NUFFNANG

Wednesday 28 October 2009

PAS Needs To Undergo A Bypass To Remove A Blockage ..Mesyuarat Khas Dijangka Tidak Bawa Penyelesaian Kemelut PAS...PAS : Aku Atau Mu Letok Jawatan?...

PAS Needs To Undergo A Bypass To Remove A Blockage

Tok Guru Nik Aziz

While the MCA leadership crisis coming to a close stage, PAS is grappling with the same trouble when the party’s Tok Guru calls for the ouster of PAS president Datuk Seri Hadi Awang, secretary-general Datuk Mustafa Ali and the party’s Selangor commissioner Datuk Dr Hassan Mohd Ali.

Funny and amusing! Someone claiming himself to be pious and a devout Muslim demanding for the removal of his fellow comrades over some petty issues Nik Aziz must be very angry and annoyed with the trio’s insistence to patch up with Umno.

Nik Aziz Versus Hadi Awang

The so-called Tok Guru has been calling the removal of two or three leaders in the party which he deemed as problematic. Hadi, Mustafa and Dr Hassan are leaders insinuated by him although he did not name them. Hassan is seen as representing the pro-Umno group, like Hadi and party deputy president Nasharuddin Mat Isa.

Who is actually problematic? I think PAS needs to undergo a bypass surgery to remove a blockage so that the party can continue to function.

Can you label someone who proposes unity and promote the spirit of brotherhood in Islam as being problematic? Only Nik Aziz I guess.

If you study the character of Nik Aziz and his style of leadership over the years, you will agree with me that power has gotten into this old man’s head. He cannot be advised, scolded or reprimanded. I believe age is also catching up on him and causing him to be senile.

He also plays God when he labelled all Umno members as infidels as well as handing down a decree that God permits us to slur each other. There are many other instances to show that Nik Aziz had come to a point of no return where nothing can make him repent or regret for whatever he had uttered. To him, being a faithful and devout Muslim is secondary as long as he remains in power. I don’t blame either s his supporters and disciples also worship and make him believe as if he is God.

Abdul Kahar who claimed to be the last Prophet was jailed 10 years, fine and given six strokes of the rotan for deviationist teachings. I believe Niik Aziz has also fallen into that category but no one dares to touch him. He thought that he is indispensable.

Nik Aziz was brought up in a family regimented by strict Islamic rules. As far as I can remember, he has many siblings from his father, Nik Mat’s three marriages. One of his siblings named Nik Hussein was shunned by the family because he chose to be an army. Nik Hussein was labelled as the government’s dog because of that. Nik hussein’s wife was affectionately known as Mak Yah who hails from Kedai Lalat in Kota Baru Kelantan.

Mak yah said whenever a visitor came to Nik Aziz’s house in Kota Baru, females in the family should confined themselves in the room and not allowed to show themselves to the visitor. They would ride in a horse carriage which was fully covered whenever they travelled to the town.

Nik Aziz has been an MP since the early 70s. He was born in Pulau Melaka in Kota Baru in 1931. His advocacy of Islamic Syariah law to all Malay Muslims has however drawn criticism, as did his suggestion that women would be at a lower risk of being raped if they abandoned their lipstick and perfume and for a 15-year ban on the game of snooker.

PAS-Nik-Aziz-Bacul

I think many would agree with me that PAS actually doesn’t need an EGM as proposed by the Tok Guru. What the party really needs now is an immediate bypass operation to remove the blockage (Nik Aziz).

source : malaysianstory


Perjumpaan Bloggers-Hassan Ali : Pendedahan Pertama | Nizar News

Oleh : albanjari/MRK albanjari

RALAT : Berdasarkan kepada posting asal di sini, terdapat kecuaian yang tidak disengajakan terhadap nama blogger yang hadir. Dimaklumkan bahwa saudara MSO dan Azizi Abdullah tidak hadir ke majlis yg dianjurkan. Perkara ini dimaklumkan terus melalui email daripada saudara MSO pada petang tadi. Maka dengan ini, saya dengan penuh tanggungjawab memohon maaf diatas kecuaian yang tidak disengajakan.


Flickr Neutral Daily


Berdasarkan bukti foto diatas hanya 9 orang bloggers hadir ke majlis tersebut. (sumber foto-neutraldaily)

Penjelasan Tepat kepada kekeliruan yang timbul :

1. Isu kerajaan Perpaduan antara Pas dan Umno ini sebenarnya telah di bincangkan oleh seluruh pimpinan atasan Pas. Nik Ajis tiada dalam perbincangan ini.

2.Seluruh Pimpinan Pas lah yang mencadangkan idea Kerajaan Perpaduan ini. Di ketuai oleh Haji Hadi sebagai Presiden dan seluruh majlis tertinggi Pas.

(sumber asal dipetik dari : papa gomo) : Tulisan diatas memang jelas ada sebahagiannya telah disebutkan, tetapi perlu difahami dengan jelas bahawa si penulis itu menulis dari sudut pandangan dan pemahaman beliau sebagai ahli dan blogger Umno.

Apa yang dijelaskan dan disebutkan oleh Ustaz Nasa dan Dato' Hassan adalah 'isu rundingan' bukannya 'isu kerajaan perpaduan' sebagaimana yang dituliskan. Dan itulah yang dipertikai..!! Apapun bandingkan tulisan si gomo itu dengan ulasan yang diberikan dibawah :

Ulasan : Apa yang berlaku sebenarnya pada 9 March 2009 ( sehari selepas PRU 12) satu mesyuarat AJK PAS Pusat telah diadakan di Kota Baharu. Mesyuarat tersebut berbincang untuk menguruskan kemenangan PAS di negeri-negeri yang telah kita sedia maklum.

Mesyuarat itu juga telah memutuskan agar bersedia berunding dengan UMNO sekiranya segala syarat yang PAS letakan mendapat pertimbangan dari UMNO. Rundingan dengan UMNO itu bermaksud untuk memelihara agama, kerana apa yang ada pada PAS tiada pada UMNO dan apa yang ada pada UMNO tiada pada PAS kerana saling lengkap-melengkapi. Mesyuarat tersebut bukanlah untuk menubuhkan kerajaan perpaduan.

Sejurus mesyuarat selesai TGHH telah pergi ke Kedah, Dato' Husam Musa ke Perak, Hj Mohamad Sabu ke Pulau Pinang, Ustaz Nasa dan Dato' Mustafa Ali ke KL dan Selangor untuk membantu menguruskan kemenangan PAS di negeri-negeri tersebut.

Ustaz Nasa memaklumkan, selepas mesyuarat di KB, dan ketika dalam perjalanan beliau ke KL/Selangor mereka mula berhubung dengan Khair Toyo selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor dan pertemuan pertama berlangsung di Shereton Subang dan turut dihadiri bersama oleh Dr Hassan Ali. Tiada persefahaman yang dapat dibentuk dalam pertemuan itu dan segala usaha kerjasama berakhir dan tamat di situ juga.

Umno terus berikhtiar, hinggalah beliau di hubungi pula oleh Pak Lah untuk pertemuan yang selanjutnya. Perkara itu juga dimaklumkan terus kepada TGHH dan TGHH yang berada di Kedah terus pulang ke KL dan satu perbincangan atau Mesyuarat Khas telah diadakan diantara beliau dan AJK Pas pusat yang lain di Ibu Pejabat PAS di Kuala Lumpur.

Diantara agendanya ialah untuk membuat persediaan bagi menemui Pak Lah dan Khair Toyo buat kali ke dua. Dinyatakan juga dalam pertemuan ini tiada persefahaman yang dapat dibuat kerana PAS tetap dengan prinsipnya sebagai parti Islam. Usaha Umno GAGAL.

Pertemuan ketiga yang dikatakan oleh Ustaz Nasa ialah semasa beliau sedang minum di kantin Parlimen, tiba-tiba beliau di sapa oleh Dato' Yaacob (bapa Fazly) yang menyampaikan salam pertemuan dari Pak Lah dari pejabatnya ditingkat Parlimen. Menurut Ustaz Nasa pertemuan itu tiada langsung membincangkan mengenai perpaduan atau penyatuan yang telah gagal dalam pertemuan sebelum ini dan selepas itulah Pak Lah telah menyatakan kepada press(Media) tentang pertemuannya sebanyak 3 kali dengan Ust Nasa.

Bermula dari kenyataan Pak Lah itulah keadaan PAS mula menjadi haru biru. Lalu ustaz Nasa terus terfitnah sehingga sekarang. Dan fitnah itu pula berterusan dimainkan oleh blogger-blogger di blog.

Ustaz Nasa dan Dato' Hassan melontarkan persoalan, mengapakah hanya dipersalahkan ustaz Nasa, Dato' Mustafa Ali dan TGHH dalam isu rundingan ini ? Tidakkah keputusan ini telah dicapai dalam Mesyuarat Khas PAS Pusat di Kota Baharu pada 9 March 2008 lalu ?

Saya(MRK albanjari) bertanya, apakah dan mengapa TGNA tidak dimaklumkan akan butir keputusan mesyuarat tersebut ? Jawapnya kerana TGNA tidak hadir. Walaubagaimanapun menurut Ustaz Nasa segala keputusan itu telah pun dipersembahkan dan dimaklumkan kepada TGNA.

Maka dari itu ustaz Nasa dan Dr Hassan Ali, meminta mohon penjelasan daripada AJK PAS Pusat yang terlibat, sila nyatakan pendirian anda samada kenyataan ini benar atau tidak ! Jika anda ingin melihat keadilan dan perpaduan terus kukuh dalam PAS.

Isu yang kedua terhadap Ustaz Nasa ialah apabila beliau respons terhadap kenyataan Najib Razak di Parlimen. Dan beliau hanya menyatakan bahawa beliau mengalu-alukan kenyataan tersebut dan akan menyampaikan kepada Presiden PAS yang ketika itu berada di London.

Ujar ustaz Nasa salahkah beliau mengungkapkan demikian, ini kerana sudah menjadi akhlak Islam apabila orang memberi salam kita wajib jawab salam tersebut, dan apabila orang menyatakan hasrat kita sambut hasrat itu dengan sopan, dan beliau juga tidak memutuskan sebarang pelawaan dari Najib bahkan beliau mengambil sikap untuk membawa perkara itu kepada bosnya terlebih dahulu, maka salahkah sikap yang telah beliau ambil ?

Dan selepas itu timbul pula isu UG yang menjadikan jemaah dan ahli PAS semua menjadi bertambah haru-biru. Dari apa yang disampaikan oleh beliau, idea UG ini timbul bagi menjaga kepentingan Islam dan Bangsa Melayu tetapi malangnya belum sempat ianya diseminarkan dan dibincangkan secara serius, ramai yang membantah dan menyuarakan bantahan. Maka ia terus ditarik balik oleh TGHH dan mati begitu sahaja sehinggalah ia hangat kembali selepas Muktamar PAS baru-baru ini.

Soalnya siapa yang menghidupkan kembali isu UG ini ? Siapakah yang ingin melompat katak masuk UMNO ? Menurut Dato' Dr Hassan Ali lagi, kepada kami dan kepada anda semua sila nyatakan bila dan dimana beliau pernah mengatakan akan melompat masuk UMNO dan membawa orang-orang PAS Selangor bersamanya ? Bahkan beliau menyatakan beliau dari awal lagi tidak pernah membicarakan tentang isu UG ini secara terbuka dan bagaimana beliau pula yang dikaitkan dengan isu tersebut. bersambung siri ke-2 yg kontroversi.

Al-Banjari


Mesyuarat Khas Dijangka Tidak Bawa Penyelesaian Kemelut PAS

KUALA LUMPUR, 27 Okt (Bernama) -- Mesyuarat khas Jawatankuasa PAS pusat pada Rabu dikatakan mampu merungkai permasalahan kepimpinan yang telah sekian lama membelenggu parti itu.

Namun bisik-bisik yang kedengaran daripada 'orang dalaman' parti membayangkan mesyuarat itu sekadar untuk "menyapu permasalahan sebenar di bawah tikar".

Sukar untuk pucuk pimpinan parti menyelesaikan isu sebenar parti kerana permasalahan melibatkan seorang tokoh yang disanjung akar umbi dan barisan kepimpinan parti yang dipilih perwakilan atas dasar hala tuju parti, kata sumber parti itu.

"Orang kata PAS sekarang ibarat ditelan mati mak, diluah mati bapa sebab isu sebenar terletak pada keengganan Mursyidul Am PAS (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) menerima segelintir pemimpin yang ada.

"Jadi bila diamati, mesyuarat esok tidak akan menyelesaikan apa-apa," kata sumber parti itu kepada Bernama.

Sememangnya ini bukan kali pertama Nik Abdul Aziz menyuarakan rasa kurang senang terhadap beberapa pemimpin parti itu dan beliau juga secara terang-terangan telah menamakan pemimpin berkenaan menjelang pemilihan PAS yang diadakan Jun lalu.

Ironinya nama-nama itu tetap dipilih perwakilan untuk meneraju PAS bagi tempoh tiga tahun akan datang, manakala calon-calon daripada golongan profesional yang disokong Nik Abdul Aziz pula tersingkir.

Justeru luahan perasaan Menteri Besar Kelantan itu menerusi laman blognya Jumaat lalu tidaklah memeranjatkan dan pemerhati politik yakin Nik Abdul Aziz akan terus bersuara selagi pemimpin yang disifatkan beliau sebagai `bermasalah' tidak disingkir.

"Macam mana nak singkir, mereka dipilih perwakilan, dan PAS juga tidak boleh ketepikan Tok Guru (Nik Abdul Aziz) sebab beliau umpama ikon parti ini, jadi macam mana nak selesai?" kata sumber itu.

Beliau juga yakin jawatankuasa pusat akan menolak saranan Nik Abdul Aziz agar diadakan muktamar khas bagi memilih semula beberapa pemimpin yang dilabel beliau sebagai `bermasalah'.

Sememangnya nama Nik Abdul Aziz sudah sinonim dengan PAS "ibarat irama dan lagu" yang tidak dapat dipisahkan.

Malah seorang pemerhati politik, Asri Salleh sebelum ini pernah menyifatkan Mursyidul Am PAS itu sebagai ikon parti yang tidak boleh disentuh dengan kata-kata kecaman.

Menurut Pensyarah Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara kampus Dungun, Terengganu itu, Nik Abdul Aziz dilihat pemerhati politik Kelantan sebagai kunci kepada kejayaan PAS di negeri itu.

Merumuskan senario semasa ini, PAS sekarang berada dalam dilema yang tidak mudah dirungkai dengan sekadar mengadakan mesyuarat khas, melainkan mereka sanggup mengorbankan beberapa pemimpin demi memuaskan hati seorang ikon parti.

sumber - bernama


PAS : Aku Atau Mu Letok Jawatan?.

Wajarkah 2 Orang Ini Meletak Jawatan?.
(Gambar Di atas Ditemui Dalam Blog).
Ajis diminta berdepan di dalam gelanggang pada hari esok Rabu, beliau sebelum ini hanya bercakap dengan media dan blognya sahaja.

Ajis dengan pendirian tegasnya mahu pemimpin kanan bermasalah disingkirkan dari kepimpinan PAS kerana didakwa menyulam cinta dengan UMNO melalui 'Kerajaan Perpaduan'.

Persoalannya sekarang siapakah orang di sekeliling Ajis yang akan menyokong keputusan beliau dan siapa pula yang menentang beliau daripada 60 pemimpin parti itu.

Berkemungkinan ramai yang simpati dan menyokong Ajis kerana beliau orang 'tua' dan 'ulama' pula tu tetapi bagaimana kedudukan 3 kerat kepimpinan PAS yang bakal dicantas jawatannya?.

Bagaimana pula kalau Ajis tidak hadir, ke mana dia lari?. Bagaimana pula kalau semua kepimpinan yang hadir setuju tiada kelucutan jawatan dalam PAS. Adakah Ajis akan bertindak meletak jawatan?.

Abg Mus menjemput Ajis untuk beri keterangan terhadap apa yang diluahkan sehingga menimbulkan masalah dalaman bagi PAS.

Ini bermakna siapakah 'nanah dalam tubuh PAS yang mesti dibuang', Ajis atau 3 orang itu?.

Paling memalukan EGM atau Muktamar khas seperti desakan Ajis hanya boleh diadakan dengan 3 syarat berikut :

1. Ia dipanggil oleh presiden parti (bukan Ajis).

2. Satu pertiga daripada 37 anggota jawatankuasa pusat menulis surat memohon mengadakannya.

3. Satu pertiga kawasan-kawasan PAS menulis untuk berbuat demikian.

Aduhai Ajis kenapalah engko jadi begini, elok letak jawatan sahajalah Ajis bagi menutup malu.
Bagi 2 orang itu, mungkin letak jawatan adalah jalan terbaik kerana perletakan jawatan anda adalah bermaruah dan berprinsip kerana PAS di bawah Ajis telah tersasar dan menyeleweng dari landasan Islam yang sebenarnya.

TERKINI- Sah Pas Akan Keluar Dari Pakatan Pembangkang

Tuesday, October 27, 2009



Ulasan Gomo
Maka terjawap sudah akan Kerajaan Perpaduan di antara Umno dan Pas. Sesi dialog bersama Hassan Ali bertempat di rumahnya yang di hadiri Ustaz Nasha dan beberapa pimpinan PAS yang lain telah dapat merungkai apa sebenarnya yang berlaku.

Isu kerajaan Perpaduan antara Pas dan Umno ini sebenarnya telah di bincangkan oleh seluruh pimpinan atasan Pas. Nik Ajis tiada dalam perbincangan ini. Pimpinan Pas telah sebulat suara untuk keluar dari Pakatan Pembangkang yang nampaknya sudah lari dari konsep asal mereka. campur Tangan Anwar dalam banyak isu juga telah membuatkan Pas meluat dalam pakatan Pembangkang ini.

Nik Ajis telah menyatakan ada individu dalam Pas yang cuba bargabung dengan Pas. Dan ternyata Nik Ajis telah silap dalam kenyataan nya. Seluruh Pimpinan Pas lah yang mencadangkan idea Kerajaan Perpaduan ini. Di ketuai oleh Haji Hadi sebagai Presiden dan seluruh majlis tertinggi Pas.

Hussam Musa yang mana merupakan ketua Puak Edrogan lah yang telah meracuni Nik Ajis agar menolak dengan keras cadangan Kerajaan Perpaduan ini. Hussam memainkan peranan yang besar dalam membawa agenda Anwar meresap dalam politik Pas. Oleh sebab itu lah Individu seperti Haji Hadi, Ustaz Nasha, Hassan Ali dan beberapa pimpinan Pas telah di jadikan target utama Hussam Musa untuk menghancurkan Pas.

Kerajaan Perpaduan antara Pas dan Umno akan berlaku. Jadi marilah kita sama-sama mendoakannya agar Islam bersatu dalam membangunkan Malaysia ini. Dalam itu juga jangan kita memberi peluang kepada Musuh yang cuba menghancurkan perpaduan Islam ini. Puak Edrogan dalam Pas dan Anwar mesti ditentang agar mereka tahu kekuatan kita yang ingin lihat Perpaduan antara Islam terjalin.

Nik Ajis telah mengeluarkan Tuduhan kepada individu yang tidak bersalah. Dan wajar Nik Ajis memohon maaf atas tindakan nya yang kurang pengetahuan itu. Fitnah yang Nik Ajis lemparkan adalah sangat Berat Dosanya. Moga Nik Ajis sedar akan kesilapan yang di lakukan nya.

Psssttt.....Habis lah Anwar Al juburi..he he he...last sekali Karpal liwat dia..he he he
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

source : papagomo



No comments: