NUFFNANG

Sunday 12 October 2014

Memalukan...!!! Tindakan tegas terhadap Kuan Yau Super Babi?

Memalukan...!!! Tindakan tegas terhadap Kuan Yau Super Babi?


Kerajaan digesa mengambil tindakan sekeras-kerasnya terhadap ahli DAP, Hew Kuan Yau yang telah menjejaskan hubungan baik antara Malaysia dan China dalam satu demonstrasi besar-besaran di Hong Kong baru-baru ini.

Presiden Jaringan Cina Malaysia, Ng Lum Yong berkata, dalam demonstrasi anjuran penunjuk perasaan prodemokrasi yang menuntut demokrasi sepenuhnya daripada kerajaan China itu, Kuan Yau telah memberi tanggapan buruk terhadap kerajaan apabila memegang sekeping kertas tertera perkataan 'Malaysia Solidarity With Hong Kong' atau Solidariti Malaysia Bersama Hong Kong.

Menurut Lum Yong, walaupun bebas menyertai mana-mana demonstrasi sekalipun dibuat di luar negara, namun Kuan Yau tidak berhak menyampaikan mesej atau mengeluarkan kenyataan peribadi dengan menggunakan nama Malaysia.

"Mesejnya itu menunjukkan seolah-olah seluruh rakyat Malaysia menyokong demonstrasi tersebut dan berita mengenainya telah disiarkan di media-media antarabangsa," katanya.


``Hal demikian sudah tentu akan menimbulkan salah faham kerajaan China terhadap Malaysia sekali gus menjejaskan dasar negara yang tidak mencampuri hal ehwal negara lain serta hubungan baik kedua-dua negara,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau mengulas gambar yang dimuat naik di laman Facebook Kuan Yau pada 6 Oktober lalu yang menunjukkan bekas Ketua Publisiti DAP itu menyertai satu demonstrasi dipercayai di Hong Kong dengan memegang sekeping kertas tertera perkataan 'Malaysia Solidarity With Hong Kong'.

Dalam pada itu, Lum Yong menyifatkan perbuatan Kuan Yau itu sebagai tidak tahu malu apabila cuba mewakili kerajaan dan seluruh rakyat Malaysia untuk mencampuri urusan negara lain.


Sementara itu, cubaan untuk mengesahkan perkara tersebut dengan Kuan Yau sendiri gagal apabila beliau meletakkan gagang sebaik sahaja mengetahui panggilan yang dibuat datang daripada Utusan Malaysia.

Kuan Yau yang dikenali sebagai `Superman' dalam kalangan ahli DAP sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi apabila sering menggunakan kata-kata kesat di pentas-pentas ceramah sewaktu kempen Pilihan Raya Umum (PRU) lalu termasuk menghina Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Suara Politik
Belantan

No comments: