NUFFNANG

Thursday 12 November 2009

MENGAPAKAH SURUHANJAYA DIRAJA DITUBUHKAN BAGI KES VK LINGAM?

NIZAR PUPPET DAP! MENGAPAKAH SURUHANJAYA DIRAJA DITUBUHKAN BAGI KES VK LINGAM?

Betul-betul macam sial dan lawak pun ada jugak jawapan yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berhubung isu perlantikan hakim atau senang cakap isu rakaman perbualan Peguam V.K Lingam.

Bacalah petikan berikut seperti dilaporkan akhbar;

Mengenai pelantikan hakim, Mohamed Nazri menegaskan bahawa tiada apa-apa yang menghalang Perdana Menteri daripada mendapatkan pandangan mana-mana pihak untuk tujuan itu.

Jelas beliau, tidak menjadi satu kesalahan untuk mana-mana pihak memberikan pandangan mereka kepada Perdana Menteri melainkan jika ia merupakan konspirasi untuk menjatuhkan badan kehakiman, mahu mendapatkan balasan, melibatkan rasuah atau untuk mempengaruhi.


"Tidak menjadi sesuatu yang ganjil pandangan pelbagai individu dan organisasi diminta dan diambil kira dalam pelantikan hakim-hakim kerana pada hakikatnya Perdana Menteri seorang diri tidak akan dapat membuat keputusan kerana tidak mengenali calon-calon.


"Malah anggota Majlis Peguam sendiri pernah menulis surat untuk mendapatkan sokongan Peguam Negara berkenaan dengan pelantikan seorang hakim tertentu supaya ia disampaikan kepada Perdana Menteri," katanya. (Petikan: Utusan Online)


Bukankah Si Nazri ini jugaklah antara yang menyokong penubuhan Suruhanjaya Diraja dahulu untuk menyiasat kes rakaman perbualan tersebut.

Kalau setakat inilah jawapan yang hendak diberikan, buat apa wujudkan Suruhanjaya Diraja dahulu?

Jawapan macam ini tak perlulah nak siasat jauh-jauh isu rakaman itu. Setakat hendak mengesahkan pariah pegang todi dalam rakaman itu adalah V.K. Linggam, buat apa?

Sampai heret negarawan seperti Tun Dr. Mahathir untuk memberikan penerangan dan penjelasan mengenai apa yang berlaku.

Tidakkah itu memalukan Tun kalau hari ini orang macam Nazri hanya hendak memberikan jawapan "tidak menjadi satu kesalahan untuk mana-mana pihak memberikan pandangan mereka kepada Perdana Menteri".

Kita semua tahu, antara sebab penubuhan suruhanjaya itu ialah kerana Pak Lah dan menantu no1 negara (di zaman Pak Lah bermaharajalela dahululah), Khairy Jamaluddin melihat penyebaran pita rakaman itu sebagai cara untuk membalas dendam dan mengenakan Tun Mahathir.

Itu sahaja, tidak pernah ada niat atau usaha untuk memperbaiki apa-apa serta memperjelaskan sesuatu. Motifnya hanya untuk kepuasan peribadi Pak Lah dan KJ.

Memang sakit hati, kalau inilah jawapan yang Nazri hendak bagi, sekali lagi hendak ditanya buat apa tubuhkan Suruhanjaya Diraja dahulu.

Cakap sajalah dari mula lagi bahawa ""Tidak menjadi sesuatu yang ganjil pandangan pelbagai individu dan organisasi diminta dan diambil kira dalam pelantikan hakim-hakim kerana pada hakikatnya Perdana Menteri seorang diri tidak akan dapat membuat keputusan kerana tidak mengenali calon-calon.,".

Kan senang kalau cakap camtu.

Ni siap buat Suruhanjaya Diraja tetapi akhirnya kerajaan sendiri buntu dan tidak tahu langkah selanjutnya yang boleh diambil.

Tempias isu ini mesti kena kat Datuk Seri Najib Tun Razak yang sebenarnya tidak terbabit satu apa pun dalam penubuhan suruhanjaya berkenaan.

Semuanya bijak pandai Pak Lah dan Khairy untuk memalukan Tun Mahathir.

Dan orang macam Nazri yang mottonya 'Jilat Kepimpinan Of The Day" mengangguk bersetuju tanpa membantah sedikit pun ketika itu.

Apakah Nazri ketika itu tidak boleh hendak fikir apakah langkah seterusnya yang akan perlu diambil selepas rumusan siasatan Suruhanjaya Diraja berkenaan.

Kita ni sampai ke tahap nak mempermainkan Suruhanjaya Di Raja....buatlah selalu-selalu dan orang akan kehilangan keyakinan terus dengan tindakan-tindakan kerajaan.

Rakyat terikut-ikut perjalanan suruhanjaya itu dari mula hingga ke akhir dan sudahnya hanya hendak mendengar jawapan " tidak menjadi satu kesalahan untuk mana-mana pihak memberikan pandangan mereka kepada Perdana Menteri,".

Nampak macam rakyat kena tipu lagi aje.

Pi lah mabukkkk!

Oleh Lebah Kota - Malaysian Instinct

House PK: Itulah hakikatnya! Suruhanjaya Diraja ditubuhkan hanya untuk memalukan Tun Dr M sahaj, bukannya mereka mahu menyiasat kes ini dengan betul pun, cameraman video tersebut sudah pun menjadi ahlul Parlimen Kelana Jaya, nampak sangat game tersebut pada masa itu dimainkan dengan begitu cantik sekali oleh pak mentua, menantu dan al juburi, itulah win-win situation namanya!

Pak Mentua dan menantu dapat malukan Tun Dr M dan Anwar pulak mendapat kepuasan kerana berjaya membantu kedua beranak tersebut dalam isu VK Lingam, sampai cameraman yang bangang tak reti cakap melayu pun boleh jadi MP la, dasyat gile le..merana orang kat Kelana Jaya sebab MP mereka sekarang hanyalah ibarat tunggul kayu yang reput sahaja!

Nazri ni dah lama dah, pada pandangan saya elok juga kalau dia direhatkan...udah-udahlah tu, biarlah orang lain pulak menggantikan tempat dia! makin hari makin meluat pulak tengok perangai dia ni la...

No comments: