NUFFNANG

Wednesday 6 May 2009

Mencari kebenaran dalam diri Anwar Ibrahim - M Bakri Musa

Mencari kebenaran dalam diri Anwar Ibrahim - M Bakri Musa



Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang dipecat, telah melupakan ajaran asas urus tadbir (''How a blood feud in Malaysia spun out of control,''/“Bagaimana darah persengketaan berdarah di Malaysia di luar kawalan” International Business, Nov. 9)


Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah dipilih oleh parti dan rakyatnya, dan Mahathir, seterusnya, melantik Anwar.

Sekiranya orang Nombor dua, tidak berpuas hati dengan orang atasannya, dia perlu melakukan perkara yang terhormat iaitu meletakkan jawatan.

Anwar telah diberikan peluang untuk melakukannya. Tiada mana-mana ketua eksekutif yang akan bertoleransi dengan orang bawahannya yang mempunyai agenda dan mendatangkan konflik.

Beberapa bulan sebelum pemecatan Anwar, Mahathir tidak menyatakan apa-apa yang menghina atau membenci timbalannya, Anwar yang sepatutnya meletakkan jawatan pada ketika itu, kemudiannya secara terbuka mencabar Mahathir. Walaupun, peletakan jawatan dalam kepimpinan kurang daripada setahun.

Saya secara berterusan kebingungan terhadap minat dan rasa terpesona Barat kepada Anwar. Ketika dia memberikan ceramah mengenai pasaran bebas dan teologi liberal di sini (Amerika Syarikat), apabila pulang (di Malaysia) bersama pengikut Muslimnya, mesejnya secara radikal berlainan.

Di sana (Malaysia), pandangan Islam Anwar mengikut kepelbagaian Iran. Ketika dia memegang jawatan sebagai pemangku Timbalan Perdana Menteri pada 1997, dia cuba memaksa pelajar bukan Muslim untuk mengambil kursus mengenai Islam. Isterinya (doktor yang mendapat pendidikan Barat) dan anaknya tidak pernah dilihat tanpa tudung kepala mereka.

Sebagai Menteri Kewangan, Anwar menganugerahkan projek yang bernilai tinggi kepada kroni dan keluarganya. Ayahnya, seorang bekas atendan hospital, akhirnya menjadi kaya dengan nilai saham berjuta-juta ringgit dan kontrak hospital yang menguntungkan.

Saya sangat membenci kronisme dan rasuah yang dilakukan oleh Anwar. Rakyat Amerika perlu mengetahui lelaki ini secara lebih mendalam sebelum mendekatinya.


M. Bakri Musa
Morgan Hill, California, United States of Amerika.


AIDC menterjemah artikel M. Bakri Musa, Businessweek, bertajuk " Understanding Anwar And His Quest For Justice". Artikel asal klik di sini


No comments: