NUFFNANG

Thursday 25 July 2013

CILI KASI TARUK! MAKAN DALAM JAMBAN KE ATAU MULUT MACAM JAMBAN NI?

CILI KASI TARUK! MAKAN DALAM JAMBAN KE ATAU MULUT MACAM JAMBAN NI?

Kita ni makin bodoh ke bebal ke aku pun tak tau la, aku cukup pelik dengan sesetengah isu yang diketengahkan dalam negara kita ni. Ini aku cerita pasal sekolah yang tiba-tiba jadi glamer. Sekolah Rendah Sri Pristina menjadi kecoh sebab dikatakan murid bukan Islam dipaksa makan dalam tandas.

Semalam TV3 tunjuk tempat yang dikatakan tandas tu. Memang harami la, terbukti tempat yang dikatakan tandas tu adalah cuma bilik persalinan sahaja, takde tandas pun dalam tu, yang ada tempat mandi sahaja. Tak boleh nak berak mahupun kecing kat situ.

Inilah masalahnya sesetngah pihak yang nak cari glamer, pakai main tuduh je sebelum nak usul periksa tempat tu. Apa salahnya bila dapat tahu sebelum nak komen apa-apa pergi la turun dan lihat sendiri dahulu pastu baru bagi komen kan bagus? Ini cerita yang keluar pada awalanya seolah-olah umat Islam ni meghina kaum bukan Islam.

Apa benda ni wei? Dah desperate sangat ke? Takde isu pun nak dijadikan isu ke? Malah lebih memalukan lagi apabila pihak ibubapa sekolah tu pun terkejut dengan fitnah bodoh tahap babi yang dielmparkan kepada sekolah tersebut. Mereka kata semua bangsa termasuk melayu Islam pun makan dalam tempat tu sebab kantin sekolah tu kecik, dari makan kat tepi jalan kan ke baik makan dalam bilik persalinan tu?

Tapi yalah, kalau nak dibanding sekolah kebangsaan dengan soklah cina, memang terlampau jauh la. Sekolah Cian yang selalu mendapat bantuan ni dah hampir sama cantiknya macam 5 star hotel, tapi sekolah kebangsaan makin daif dan tak terurus kan?

Betul kan aku cakap? Kantin pun kecik sampai kena makan kat bilik persalinan kan? Takpe la teruslah sokong sekolah Coina supaya kita boleh dapat banyak lagi Namewee, Patrick anak haram Teoh, Alvin dan Vivian lagi. Biar mampos la sekolah Kebangsaan...

Berbalik pada isu makan dalam jamban ni, lain kali tolong periksa dulu kes yang dilapor. Jangan memandai kan ke dah malu bila keluar cerita tak betul? Aku tak nak la nak sebut nama siapa-siapa kat sini tapi tolong la sensitif sikit dengan umat Islam yang sedang mengerjakan ibadah puasa sekarang ni.

Aku tengok ramai nak jadi hero demi pertahankan kununnya bangsa lain ditindas umat Islam di negara ini. Sudah-sudahlah tu, marilah kita hidup dengan aman damai. Jangan berprasangka. Kita melayu Islam hari -hari ditindas di negara sendiri, kita tak cakap apa pun kan?

Kalau baru nak bertindak sikit terus dijatuhkan hukuman menculik la, ugutan bunuh la. Hai, nasib, nasib...

No comments: