apatah lagi ia melibatkan isu moral.

“Justeru sebagai seorang pejuang rakyat dan pejuang keadilan kononnya, Anwar perlu memastikan perbicaraan beliau selesai secepat mungkin.

“Anwar perlu bersikap adil kepada mahkamah, rakyat dan yang paling penting mangsa atau pengadu dalam kes berkenaan,” jelasnya.

Tambah Chandra, mahkamah tidak harus dipersalahkan ekoran penangguhan demi penangguhan yang berlaku.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, sikap pemimpin pembangkang itu yang sering mencari alasan bagi menangguhkan perbicaraan di mahkamah hanya mengundang tanda tanya masyarakat.

‘‘Kesimpulan kita, dia (Anwar) takut kes dia berjalan. Kalau dia tak bersalah, hadapi di mahkamah. Yang buat demonstrasi jalanan apa hal?

‘‘Orang ramai juga akhirnya akan sampai pada kesimpulan, yang berlaku semua ini ialah kerana dia takut dengan kes dia,” katanya di sini semalam.

Bekas pembantu peribadi Anwar iaitu Saiful Bukhari Azlan dalam blognya baru-baru ini menyatakan rasa kesal terhadap penangguhan kes liwat yang dihadapi oleh bekas majikannya itu ekoran tindakan Anwar mengemukakan beberapa permohonan berkaitan dengan kes tersebut.

Nazri yang juga Ahli Parlimen Padang Rengas berkata ‘‘Jika Anwar tidak bimbang, tak bersalah, hadapi sahaja kes. Apa juga pembelaan, buat di dalam mahkamah. Bukan buat huru-hara di jalan”.

Beliau yakin apa yang berlaku hari ini terutama di Perak adalah antara strategi Anwar mengelak berdepan dengan proses keadilan.

Dalam masa sama, beliau turut mempersoalkan usaha Anwar yang mahu membatalkan kumpulan pendakwaan terhadap kes itu atas sebab-sebab tertentu.

‘‘Bagaimana kalau saya pula kata, R. Sivarasa tidak dibenarkan menjadi peguam bela Anwar kerana Sivarasa adalah seorang yang berkepentingan kepada Anwar selain dia juga ialah ahli Parlimen pembangkang. Boleh saya kata begitu?

‘‘Kalau saya tak boleh buat begitu, bagaimana dia boleh lakukan kepada unit pendakwaan kita dengan mengatakan pendakwa ini satu masa dulu kononnya pernah buat laporan tidak betul. Ini tak logik, mengarut,” katanya.

Beliau berkata, Anwar sepatutnya mempertikaikan tanggungjawab seseorang hakim sama ada berlaku adil atau tidak bukan terhadap kumpulan pendakwa raya.

‘‘Yang patut dia bimbang ialah hakim bukan pendakwa itu. Pendakwa, dia mendakwa sahaja. Kalau dia marah pada Anwar, apa benda pun yang dia boleh buat pada Anwar?

‘‘Tetapi kalau hakim itu merupakan orang yang mungkin keadilannya berat sebelah, kita boleh minta supaya dia tidak dibenarkan mengadili kes,” katanya.

sumber - utusan


YB Rodziah Punca Tapak Kuil Seksyen 18 Ditolak?

Menurut sumber, orang yang pertama menghasut pemilik kuil Seksyen 19 untuk menolak tapak Seksyen 18 ialah ADUN Batu Tiga, YB Rodziah. Ini kerana tapak tersebut berada berdekatan dengan rumahnya di Seksyen 18.

Tinjauan bloger semalam mendapat tapak kuil seksyen 18 tersebut berada bertentangan dengan rumah YB Rodziah tetapi dipisahkan oleh Sungai dan juga sebuah nusery tanaman.

Apakah benar YB Rodziah menggunakan pengaruh dan kuasanya untuk menghasut pemilik kuil agar berpindah ke Seksyen 23?

Jika ini benar bermakna Rodziah hanya bercakap soal tolak ansur agama sedangkan beliaulah culprit sebenar dalam isu ini.

Bersengkongkol dengan Khalid Samad dan kerajaan negeri beliau mengutarakan cadangan di Seksyen 23 kerana di situ terdapat ramai orang bukan penyokong beliau.

Rodziah, Khalid jangan cakap tak serupa bikin. Dulu nak bina gereja pun kau orang tentang sekarang kau orang nak bina kuil pulak depan rumah orang Melayu.

Hipokrit.


Azan 5 kali sehari jadi alasan pembinaan kuil..

Cekati Tembaga menulis..

Aku percaya ramai sudah tengok klip di bawah, betapa kita dapat saksikan sendiri situasi di negara kita sekarang sudah sampai ke peringkat ada 'orang lain' sudah secara terbuka berani mempersoalkan apa yang menjadi hak mutlak kita selama ini.

Budak India yang ntah berapa usianya, tapi yang pasti akal fikir tidak sebanyak umurnya begitu lancang sekali kaitkan azan dengan hasrat bersungguh-sungguh Khalid Ibrahim untuk membina kuil di Seksyen 23 Shah Alam.

Si India ni kata mereka selama ini boleh terima gema laungan Azan 5 kali sehari, maknanya mungkin pada dia apalah salahnya kalau orang Melayu juga bertolak ansur dengan keputusan kerajaan negeri Selangor untuk membina kuil Hindu di kawasan orang Melayu itu.

Mungkin juga dia berharap agar orang Melayu Seksyen 23 Shah Alam dapat akur dengan hasrat seorang 'Melayu' yang jadi kepala kerajaan negeri sekarang yang mahu orang Melayu menerima hakikat kewujudan kuil di perumahan mereka.

video

Bila orang Melayu bawa kepala lembu berarak mereka bising, tapi mereka secara terang-terangan persendakan hak kita. Yang lebih malangnya bila kepala lembu diarak, bukan orang India saja bising. Beberapa kepala-kepala parti berlogo mata lebam dan bulan purnama gerhana pun saling berlumba-lumba mengutuk dan mengeji penduduk Seksyen 23 yang berdemo Jumaat minggu lepas itu. Roket tak payah masuk bukulah.

Kononnya tindakan penduduk itu hanya mendatangkan suasana tidak tenteram dan menghina agama orang lain. Tahukah kepala-kepala pembangkang ni perasaan penduduk Seksyen 23 ni bila tiba-tiba Kuil Hindu nak dibina dekat rumah mereka? Kalau aku pun marah bila orang nak bila kuil dekat rumah aku.

Tapi ada kita dengar ke kepala-kepala pembangkang yang sama juga kritik si India ni bila dia terang-terang hina Azan? Mana boleh kritik, Malaysiakan amal kebebasan beragama.. mungkin inilah jawapan berlegar dalam kepala hotak mereka.

Mana si Anwar Ibrahim. Mana Salahuddin Ayub, Mahfuz Omar? Kenapa senyap sunyi, tak mahu masuk surat khabar ke tv ker cakap pasal hina Azan ni? Korangkan suka publisiti-publisiti ni. Bagi lah komen sikit, tak kira lah nak kritik ke nak sokong ker.. rakyat pun nak tahu pandangan korang dalam hal ni.

Tetapi aku sebenarnya sangat berminat untuk mendengar fatwa Nik Aziz dalam hal ni. Macam mana "Tok Guru" isu si India ni hina Azan, salah ke tidak? Tapi aku agaklah lebih kurang jawapan dia, tak salah dia hina Azan sebab dia bukan orang Islam. Yang salah adalah Barisan nasional sebab sebagai kerajaan dia tak amalkan Islam sebenar. Tak gitu "Tok Guru"?

Eh macam pernah dengar pulak jawapan ni kan, tapi di mana yer?




No comments: