NUFFNANG

Saturday 12 July 2014

FEDERAL COURT JUDGES...DO YOU HAVE THE WISDOM AND GUTS TO TAKE ACTION ? President Bar Council cabar hakim penjara dirinya

President Bar Council cabar hakim penjara dirinya


Kenyataan President Bar Council Christopher Leong memanggil hakim mahkamah persekutuan sebagai degil tak peduli (obtuse) adalah menghina mahkamah.

Jika sebelum ini, ada seorang blogger telah dihukum 3 ulan penjara kerana hina mahkamah. Bagi kes persoal keputusan mahkamah, ada dihukum sebulan. Nampaknya Chrstopher sedang cabar Hakim Persekutuan penjara dia.


Hujah piihak yang menuntut ugama anak ditentukan oleh ibu bapa yang tidak masuk Islam hanya berasaskan hujah kontrak asal perkahwinan sepatut diguna sebagai asas untuk menguatkan anak tersebut ditentukan ugama pada ibu.

Pastilah orang ugama Islam dan peguam Islam yang sesat jiwa mereka akan kata mahkamah syariah tidak boleh melebihi mahkamah sivil.

Namun hakim persekutuan perlu ambbilkira tentang kedudukan Islam dalam persekutuan dan lain-lain hujah yang dikemukakan oleh peguam pihak bapa yang masuk Islam.

Pada kami isu ini adalah isu keluarga dan sepatutnya diselesaikan sesama sendiri. tambah lagi, isu seperti ini yang provokasi sering ditimbulkan oleh kaum India.

Apa dibawa ke mahkamah penyelesaiannya mestilah tidak setekat penyelesaian tapi untuk selesaikan hal-hal akan datang dan implikasi undang-undang yang lain.

Kata-kata President Majlis Peguam itu tidak boleh diambil mudah. Tambah lagi dia pernah mahu

Difahami sudah ada laporan polis dibuuat. Malangnya selalu lepas polis buat kes, Gani Patail tidor. Bung Mokhtar dia kejar tapi Rayer di tidak. Pastnya CHristopher pun dia malas nak buat kes.

Namun lebih elok jika peguam terlibat dalam kes membuat komplen kepada mahkamah persekutuan. Hakim boleh arahkan Gani supaya dakwa. Baca SINI

Peranan Majlis Peguam


Majlis Peguam sudah melampau. Ia dibentuk bukan untuk memantau Hakim atau menjaga KPI hakim-hakim.

President Majlis Peguam sudah melewati batasan tugas dan tanggungjawab. Majlis Peguam berfungsi mentadbir pengurusan prngamal undang-undang atau peguam berdaftar dengan Majlis tersebut dan berurusan dgn peguam kerajaan atau Jabatan Peguam Negara dalam pentadbiran undang2.

Majlis Peguam dikawal olih Legal Profession Act dan Akta ini tidak pernah memberi hak dan bidang kuasa untuk melanggar Jurisdiksi Jabatan kehakiman. Penghinaan keatas Jabatan Kehakiman terutama Hakim Mahkamah Persekutuan adalah peghinaan kepada Negara.

Akts hasutan bolih dipakai kerana ungkapan President tersebut berbau politik dan malicious. Art 126 Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa  kepada tiga peringkat Hakim i) Mah Persekutuan..ii) Mah Rayuan iii) Mah Tinggi..untuk menghukum sesiapa yg menghina Mahkamah (Hakim).

Sepatutny aMajid Peguam ambil tindakan terhadap mereka-mereka seperti kumppulan Loyar Burok  yang memberi ruang dan mengapikan orang ramai mengkritik keputusan Mahkamah Perseketuan dalam isu Kalimah Allah.

Mereka menjadi conduit untuk orang awam public tidak menghormati judiciary. Ianya bertentangan dengan prinsip rukunegara "Keluhuran undang-undang' dan Mahkamah Tertinggi sebagai "finality of legal disputes" Kalau tidak, litigants akan terus menyalahkan Mahkamah.....

Pandangan mereka seperti Shanmugan , Art Harun, Harris Ibrahim dan lain-lain yang sering merupakan tangan-tangan sama dengan Bar Council, COMANGO, BERSIH,MPKN, KEs Lina Joy, Kalimah allah dll.

source : the unspinners

No comments: