NUFFNANG

Wednesday 28 October 2009

Bubar DUN Perak : Pakatan Lain Hulu Lain Parang...?...Agong tidak boleh bubar Parlimen sesuka hati....

Bubar DUN: Lain Hulu Lain Parang...

Masih ingat lagi Kerajaan Langit 16 September 2008 Brader Anwar Bin Ibrahim? Penulis tidak pernah lupa sebab blog Kembara Politik ini dibina pada malam 16 September di mana Brader Anwar Bin Ibrahim selesai mengangkat sumpah sebagai PM di hadapan gambar Agong bersama 32 kerusi (IKEA) yang didakwanya masih lagi tersimpan senarai nama tersebut dan sentiasa bertambah dari jam ke jam, dari hari ke hari…dari bulan ke bulan…dari tahun ke tahun (sambung sendiri).

Demam Tun Lah memikirkan Brader Anwar Bin Ibrahim bercita-cita nekad mahu duduk di kerusi empuk di Putrajaya. Antara akal Tun Lah ialah pembubaran Parlimen jika ura-ura melompat beramai-ramai hampir menjadi kenyataan. Maka, bergegaslah para pemimpin PR menemui pakar undang-undang iaitu Prof Dr Aziz Bari. Dan PR dengan kerjasama Prof yang kepala berat ke arah Pakatan Rakyat ni pun keluarkanlah interpretasi undang-undang yang boleh dibaca mengikut selera Brader Anwar Bin Ibrahim agar angan-angan 16 Septembernya tidak terkubur.

Diterbitkanlah pandangan Prof yang cenderung kepada Brader Anwar Bin Ibrahim ini dalam majalah yang sangat sahih (oleh puak-puak mereka) iaitu Harakah. Hitam kata Harakah, maka hitamlah lidah pejuang dan aktivis PR. Kalau putih kata Harakah, maka putihlah lidah pejuang dan aktivis PR. Almaklumlah, lidah rasmilah katakan.

Puaslah bersilat si Prof cap ayam (Prof Dr Aziz Bari) berhujah yang mana tegasnya BN tak boleh membubarkan Parlimen. Lidah rasmi PAS pun menerbitkan temu ramah ekslusif tersebut. Berikut sedikit sedutan dari Harakah. Penulis persoalkan mengapa interpretasi yang dibuat dahulu tidak lagi valid untuk krisis di Perak. Mari sama-sama baca dan persoalkan. Baca seperti di bawah:


Agong tidak boleh bubar Parlimen sesuka hati

Tarmizi Mohd Jam

Saya bergegas menghubungi Profesor Dr Abdul Aziz Bari untuk mendapat penjelasan lanjut kenapa Perlembagaan memberi kata putus kepada Yang di-Pertuan Agong dalam soal pembubaran Parlimen.

[Bergegas!…hehe..sekarang ni kenapa tak bergegas lagi? Merangkak pun takde…berguling atas jalan adalah kot? Hehe. Jgn marah ye!!]

Pensyarah Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu menjelaskan, Perlembagaan Malaysia mengambil iktibar dari pengalaman di Komanwel sejak lebih 100 tahun yang lalu dan Suruhanjaya Reid menyatakan bahawa adalah tidak bijak untuk memberi hak mutlak kepada kerajaan yang memerintah untuk membubarkan dewan.

[Haha..tahu pun..habis tu apasal buat hal lagi di Perak? Apasal tak nak terima keputusan Sultan?]

Dr Abdul Aziz menambah bahawa sebab mengapa ia tidak bijak ialah kerana pilihan raya mengambil masa, memakan biaya dan menganggu pentadbiran negara jika ia terlalu kerap diadakan.

[Sekarang kenapa Prof tak nasihatkan rakan-rakan Prof yg dari PR tu berkenaan scenario di Perak? Saya terguling gelak tengok ahli akademik cap ayam macam Prof Dr Aziz Bari ni.]

Nota: Untuk berita penuh dari Harakah sila rujuk di SINI.


Baca lagi berita dari Harakah yang satu lagi ni kemudian buat perbandingan dengan isu krisis politik di Perak yang mana puak-puak PR ni sengaja tidak mahu menerima kenyataan. Derhaka tak sudah! Mari sama-sama baca dan bandingkan scenario di Perak. Baca seperti di bawah:


Pilihan raya semula bertentangan dengan Perlembagaan - Aziz Bari

Harakahdaily
Wed May 28, 08 12:49:40 pm MYT

KUALA LUMPUR, 28 Mei (Hrkh) - Professor Undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Dr Aziz Bari berkata, tindakan membubarkan parlimen bagi membolehkan pilihan raya umum diadakan semula sekarang adalah bertentangan dengan peruntukan dan semangat Perlembagaan.

[Bertentangan dengan semangat Perlembagaan ye? Habis tu kenapa PR keras kepala sangat sekarang ni?]

"Segala peruntukan yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan perlu diterokai terlebih dahulu sebelum mengadakan pilihan raya sekali lagi," katanya kepada Harakah, mengulas kemungkinan berlakunya pilihan raya umum tergempar ekoran keadaan politik yang tidak menentu dalam negara sekarang.

Pakar Perlembagaan itu berkata, prosedur yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan mesti terlebih dahulu digunakan dan ini merupakan salah satu alasan mengapa pilihan raya bukan cara terbaik untuk diambil sekarang.

Bahkan katanya, pilihan raya bukanlah kaedah yang sesuai untuk keadaan sekarang.

[Tahu pun tak sesuai! Tapi kenapa sekarang sesuai pula di Perak? Hehe. Cap ayam la lu Prof Aziz Bari!]

Baru-baru ini, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Dato' Seri Anwar Ibrahim dilaporkan berkata, Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi berkemungkinan besar akan mengadakan pilihan raya umum tergempar.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Haji Wan Ahmad Wan Omar pula dilaporkan berkata, pilihan raya tergempar boleh diadakan bila-bila masa daripada sekarang.

Dua minggu lepas menteri kabinet, Dato' Shahrir Abdul Samad memberitahu ahli Umno supaya bersiap sedia menghadapi pilihan raya baru berikutan kejutan yang dibuat oleh bekas presiden parti itu, Tun Dr Mahathir Mohamed keluar parti.

Aziz tidak bersetuju dengan pandangan Wan Ahmad kerana biarpun Perdana Menteri mempunyai kebebasan untuk memohon supaya parlimen dibubarkan, namun kata putus adalah pada tangan Yang di-Pertuan Agong.

"SPR telah mewujudkan pandangan yang salah bahawa kerajaan mempunyai kebebasan untuk sewenang-wenangnya mengadakan pilihan raya umum," katanya.

[Tahu pun Agong ada kuasa pemutus untuk perkenan bubar atau tidak. Habis kenapa sekarang derhaka?]

Beliau memberikan dua alasan mengapa pembubaran parlimen dan pilihan raya tidak perlu diadakan.

Pertama katanya, buat masa ini wujud kerajaan alternatif yang berpotensi iaitu Pakatan Rakyat. Agong perlu tunggu sehingga proses melompat parti selesai dan kemudian mengarahkan kerajaan sekarang melepaskan kuasa seperti yang diperuntukkan di bawah Artikel 43(4). Dan kemudian Agong akan melantik kerajaan baru di bawah Artikel 43(2)(a) dan (b).

Kedua katanya, pilihan raya umum baru sahaja diadakan iaitu pada Mac lalu. Walaupun kerajaan berada dalam keadaan terumbang-ambing, Agong perlu menggalakkan ia dibentuk semula melalui parlimen sedia ada.

[Langkah Pertama & Kedua tu menarik betul! Apa yang Sultan Perak buat sama dengan apa yang Prof sarankan masa memberikan taklimat pada boss Brader Anwar bin Ibrahim semasa pra penubuhan Kerajaan Langit 16 September 2008 Brader Anwar Bin Ibrahim dahulu.]

Nota: Untuk berita penuh sila rujuk di SINI.

Kepada para aktivis dan para pemimpin Pakatan Rakyat: Apa cerita? Ngeh Ngeh Ngeh!! <--- Ketawa Orang Perak.

Baca juga berita Harakah berikut - Bubar Dun Perak, tegakkan demokrasi!
+

No comments: