NUFFNANG

Saturday 28 November 2009

BIRO TATA NEGARA (BTN) DAN ANWAR

BIRO TATA NEGARA (BTN) DAN ANWAR

Tup Tup Tup timb0i cerita BTN, Seingat TM lah masa Anwar beriya-iya melonjak naik dalam Umno, Dia lah yang paling top star dalam menggunakan BTN.

Setiap bulan setiap musim, ada saja program BTN yang diilhamkan oleh Anwar. Malah pegawai-pegawai kanan dalam BTN juga adalah berdasarkan kehendak Anwar. Jika Anwar tak serasi dengan pegawai-pegawai kanan BTN, jawapannya mudah sahaja..."Pintu terbuka, boleh blah".

Sehingga kini ramai bekas-bekas jurulatih dan pegawai kanan BTN adalah orang Anwar dan berada dalam PKR, sebahagiannya ada yang bergelar YB.

Pada yang tidak menjadi YB dan yang terus bekerja dalam jabatan kerajaan , mereka inilah yang ramai menentang dalam kerajaan. Jika dulu sewaktu mereka menjadi fasilatator, penceramah, jurulatih dan sebagainya, dan merekalah yang menanamkan semangat cintakan negara, sayangkan pemimpin, hormati kepimpinan negara. Padahal agenda yang sebenarnya ialah agenda untuk menaikkan Anwar sebagai Perdana Menteri.

BTN beku dan mati selepas Anwar dipecat dari Umno. BTN hilang taring, hilang jurulatih dan hilang program cuma tidak berkubur saja.

Hari ini bila BTN berjalan dan bermula balik. Anwar sudah gabra. takut tembelangnya pecah. takut senjata makan tuan. takut pekungnya didedahkan dalam BTN. Anwar dengan sendirinya takut akan bayang-bayang dan DNA yang ditinggalkan dalam BTN.

Saifudin , Mail Yusuf dan ramai lagi semua orang PKR, hari ini mereka takut lah dengan program baru yang dibangunkan oleh BTN.

TAHNIAH DAP!

Kenapa pulak tiba-tiba kita ucap tahniah kat 'parti paling demokratik' di alam maya tu?
Dalam mood beraya korban ni malas la nak tulis panjang-panjang dan nak cerita banyak-banyak.
Cuma diminta pakat-pakat belek la pendirian terkini kerajaan Selangor ke atas BTN, kemudian kaitkan dengan petikan di bawah:

Media Statement by Lim Kit Siang in Petaling Jaya on Friday, 5th September 2008:
The Biro Tatanegara (BTN) should be disbanded as it is a Trojan Horse in the Prime Minister’s Department which undermines and subverts the Prime Minister’s National Day message of national unity and solidarity and Vision 2020 objective of Bangsa Malaysia.

The Biro Tatanegara (BTN) should be disbanded as it is a Trojan Horse in the Prime Minister’s Department which undermines and subverts the Prime Minister, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi’s National Day message of national unity and solidarity and Vision 2020 objective of Bangsa Malaysia.



source : depa kata

Edisi Pagi : Kenapa YB PAS tak ikut desak boikot BTN

Itu yang saya analisa dari berita yang memaparkan senarai YB yang mendesak BTN diboikot oleh Pakatan Rakyat.


Senarai lengkap ( copy dari blog Waadat ) di bawah :

  1. Amirudin Shari (PKR-Batu Caves),
  2. Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku),
  3. Nik Nazmi Nik Ahmad (PKR-Seri Setia),
  4. Jenice Lee Yin Ha (DAP-Teratai),
  5. Hannah Yeoh Tseow Suan (DAP-Subang Jaya) dan
  6. Gan Pei Ni (PKR-Rawang).

Apa komen Anwar Ibrahim pasal BTN ini ? Sedangkan BTN tidak wujud selepas Anwar dipecat oleh Tun Mahathir tahun 1998 bahkan lebih awal dari itu.

Bagi saya jika benar BTN tidak memberi sumbangan bermakna kepada negara tentu sudah lama ia diharamkan dari terus beroperasi tetapi tidak.

Desakan 'budak-budak' muda dalam PKR yang baru menjadi YB ini adalah satu taktik menutup kelemahan mereka yang makin terbongkar.

Dulu mereka desak boikot Utusan Malaysia dan TV3 dan sekarang mereka mula mengikut 'gendang perang' Panglima Pakatan Rakyat Dato Seri Anwar Ibrahim.

Mula-mula mereka mengkritik Perdana Menteri dan sekarang mereka cuba mengaitkan agensi di bawah Perdana Menteri dengan harapan untuk memberitahu rakyat bahawa PM kita membiarkan agensinya bersikap perkauman.

Taktik lapuk ini saya tidak sangka diguna lagi dalam dunia politik moden.

Sedangkan mereka yang mendesak tidak mengetahui bahawa program yang dijalankan adalah untuk membina dan membela negara kita dari dikhianati oleh rakyatnya sendiri.

Dengan semangat patriotisma yang tinggi maka integriti rakyat akan subur dan mampu menghalang dari sebarang penyelewengan dan pecah amanah.

Bayangkan jika Malaysia dijual oleh rakyatnya ????? Tentu tidak guna lagi kita menangis air mata darah kerana kita akan menjadi boneka kepada kuasa besar dunia !

Masa itu Cina India termasuk Melayu akan dapat melihat satu persatu khazanah negara beratus bilion akan dirompak oleh 'tangan-tangan kotor' yang sanggup menjadi proksi barat untuk merosakkan negara kita dari dalam.

Cuba lihat beberapa link yang mengakui keberkesanan kursus BTN untuk kita menilai dengan adil program yang dianjurkan selama ini.





Jadi adakah benar program BTN ini membazirkan wang rakyat ? Lihat luahan hati bekas peserta BTN ( rakyat Malaysia ) yang mengabadikan pengalaman indahnya menjalani kursus BTN di sini http://aisyahmokhtar.blogspot.com/2009/08/btn.html. Beliau sangat gembira dan mengakui hasil kursus telah memberi manfaat kepada dirinya.


Yang saya nampak pembangkang tidak mahu rakyat Malaysia menjadi rakyat patriotik. Mereka mungkin mahu rakyat Malaysia jadi liberal dan rapat dengan Amerika jenis macam gambar di bawah ini.

Fikirkanlah !


anwar-rubin-wolfowitz.jpg








Keterangan lanjut gambar diatas sila klik sini http://images.google.com

TAKUT KEPADA BTN KERANA PERTAMBAHAN AHLI BARU CUMA 1000 ORANG.

Kebanyakan media hari ini melaporkan, kerajaan Selangor melarang kakitangan awam dan pelajar IPT milik negeri tersebut daripada mengikuti kursus yang dianjurkan oleh BTN. Alasannya ialah, kursus itu menanamkan semangat perkauman dan rasa benci terhada kaum dan agama tertentu. Sebenarnya ada perbezaan antara rasa perkauman dengan nasionalisme Melayui. Perkauman adalah perasaan di mana kita curiga, membenci, memusuhi, bahkan cuba menyisihkan kaum kaum tertentu. Ia boleh membawa kepada pergaduhan dan 'ethnic cleansing' seperti yang dilakukan oleh Etnik Serb terhadap orang Islam di Bosnia.

BTN adalah agensi kerajaan. Mana mungkin agensi kerajaan mahu menanamkan semangat perkauman terhadap kaum lain. Jika tidak,Malaysia sudah tentu menjadi negara yang tidak aman, berlaku pembunuhan kaum, kuil kuil dirobohkan, sami sami Budha disembelih dan sebagainya.Semua orang tahu bahkan dunia menerima hakikat Malaysia negara yang aman. Yang suka menjadikan negara ini kecoh dan huru hara melalui demonstrasi jalanan ialah pihak pembangkang. Pendirian kerajaan adalah jelas iaitu adil kepada semua kaum. Sebab itu kerajaan menubuhkan jawatankuasa kabinet mengenai orang India.

Sebenarnya yang suka menimbulkan rasa benci dan perkauman ialah pertubuhan Hindraf. Mereka mengemukakan saman di Mahkamah London. Hindraf menuduh berlaku ethnic cleansing di Malaysia. Kuil dan sekolah Tamil dirobohkan dan berbagai lagi tuduhan dan fitnah yang tidak masuk akal. Tetapi kenapa PKR dan DAP menyokong Hindraf. Sedangkan jelas, Hindraf bermain api dengan tuduhan palsu mereka itu. Hindraf banyak melakukan demonstrasi jalanan sebelum ini sehingga menganggu ketenteraman awam. Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab kerajaan bertindak tegas terhadap kumpulan haram tersebut.

Kerajaan Selangor yang diterajui oleh PKR juga patut sedar bahawa DAP juga suka bermain dengan isu perkauman. Lim Kit Siang pernah berhujah di parlimen apabila Barack Obama yang berketuruan negro dan berkulit hitam dipilih sebagai Presiden Amerika. Dia memuji rakyat Amerika dan mengatakan Malaysia tertinggal ke belakang kerana rasa perkauman yang menebal dan tidak menerima orang Cina menjadi Perdana Menteri. DAP adalah rakan baik PKR. Membandingkan Amerika yang sudah 200 tahun merdeka berbanding dengan Malaysia yang baru 52 tahun memang tidak tepat.

Di Amerika adakah orang Cina mememgang jawatan tinggi dalam pentadbiran Obama. Adakah orang India dilantik menjadi menteri dalam pentadbiran di negara China. Begitu juga di UK dan Perancis. Kenapa mahu dibandingkan dengan Malaysia. Di Malaysia, kita boleh saksikan ramai anggota kabinet daripada kaum Cina dan India. Jadi kalau agensi kerajaan seperti BTN dituduh perkauman maka itu tidak benar. Kalau BTN hanya menanamkan semangat kebangsaan Melayu, itu tidak salah. Memang pemimpin Melayu dalam PKR sendiri selalu bercakap mengenai semangat kebangsaan Melayu. Mereka tidak boleh berbohong.

Mengenai jawatan Perdana Menteri, Lim Kit Siang patut bertanya kepada Anwar Ibrahim. Sanggupkah Anwar menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada beliau jika sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara? Saya yakin PKR dan Dr. Halimah Ali (exco kerajaan negeri) termasuk PAS tidak bersetuju. Jawapannya mudah, mereka memang tahu DAP perkauman dan DAP akan menjalankan dasar yang akan mengenepikan orang Melayu dan Islam. Ini yang berlaku di Selangor sekarang sehingga menyebabkan berlaku krisis antara Dr. Hassan Ali (exco agama Selangor) dengan MB Selangor, Dr Xavier dan Ronald Liu exco kerajaan negeri daripada DAP.

Bahkan PAS sendiri bimbang, jika sekiranya Pakatan Rakyat memerintah, siapakah yang memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri. PAS sudah tentu tidak mahu menyerahkannya kepada DAP. Sebab itu PAS mahu memujuk beberapa orang ahli parlimen UMNO menyertai PAS jika sekiranya kerajaan BN tumbang pada 16 September tahun lepas. PAS cuma ada 22 kerusi di parlimen sedangkan DAP 28 kerusi. Sudah tentu DAP lebih berhak mendapat jawatan Timbalan Perdana Menteri. Justeru Lim Kit Siang harus melihat sebenarnya rasa perkauman memang wujud dalam Pakatan Rakyat.

Kalau begitu apakah sebenarnya motif kerajaan Selangor membuat larangan mengikuti kursus BTN itu? Jawapannya mudah. Mereka bimbang sokongan terhadap Pakatan Rakayat khususnya PKR yang semakin merosot. Mereka bertambah bimbang apabila parti Makkal Sakthi ditubuhkan ditubuhkan oleh beberapa orang bekas pemimpin Hindraf. Parti ini dilancarkan oleh Perdana Menteri. Bahkan parti tersebut menyatakan sokongan terbuka mereka kepada Barisan Nasional.

Pertambahan undi dan sokongani orang India kepada BN di pilihanraya kecil Bagan Pinang semakin membimbangkan PKR khususnya Anwar. Selama ini peralihan undi orang India kepada PKR amat menguntungkan Anwar. Tetapi menurut sumber kawan kawan dalam PKR, pertambahan ahli baru dalam PKR untuk tahun 2009 cuma seramai 1000 orang sahaja. Bahkan permohonan ahli baru daripada orang India terlalu kecil. Ditambah dengan masalah dalaman yang dihadapi oleh PKR, perpecahan dalam PAS akibat pengaruh Anwar dan kes mahkamah yang sedang dihadapi oleh Anwar, menyebabkan tidak sukar untuk memahami apa yang tersirat di sebalik larangan kerajaan Selangor itu.

Cuma tektiknya tidak berubah. Tuduh orang lain perkauman. Sedangkan membangkitkan sentimen kaum lain untuk meraih sokongan atas alasan kononnya untuk membela mereka yang terpinggir juga sebenarnya adalah bermain isu perkauman. Pokoknya gagasan 1 Malaysia membuktikan komitmen Perdana Menteri bahawa, kerajaan BN bukan perkauman tetapi melaksanakan dasar seperti yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Pakatan Rakyat cukup takut jika sekiranya BTN memberikan penerangan lebih lanjut dan mendalam mengenai 1 Malaysia dalam kursus kursus tersebut. Pembangkang menjadi defensif apabila 1 Malaysia semakin difahami dan dilaksanakan seperti yang terdapat dalam 6 NKRA (keberhasilan negara) menjelang 2012.

No comments: