NUFFNANG

Tuesday 3 November 2009

AZIZAH - BHGN. AKHIR...........

AZIZAH - BHGN. AKHIR


1. Kesimpulan dari 9 siri kisah Azizah sebelum ini ialah Azizah 'makan hati' sepanjang perkahwinannya dengan AnWAR dari dahulu hingga sekarang. Sikapnya sendiri yang mahukan 'glamour' serta didikan AnWAR yang menyimpang dari landasan etika hidup berumahtangga mendorong Azizah begitu sinonim dengan perangai AnWAR. Ramai telah tahu tentang sikap 'auta' AnWAR. Sekarang umum perlu ketahui perangai Azizqah yang salin tak tumpah seperti AnWAR, malahan lebih teruk lagi.

2. Azizah seorang yang impikan glamour dalam hidupnya! Seawal hidupnya, Azizah sering diabaikan ibubapanya yang konon sibuk menimba ilmu ketika itu. Kurang perhatian di zaman mudanya membuat Azizah perlu menagih perhatian tanpa mengira siapa. Lantaran itu Azizah begitu tertarik dengan AnWAR yang menjadi ikon 'pejuang' ketika itu, biarpun dihalang keras keluarganya. Keluarga tidak mampu memberikan Azizah perhatian dan sanjungan, namun Azizah fikir AnWAR boleh! Nyata Azizah mendapat perhatian sbg isteri seorang ikon masyarakat.

3. Azizah seorang yang sangat 'selfish'. Sikap AnWAR yang memandu beliau menjadi begitu namun sebagai seorang manusia, nyata Azizah juga suka menjadi demikian. Setelah memegang tampuk kuasa (Presiden PKR), kekayaan yang dikumpul Azizah begitu banyak. Banyak dana yang disumbangkan kepada Azizah untuk menyokong perjuangan AnWAR dijadikan milik peribadi. Tiada audit dan akaun yang telus kerana sumbangan disalurkan terus kepada Azizah, bukan melalui parti tetapi ianya untuk parti.

4. Bisa saja diungkapkan ini simpanan masa hadapan untuk beliau dan keluarga, namun ini sumbangan penyokong dan mereka yang bersimpati. Sumbangan dengan jumlah yang bukan sedikit membuat Azizah gelap mata. Beliau menjadi begitu kedekut dan 'protective' untuk keluarganya (beliau dan anak-anak). Dalam hal kewangan, Azizah cukup cukup berahsia. Malahan dengan AnWAR pun beliau berahsia kerana Azizah tahu AnWAR pun punya rahsia yang tidak diceritakan kepadanya.

5. Sikap Azizah yang sering berahsia menjadikan beliau seorang yang hipokrit. Mutunya ditambah dengan skil yang diperolehi hasil tunjuk ajar AnWAR. Jika Azizah boleh bermuka-muka dengan AnWAR, apatah lagi masyarakat. Azizah sanggup berlakon di depan umum berpegangan tangan dan berjalan seiringan dengan AnWAR, walhal beliau sendiri tahu ini hanya lakonan mereka berdua. Azizah juga mengheret anaknya kesana kemari meraih simpati walhal beliau seorang ibu yang tidak langsung mengurus anaknya.

6. Begitu juga dalam kes liwat AnWAR. Beliau tampil memberi kenyataan yang berdolak dalik walhal beliau tahu perangai AnWAR. Beliau tahu selingkuh AnWAR dengan Sukma sehingga menghalau Sukma keluar dari rumah mereka. Beliau juga tahu AnWAR dengan Azmin dan Shamsidar dan mengharamkan Shamsidar menjejakkan kaki ke rumahnya hingga kini. Azizah juga turut berada sama AnWAR dan Saiful Bukhari di Singapura dan makan malam bersama mereka. Namun ini semua didiamkan Azizah demi mendapat sanjungan dari penyokongnya.

7. Azizah juga seorang yang pendendam. Sesiapa yang difikirkan menghalang cita-cita beliau, akan disingkirkan. Dalam keluarga, Mak Andak disingkirkan secara halus sedangkan Mak Andak begitu mengambil berat hal anak-anak Azizah. Dalam politik, Dr. Rozhan Othman, Fuziah Salleh, Rahman Othman dan Saifudin Nasution telah disingkirkan Azizah (Fuziah dan Saifudin kembali mendapat tempat setelah kembali berpaut dengan AnWAR dan Azmin). Azizah juga berdendam dengan keluarga AnWAR dan keluarganya sendiri kerana mengabaikannya semasa muda.

Azizah bersikap begini kerana beliau memang begitu! Jangan diperdayakan dengan sikap Azizah yang bercakap lembut gigi dari lidah. Liang lentok kepalanya yang lembut pabila bercakap hanyalah senjata menarik perhatian ramai. Redupan matanya yang konon ayu (sebenarnya sepet), adalah renungan berbisa yang membunuh jiwa kita. Heretan dan pegangan tangan beliau adalah pelengkap kepada drama yang dilakonkan. Senyuman Azizah adalah 'kuasa' yang kian lemah terhadap bateri AAA yang diperkatakan kini........................

Sekian.

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (9)

1. Umumnya setelah AnWAR kembali ke pangkuannya dari penjara, Azizah memendam rasa yang menjeruk diri atas sikap AnWAR. Manakan tidak, musuh-musuh utamanya (Azmin, Sukma dan Mak Andak) kembali menguasai AnWAR. AnWAR kembali ke tabiat lama intim dengan Azmin dan Sukma serta bertambah panjang langkahnya mengambil pegawai-pegawai baru yang lebih muda. Penghargaan dari penyokong yang sewajarnya kepada seorang Presiden parti tidak lagi dinikmati.

2. Azizah sedar akan perkara ini, namun seperti AnWAR, atas kepentingan peribadi, Azizah merelakan dirinya diperkotak-katikkan AnWAR. Bukan Azizah tidak sedar wujud pakatan dalam PKR yang mahu beliau disingkirkan sebagai Presiden. Usaha ini dipelopori Fuziah Salleh (MP Kuantan), tentunya dengan sokongan kuat dari Azmin dan rakan-rakannya yang lain. Alasan mereka mudah, Azizah tidak bisa berfungsi sebagai Presiden dengan baik! Ada kebenaran di sebalik dakwaan ini.

3. AnWAR bermain tarik tali permintaan golongan ini. Bagi AnWAR, jawatan Presiden PKR akan membuatkan beliau setaraf dengan presiden parti yang lain dalam pembangkang. AnWAR tidak gemarkan situasi ini, namun perlu satu saluran membolehkannya ke parlimen setelah pembohongannya tentang kerajaan 16 Sept terbongkar. Jalan termudah ialah mengorbankan Azizah di Permatang Pauh. Azizah sedar AnWAR mahu mempergunakan dirinya, lantas 'bargain' jawatan Presiden PKR.

4. Secara paksarela, Azizah melepaskan kerusi Ptg. Pauh kepada AnWAR dan habuannya, selagi AnWAR berkuasa dalam PKR, Azizah akan tetap menjadi Presiden PKR biar seluruh ahlinya membantah. Andaian Azizah berkorban untuk suaminya dan AnWAR pula menyatakan amat menghargai pengorbanan Azizah adalah retorik politik, amat memual dan begitu meloyakan! Azizah tahu perangai buruk AnWAR dan tiada guna berkorban untuknya. Apa yang dibuat Azizah hanyalah helah politik demi masa depannya.

5. Sepertimana AnWAR menggunakan Azizah, begitu juga Azizah menggunakan AnWAR. Ini kesan layanan AnWAR kepada Azizah sekian lama. Ternyata 'lambaian' kuasa bisa membuatkan wanita ini hilang pertimbangan rasional. Tanpa AnWAR, Azizah mengimpikan menjadi PM Malaysia yang pertama (inspirasi dari Corazon Aquino). DAP pasti setuju sekali menjadikan Azizah sebagai 'puppet' mereka. Manakala dengan AnWAR pula, beliau mengimpikan menjadi wanita pertama Malaysia.

6. Dengan mengekalkan jawatan Presiden PKR, Azizah menjangka SIMPATI dan sokongan terhadapnya akan kembali jika AnWAR ke Sungai Buloh kali kedua. Amalan 'menabung' Azizah akan memberikan pulangan nanti. Dengan sikap Azizah yang 'kelihatan' lemah lembut serta ketajamannya mengaksikan watak, Azizah merupakan aset terbesar AnWAR menagih simpati rakyat. Azizah dengan 'aset' pelakon bermutu akan menjelajah ke seluruh negara menagih simpati konon untuk keluarganya.

7. Kini Azizah hanya menanti saat itu akan tiba. Sekali sekali beliau akan timbul mencuci 'najis' yang dilakukan oleh AnWAR seperti kes Sabah dan beberapa yang lain sebelum ini. (AnWAR yang buat keputusan, apabila timbul bantahan, Azizah akan digunakan umum perubahan). Jauh di sudut hatinya, beliau semakin bersedia mengulangi episod 1998 dengan rintihan dan simpati. Skil lakonannya dimantapkan lagi dengan kehadiran cucunya yang 2 orang itu.

Ikuti bahagian terakhir episod Azizah ini seterusnya. Pencerita asal telah merumuskan dengan baik sekali tentang apa dan siapakah Wan Azizah ini sebenarnya........

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (8)

1. x-pkr telah menyentuh betapa Azizah amat prejudis dengan semua pegawai yang berkhidmat dengan AnWAR. Pegawai yang berkhidmat dengan AnWAR 'diarah' tidak melayan arahan dari Wan Azizah, dan jika mahu melakukannya atas dasar simpati, harus melakukannya secara rahsia. Jika diketahui Azmin, perkara ini akan segera dilaporkan kepada AnWAR. Hanya sebilangan kecil sahaja pegawai-pegawai AnWAR yang tidak sebulu dengan Azmin yang "lebih sudu dari kuah".

2. Setelah AnWAR kembali ke pangkuan Azizah dari penjara, AnWAR mengambil bekas pegawai akhbarnya di Kementerian Kewangan menjadi pegawainya yang bertugas sepenuh masa dengannya. Ia sama sekali tidak disenangi Azmin, namun Azizah selesa dengan pegawai ini biarpun kurang mempercayainya. Pegawai ini juga 'memberi muka' kepada Wan Azizah dengan menuruti beberapa perintahnya.

3. Azmin telah mensabotaj pegawai ini (difahamkan bernama Adlin) hingga pegawai ini kelihatan 'bodoh' dalam setiap tugasan yang diberikan AnWAR kepadanya. Apabila Adlin keluar dari pejabat AnWAR, Wan Azizah yang tidak mahu hilang kawalan ke atas AnWAR, segera menempatkan anak mereka Nurul Izzah sebagai pengganti. Ianya juga tidak digemari oleh Azmin dan Azmin mencari proksinya juga untuk menjaga AnWAR.

4. AnWAR yang 'teruja' dengan Nik Nazmi lantas mengambilnya sebagai pegawai sepenuh masa ditempatkan di pejabat AnWAR di seksyen 16 PJ. Azmin segera 'memikat' Nik Nazmi agar bersamanya lantas Nik Nazmi menjadi 'mata dan telinga' Azmin di pejabat AnWAR. Segala mesyuarat atau temujanji AnWAR akan ditapis Azmin sebelum Nik Nazmi merujuk kepada AnWAR. Azizah kembali hilang kawalan ke atas semua program dan aktiviti AnWAR.

5. Nurul Izzah w/pun masih sebagai pembanyu AnWAR, tidak punya peranan apa-apa. AnWAR sekadar mengambil hati Azizah. Menuju penghujung 2007, Nik Nazmi banyak memperkenalkan 'tenaga-tenaga muda' baru sebagai tenaga penggerak AnWAR. Setelah PRU 2008, Nurul Izzah dan Nik Nazmi, Tsim Tze Sin dan Elizabeth Wong [ratu dedah] yang jadi pegawai Wan Azizah telah bergelar YB dan meninggalkan pejabat AnWAR dan Azizah.

6. Ketika inilah AnWAR mengambil beberapa tenaga muda yang baru seperti Shabrimi, Rahimi, Saiful Bukhari berkhidmat dengannya. Mereka ditempatkan di pejabat AnWAR yang pelbagai dan secara bergilir menemani AnWAR ke program-program. Ini amat tidak disenangi Azizah yang sering merungut perihal AnWAR yang dikelilingi 'tenaga-tenaga muda' yang segak dan bergaya. Kalangan pimpinan PKR juga perasan keadaan ini.

7. Azizah begitu terganggu dengan perkembangan ini. Apakah takut perkara lama berulang kembali? Azmin juga kurang senang dengan fenomena ini biarpun bisa mengawal semua tenaga-tenaga muda ini (yang beliau risaukan tidak dapat mengawal AnWAR). Azizah secara terbuka menyatakan mahu seorang yang senior dan berpengalaman (pemikir) menjadi pegawai AnWAR. Alasannya adalah untuk kebaikan PKR (?).

8. Bagi menyejukkan hati Azizah, AnWAR menempatkan Ibrahim Yaakob (senior, baru sertai PKR) ketika itu menjadi Ketua Staf di pejabat Penasihat PKR. Tenaga-tenaga muda yang menjadi pegawai AnWAR bukan sahaja tidak melapor kepada Ibrahim Yaakob, malah tidak mengindahkannya langsung. Pegawai-pegawai muda ini tetap menjadikan Azmin sebagai rujukan dan Azmin tetap mengawal mereka.........

Wan Azizah semakin hilang kawalan ke atas AnWAR. Situasinya kembali ke keadaan dahulu bahkan lebih teruk lagi! Wan Azizah terpaksa berhubung dengan pegawai-pegawai AnWAR jika mahukan sesuatu dari AnWAR (urusan parti). Lebih parah lagi ia akan ditapis dahulu oleh Azmin...........

Bersambung lagi nanti...........

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (7)

1. Sejurus AnWAR dibebaskan Sept 2004, Azizah berada dalam dilema yang cukup besar! Sementara gembira menyambut suami kembali ke pangkuannya, beliau sedar bakal alami sesuatu paling ditakutinya - DISISIHKAN. Tiada lagi undangan buatnya merasmikan itu dan ini, juga tiada sambutan hebat menyambutnya di sesuatu majlis.

2. Yang timbul (ketika itu) hanyalah AnWAR, AnWAR dan AnWAR! Wan Azizah ketika itu hampir dilupakan oleh keseluruhan organ parti termasuk rakan-rakan pembangkang, sedangkan beliau adalah Presiden PKR. Begitu juga di Permatang Pauh, nama Wan Azizah hanya disebut dalam ucapan-ucapan sahaja sedangkan beliau adalah Ahli Parlimen di sana.

3. Apabila Azizah mengamuk minta AnWAR memberhentikan bekas banduan Rashid dari bekerja di rumahnya, AnWAR berbohong telah melakukannya sedangkan AnWAR menempatkan Rashid di pejabat peribadinya di Seksyen 16 Petaling Jaya. Setelah Azizah mendapat tahu dan mengamuk lagi, AnWAR menempatkan Rashid sebagai 'penjaga kondo' di Bukit Damansara.

4. Beria-ia sungguh AnWAR mahu mempertahankan Rashid, dan beria-ia sungguh Wan Azizah mahu menyingkirkan Rashid dari hidup AnWAR. Antara perkara yang paling tidak disenangi Azizah ialah kegiatan Rashid 'mengurut' AnWAR. AnWAR mendakwa dirinya mengidap 'migrain' tetapi tidak pula meminta Azizah memicit kepalanya!

5. Azmin dan Sukma antara yang boleh memegang kepala AnWAR (utk memicit dan mengurut). Azizah menyedari hal ini, namun sanggahannya sering diperlekehkan AnWAR. (maksudnya Wan Azizah tidak senang AnWAR dipicit lelaki tetapi AnWAR mendakwa Azizah terlalu bimbang serta sering mendengar cakap orang).

6. Wan Azizah benar-benar makan hati dengan perangai AnWAR ini. Sudahlah kedudukannya selaku Presiden seperti tunggul kayu mati atau melukut di tepi gantang. AnWAR pula tidak pernah insaf dengan kejadian yang pernah menimpa mereka, malahan makin teruk lagi. Wan Azizah benar-benar tertekan dan makan hati dengan kelakuan AnWAR.

Menyusuri tahun 2006/2007, AnWAR mula merekrut beberapa pegawai baru di pejabatnya yang pelbagai. Ada yang ditempatkan di pejabat peribadi, pejabat Yayasan Masa Hadapan, Pegawai yang menjaga program, blog dan sebagainya. Ini menambah lagi kerunsingan Wan Azizah. Bukan masalah Azizah dibaikan kali ini, bukan juga masalah kewangan. Wan Azizah curiga dan teramat runsing dengan pegawai-pegawai baru yang begitu teruja hendak berkhidmat dengan AnWAR.

Kenapa? nantikan sambungannya nanti...........................

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (6)

1. AnWAR ke Jeddah tanpa Shamsidar setelah dibantah keras Azizah. ketika mahu pulang ke Malaysia, SMS dari AnWAR, Azizah dan Azmin meminta penyokong berkumpul di KLIA. Konon risiko AnWAR ditembak/dibunuh sejurus tiba di tanahair seperti Benigno Aquino amat tinggi (spt Malaysia tiada undang-undang). Terbukti dakwaan Anwar hanya untuk menarik perhatian penyokongnya dan AnWAR tetap selamat hingga kini.

2. Setelah seminggu di tanahair, AnWAR mengambil seorang bekas banduan yang dikenali sbg 'Rashid' bekerja di rumahnya di Bukit Damansara. Alasan beliau kepada Azizah mereka tiada pembantu untuk melayan tetamu kerana tetamu yang datang agak ramai. Wan Azizah membantah kerana tidak mahu seorang bekas banduan yang telah disabit hukuman bebas keluar masuk di rumahnya.

3. AnWAR tidak melayani rungutan Azizah dan tetap mengambil Rashid bekerja di rumah. Azizah kembali tertekan kerana perlakuan AnWAR begitu mencurigakan setiap kali masalah timbul membabitkan Rashid. AnWaR begitu murah hati dengan Rashid dengan memberikan banyak baju-baju terpakai kepunyaannya yang mahal dan berjenama kepada Rashid. Gaji yang dibayar kepada Rashid juga cukup lumayan bagi seorang bekas banduan.

4. Semua ini dibantah Azizah, namun Azizah pula yang disalahkan dan dikatakan kedekut oleh AnWAR. Alasan AnWAR 'memberi muka' kepada Rashid konon atas alasan kasihan tidak dapat diterima Azizah. Keluarga AnWAR dan Azizah juga sekali lagi memihak kepada Wan Azizah. Hanya Azmin yang menyokong AnWAR dan bagi meredakan keadaan, AnWAR menyatakan Rashid akan melapor kepada Azmin tetapi tetap bekerja di rumag AnWAR.

5. Setelah AnWAR menerima jawatan professor pelawat di Georgetown University di Washington tajaan Paul Wolfowitz, semua ahli keluarga dibawanya bersama (termasuk seorang orang gaji yang kurang upaya). Rashid dikekalkan berkerja w/pun rumah AnWAR di Bukit Damansara tiada berpenghuni dengan bayaran gaji penuh. Rashid juga diarah tinggal di Bukit Damansara jika sekali-sekala AnWAR pulang ke Malaysia.

6. Ini cukup merunsingkan Azizah. AnWAR kerap pulang berseorangan ke Malaysia dengan alasan punya tugas di Timur Tengah, Hong Kong atau Singapura, lantas singgah di Kuala Lumpur. Setiap kali Azizah menghubungi telefon rumah (jika h/p AnWAR tidak berjawab), Rashid yang menjawab. Azizah mula menghidu sesuatu atau mahu mengelakkan fitnah, meminta AnWAR membawa salah seorang anak mereka jika pulang ke KL.

7. Permintaan Azizah untuk mengiringi AnWAR pulang ke KL sering ditolak AnWAR dengan alasan beliau hanya singgah sebentar di KL sebelum atau selepas urusan di tempat lain. Jika ada anak yang mengiringi AnWAR, mereka akan dihantar bermalam di rumah bapa AnWAR sementara AnWAR akan bermalam di tempat program atau di Bukit Damansara (tentunya dengan kehadiran Rashid!)

Tentunya Azizah cukup risau dengan keadaan ini. Mata-mata Azizah di KL ketika itu ialah seorang peguam wanita yang juga ahli PKR Kuala Langat. Peguam ini tiada 'access' dengan AnWAR dan seringkali meminta bantuan rakan-rakan PKR lain membantunya memantau AnWAR dan Rashid untuk dilaporkan kepada Wan Azizah. Wan Azizah juga sering menghantar sms kepada beberapa pemimpin PKR yang tertentu meminta bantuan mereka memastikan AnWAR bermalam seorang diri di rumah mereka Bukit Damansara setelah selesai mesyuarat di sana.

Setelah AnWAR mengambil keputusan mahu kembali ke Malaysia bagi kesinambungan 'survival' politiknya, Azizah benar-benar mahu Rashid diberhentikan dan disingkirkan dari hidup mereka! Azizah mengamuk sakan serta sekali lagi menunjukkan bantahan yang keras. AnWAR cukup licik melayani permintaan Azizah kali ini, kononnya akan memberhentikan Rashid. Akan tetapi AnWAR hanya memindahkan Rashid ke pejabat peribadinya di Seksyen 16, Petaling Jaya.

Bersambung ke bahagian seterusnya nanti........

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (5)

1. Di Munich, segala urusan peribadi AnWAR dikendalikan oleh Azmin. Jadual terapi AnWAR juga diserahkan kepada Azmin sedangkan Wan Azizah adalah seorang doktor yang punya pengetahuan perubatan perihal rawatan AnWAR. Perbincangan dengan Dr. Thomas Hooglaand yang merawat AnWAR di Alpha Klinik, Munich juga tidak melibatkan Azizah. Azizah di Munich hanya mengambil tahu hal anak-anak di hotel penginapan mereka di Munich.

2. AnWAR juga secara halus cuba membawa Shamsidar ke Munich. Isteri salah seorang petugas AnWAR sengaja dijadikan umpan dan diundang ke Munich. Mujurlah petugas tersebut sedar mainan politik halus AnWAR. Azizah juga menghidu taktik AnWAR serta membantah keras cadangan AnWAR. Wan Azizah secara terbuka menyatakan kepada Mat Sabu di Munich bahawa sesiapa juga boleh datang melawat AnWAR hatta Dr. Mahathir sekalipun, tetapi tidak Shamsidar!

3. Wan Azizah sekali lagi menjeruk hati setelah ketibaan Sukma ke Munich, biarpun cuba dihalang beliau. Sukma langsung tidak dibiarkan lepas dari pandangan Azizah serta tidak dibenarkan 'berdua-duaan' dengan AnWAR. Namun Azizah tidak berupaya menghalang Azmin 'berdua-duaan' dengan AnWAR terutamanya di bilik rawatan AnWAR di Alpha Klinik. Menurut AnWAR, ianya urusan kerja dan Azizah tidak boleh mencampuri urusan kerja.

4. Urusan kerja di Munich yang diurus Azmin termasuklah temujanji AnWAR dari pelawat seantero dunia termasuklah Paul Wolfowitz (tika itu Timbalan Setiausaha Pertahanan AS). AnWAR cuba mengatur pertemuan Wolfowitz dengan wakil Ikhwanul Muslimin Mesir namun wakil tersebut tidak bersetuju lantas membatalkan pertemuan itu. Selain itu AnWAR juga menerima kunjungan Pengerusi International Crisis Group (ICG), Gareth Evans di Munich.

5. Media Barat, CNN, BBC, CNBC, Bloomberg, Dow Jones, ABC, Washington Post, USA Today memberikan liputan yang luarbiasa tentang rawatan AnWAR. Cerita yang diutarakan adalah tajuk utama atau muka hadapan akhbar tentang AnWAR. CNN juga menerbangkan krew khas untuk wawancara dengan AnWAR bagi slot 'Asia Today'. BBC juga menghantar wartawan kanan untuk menemuramah AnWAR yang konon digambar sebagai 'reformis' dan pejuang rakyat oleh media barat.

6. W/pun sibuk dengan pelbagai aktiviti di Munich, AnWAR masih tidak dapat melupakan Shamsidar. Di penghujung sesi rawatan AnWAR di Munich, beliau sekali lagi cuba membawa Shamsidar ke Munich. AnWAR berhasrat membawa bersama Shamsidar dalam jet eksekutif yang membawa rombongan keluarga AnWAR ke Jeddah untuk umrah. Wan Azizah benar-benar marah dan memberi kata dua beliau tidak akan bersama AnWAR jika Shamsidar turut serta. Keluarga AnWAR juga memihak kepada Wan Azizah.

Azizah wajar bertindak begitu atas sikap AnWAR yang bersikap "1Keluarga, Azmin Didahulukan, Shamsidar Diutamakan". Azmin juga dimaklumkan sentiasa 'merengek' agar beliau dan isterinya turut serta dalam rombongan AnWAR seperti 'zaman dulu-dulu', sedangkan Wan Azizah mahu memandang ke hadapan dengan meminggirkan semua musuh-musuhnya. Biar apapun sikap Azizah membantah, "Azmin tetap Didahulukan" oleh AnWAR.

Sikap AnWAR ini jelas apabila AnWAR mengambil seorang bekas banduan bekerja di rumahnya di Bukit Damansara biarpun dibantah keras Wan Azizah. Kononnya Wan Azizah amat prihatin tentang keselamatan keluarganya apabila seorang bekas banduan bebas keluar masuk rumahnya. Apakah memang ini alasannya Azizah membantah cadangan AnWAR, atau ada sebab lain mengapa Azizah membantah, ikuti sambungan seterusnya esok.........

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (4)

1. Sepanjang AnWAR di penjara 1998-2004, banyak dana sumbangan disalurkan melalui Wan Azizah dan Azmin. Tidak dapat dibezakan samada ianya untuk parti atau bantuan peribadi buat keluarga AnWAR. Yang pasti Wan Azizah 'menikmati' sumbangan tersebut dengan baik sekali! Jika terpaksa terbang bersama staf atau ahli keluarga yang lain, Wan Azizah akan menaiki kelas ekonomi. Namun jika berseorangan ke Amerika atau London, beliau akan menaiki kelas pertama.

2. Perbelanjaan isi rumah serta kegiatan politiknya dicatu bagi menunjukkan kepada umum beliau (Wan Azizah) seorang yang berhemah dalam perbelanjaan. Wan Azizah bijak mengatur pusingan baju yang dipakai agar kelihatan 'recycle'. Konon segala sumbangan diguna bagi perbelanjaan membela AnWAR. Wan Azizah juga secara terbuka melahirkan perasaan amarahnya jika mengetahui ada sumbangan yang disalurkan melaui Azmin!

3. Setelah AnWAR bebas pada 2 September 2004, segala urusan pentadbiran kewangan dan logistik kembali diambil alih oleh Azmin Ali. Wan Azizah pernah mengherdik seorang petugas di rumah AnWAR tatkala mereka secara bergurau menyatakan 'Azmin back in power'. Apakan daya, segala urusan pentadbiran dan logistik sejurus AnWAR dibebaskan di mahkamah Putrajaya hinggalah AnWAR berlepas ke Munich pada 4 September 2004 diserahkan kepada Azmin.

4. Wan Azizah mengamuk sakan apabila rombongan kumpulan pertama bersama AnWAR yang berlepas dari KL-Frankfurt-Munich mengenepikan anak-anaknya. Turut bersama dalam rombongan ini hanyalah Wan Azizah dan pembantunya, Azmin dan pembantunya, bapa dan ibu tiri AnWAR serta doktor pengiring. Azmin menasihati AnWAR kumpulan ini tidak boleh disertai ramai atas alasan keselamatan. Setelah dibantah keras Azizah, AnWAR hanya membenarkan anak lelaki mereka turut serta dalam rombongan ini.

5. Wan Azizah mempertikaikan kewajaran alasan keselamatan itu. Beliau merungut mengapa bapa dan ibu tiri AnWAR harus turut serta jika keselamatan yang menjadi keutamaan AnWAR. Ternyata beliau amat kecewa dan kebanyakan ahli keluarga AnWAR dan Azizah sedar akan perkara ini. Teman x-pkr memaklumkan, semua ahli rombongan menaiki penerbangan kelas perniagaan dan penempahan diuruskan melalui agensi pelancongan di Ampang.

6. Rata-rata ahli keluarga Azizah menyalahkan AnWAR kerana mendengar cakap Azmin. Nurul Izzah ketika itu juga lantang menyalahkan Azmin atas apa yang disifatkan ketidakadilan terhadap beliau dan adik-adiknya yang lain. Tambahan pula Izzah dan adik-adiknya yang diterbangkan secara berperingkat ke Munich diberi tiket menaiki penerbangan kelas ekonomi ke Munich. Tiket diuruskan oleh Azmin dari Munich menggunakan dana yang diberi oleh AnWAR.

Saya pernah mengulas AnWAR lebih rela anak-anaknya menaiki kelas ekonomi bagi penerbangan jarak jauh, tetapi tidak Azmin. Kononnya Azmin tidak boleh menaiki kelas ekonomi untuk penerbangan jarak jauh serta harus selesa kerana Azmin sakit buah pinggang. [untuk rekod, Azmin Ali hanya 'survive' dengan hanya satu buah pinggang yang berfungsi sekarang ini].

Apatah lagi jika mereka bercuti ke luar negara, Azmin, Shamsidar serta anak-anak mereka akan duduk di kelas perniagaan bersama AnWAR dan Azizah, manakala anak-anak AnWAR akan duduk di kelas ekonomi. Alasannya anak-anak Azmin masih kecil dan perlu diberi perhatian semasa penerbangan, manakala anak-anak AnWAR cukup besar dan matang menjaga diri sendiri.

W/pun Wan Azizah juga hipokrit dan sentiasa menjaga kepentingan sendiri, wajar beliau menjeruk rasa atas sikap AnWAR yang sentiasa melebihkan Azmin dari keluarga sendiri. Wan Azizah terus memendam duka di Munich tatkala seantero dunia melaporkan kisah rawatan AnWAR di sana........akan bersambung ke bahagian seterusnya.

Monday, September 14, 2009

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (III)

1. Selepas berpindah ke kediaman peribadi di Bukit Damansara, Wan Azizah 'meniadakan' bilik untuk Sukma yang ketika itu turut ditahan pihak berkuasa. Setelah dibebaskan, Sukma tidak lagi bebas keluar masuk di kediaman peribadi AnWAR. Wan Azizah memberi alasan anak-anak perempuannya semakin membesar dan Sukma bukan mahram dengan mereka. Wan Azizah bergelut dengan keluarga AnWAR meyakinkan mereka bahawa tindakannya itu betul.

2.Sukma amat kecil hati dengan tindakan Wan Azizah. Beliau juga dilarang oleh Wan Azizah mengunjungi Nurul Izzah dan adik-adiknya di rumah mereka di Bukit Damansara. Namun pembantu rumah yang dianggap ibu saudara AnWAR (?) itu sering campurtangan dengan memihak kepada Sukma. Keluarga AnWAR bahkan AnWAR sendiri menyebelahi Sukma kerana mereka tahu tindakan Wan Azizah hanya bermotif mahu menyingkir Sukma dari keluarga mereka.

3. Ibu saudara (?) yang dipanggil Mak Andak juga turut disingkirkan Wan Azizah. Wan Azizah memasang strategi yang paling halus untuk menyingkirkan Mak andak ini agar tiada bantahan dari pihak keluarga. Wan Azizah mula memasang jerat mencarikan jodoh untuk ibu saudara (?) AnWAR. Setelah mendapat calon yang sesuai, Wan Azizah berusaha sedaya upaya meyakinkan AnWAR (masih di penjara tika itu) untuk memujuk Mak Andak agar berkahwin.

4. Mak Andak yang enggan menerima cadangan itu akhirnya akur setelah dipujuk oleh AnWAR. Wan Azizah mengahwinkan Mak Andak dengan bapa salah seorang rakannya yang merupakan pesara kerajaan bergelar Datuk namun uzur. Maka Mak Andak berjaya 'dikeluarkan' dari rumah AnWAR/Wan Azizah dan hubungan kekeluargaan mereka masih terjalin. Akan tetapi, kuasa 'domestic manager' di Bukit Segambut kembali ke tangan Wan Azizah.

5. Wan Azizah sering menyalahkan Azmin dan keluarganya atas tragedi yang menimpa AnWAR. Hal ini bukan satu rahsia lagi ketika itu. Wan Azizah menyalahkan Umi Hafilda (adik Azmin) yang mula-mula mendedahkan perangai buruk AnWAR itu. Umi mendedahkan kepada Dr. Mahathir (skg Tun). di Seri Perdana. Azwan Ali juga turut menyokong Umi dan menjadi salah seorang saksi pendakwa semasa perbicaraan kes liwat AnWAR kali pertama dahulu.

6. Marahnya Wan Azizah kepada Azmin hanya Allah dan beliau sahaja yang tahu. Segala kegiatan politik Azmin dalam PKR cuba dicantas Wan Azizah. Tambahan pula isteri Azmin juga turut dikaitkan skandal dengan AnWAR. Wan Azizah melarang keras Azmin dan keluarga-keluarganya melawat mereka di Bukit Damansara. Pemilihan PKR 2001 di Kemaman, ahli parti tahu Wan Azizah (sbg Presiden) tidak berpihak kepada Azmin manakala AnWAR memberi sokongan penuh kepada Azmin.

7. Azmin terus mengembangkan kerjaya politik dalam PKR dengan mengabaikan Wan Azizah. Azmin punya 'direct access' dengan AnWAR yang tidak dipunyai Wan Azizah. Pelbagai cubaan Wan Azizah mahu menyingkirkan Azmin yang sering membayanginya dari AnWAR juga gagal.

Jika dilihat tindakan Wan Azizah, ternyata beliau juga seorang yang hipokrit! Sepanjang pengamatan teman x-pkr spt yg dinyatakan, Wan Azizah langsung tidak menunjukkan tanda-tanda mahu membalas dendam dan sering menyatakan Sukma, Mak Andak dan Azmin adalah sebahagian dari keluarganya.

W/pun berjaya menyingkirkan Sukma dan Mak Andak dan Azmin dari pengaruh keluarganya, pembebasan AnWAR 2004 kembali menyemarakkan pengaruh musuhnya, terutama Azmin dan Sukma dalam diri AnWAR. Ikuti kisah selanjutnya di bahagian seterusnya....

Thursday, September 10, 2009

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (II)

1. Kehidupan sebagai isteri menteri buat Wan Azizah tidaklah seindah mana. Naluri perempuan (tambahan pula isteri menteri) yang inginkan peralatan dan jenama yang mahal dihalang oleh sikap hipokrit AnWAR yang konon mahu sederhana bagi mengekalkan imej 'penda'wah' beliau. Wan Azizah akur namun naluri wanitanya memberontak, dan sekali sekala terlepas juga barangan bermutu dan berjenama mahal dibelinya. Ini pasti mengundang kemarahan AnWAR yang ego dan hipokrit itu.

2. Semasa AnWAR menjadi menteri, wujud tiga orang lain yang sentiasa membayangi Wan Azizah. Mereka adalah pembantu rumah AnWAR (punya pertalian keluarga bau-bau bacang, berpangkat ibu saudara) yang dipanggil Mak Andak, Sukma (adik angkat yang tinggal serumah) dan Azmin Ali. AnWAR lebih mendengar cakap Mak Andak dalam urusan rumahtangga. Anak-anak AnWAR juga lebih mendengar arahan Mak Andak ini dari Wan Azizah. Memang segala urusan rumah diurus oleh Mak Andak ini.

3. Wan Azizah amat mencemburui Sukma kerana AnWAR juga tidak pernah melarang Sukma membeli dan memakai jenama-jenama mahal utk dirinya, manakala untuk Wan Azizah semuanya dilarang! Larangan AnWAR ke atas Wan Azizah hanya kerana beliau isterinya dan "nanti apa kata orang". Dengan Azmin pula, Wan Azizah cemburu kerana AnWAR sering melebihkan Azmin dan keluarganya. Percutian ke luar negara yang sepatutnya untuk mereka sekeluarga, menjadi tawar untuk Wan Azizah kerana AnWAR akan membawa keluarga Azmin bersama.

4. Kebanyakan pimpinan tertinggi Pergerakan Puteri Islam semasa Wan Azizah menjadi pengerusinya tahu dilema hidup Wan Azizah ini. Mereka tahu Wan Azizah dimarah, diherdik dan ditengking oleh AnWAR. (Kejadian memukul tidak dapat disahkan). Yang lebih penting lagi, mereka juga tahu AnWAR tidak melayan Wan Azizah sewajarnya. AnWAR sentiasa melebihkan 'orang lain'. Setelah AnWAR dipecat, ada di kalangan AJK Tertinggi Puteri Islam secara sinis memuji 'bini tu jugak la yang bela dia' dengan merujuk kepada AnWAR dan Wan Azizah.

Wan Azizah yang sekian lama memendam perasaan dan terbuku di hati, tiba-tiba mendapat peluang keemasan untuk berbuat sesuatu selepas AnWAR ditangkap 1998. W/pun terkejut hilang status isteri TPM secara tiba-tiba dan AnWAR pula ditangkap selepas itu, Wan Azizah memulakan tindakan menyingkirkan watak-watak yang sering menghantui dirinya dengan penuh bijaksana dan 'very political'. Mungkin beliau banyak belajar dari taktik AnWAR yang sering berbuat begitu terhadap siapa yang dimusuhinya.

Ikutinya sambungannya di bahagian ketiga nanti....................


Wednesday, September 9, 2009

NONA AnWAR - WAN AZIZAH

1. Wan Azizah diketahui punyai emosi yang tidak stabil. Antara faktor yang mungkin mempengaruhi ialah kurang kasih sayang semenjak kecil. Dilahirkan di Singapura, Wan Azizah ditinggalkan bapanya yang ketika itu melanjutkan pelajaran di Singapura. Wan Azizah membesar di bawah jagaan dua orang bapa saudaranya secara bersilih ganti di Kedah dan Kelantan.

2. Ahli keluarga sedia maklum Wan Azizah lebih sayangkan bapa-bapa saudara yang membesarkannya serta hampir tiada apa-apa perasaan kepada ibunya. Hubungan dengan adik beradik yang lain juga kurang rapat (tiada permusuhan, mungkin tidak membesar bersama). Hubungan kekeluargaan kembali terjalin setelah AnWAR menyertai kerajaan/kabinet.

3. Hubungan dengan keluarga mertua juga tidak 'ngam'. Maklum saja ketika itu keluarga AnWAR bukan dari kalangan 'orang yang ada-ada'. W/pun Datuk Ibrahim (bapa AnWAR) pernah menjadi Setiausaha Parlimen di Kementerian Kesihatan, kehidupan mereka biasa-biasa saja. Dua orang abang AnWAR adalah guru maktab, seorang kerani sekolah manakala yang lain sedang membesar tika itu.

4. Perkahwinan beliau dengan AnWAR juga penuh berliku. Tertawan dengan pesona AnWAR sebagai penda'wah, perkahwinan beliau ditentang keras oleh bapanya Datuk Dr. Wan Ismail. Peringkat awal perkahwinannya juga diharungi penuh onak. Berkerjaya seorang doktor, AnWAR ketika itu tiada kerjaya tetap. Wan Azizah yang membiayai perbelanjaan keluarga, manakala AnWAR hanya 'lepas' untuk dirinya saja tika itu.

5. AnWAR tidak memberikan tumpuan kasih sayang kepada isteri yang baru dikahwininya. Beliau amat sibuk dengan tugas sebagai penda'wah dan sering meninggalkan Wan Azizah keseorangan di KL. x-pkr dimaklumkan, Wan Azizah (sarat mengandungkan Nurul Izzah tika itu) pernah disuruh AnWAR turun di pertengahan jalan dan pulang sendiri gara-gara mahu memenuhi jemputan ceramah menggantikan orang lain.

6. Wan Azizah mengakui beliau lali mengharungi keperitan berseorangan semasa melahirkan Nurul Izzah dan Nurul Nuha. Setelah itu beliau tahu bahawa AnWAR tidak pernah memberi tumpuan kepadanya biarpun mengandung empat kali lagi selepas itu. AnWAR mengambil seorang pembantu dari Bukit Mertajam membantu Wan Azizah menguruskan rumahtangga tetapi Wan Azizah yang membayar gajinya.

7. Kehidupan sebagai isteri menteri juga tidak memenuhi kehendak Wan Azizah. AnWAR mengajar Wan Azizah agar hipokrit di depan umum. Segala kemewahan tidak boleh ditayang. Semuanya harus dilakonkan agar 'nampak' ala kadar saja di mata umum. Ketika AnWAR Menteri Pendidikan, dimaklumkan secara sinis Wan Azizah berkata beliau ingin muntah melihat AnWAR memimpin tangan Nurul Izzah beratur untuk pendaftaran darjah satu (liputan media cukup hebat tika itu).

artikel akan bersambung kebahagian dua nanti......

sumber : x-pkr

No comments: