NUFFNANG

Monday 26 October 2009

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (8) .....

NONA AnWAR - WAN AZIZAH (8)

1. x-pkr telah menyentuh betapa Azizah amat prejudis dengan semua pegawai yang berkhidmat dengan AnWAR. Pegawai yang berkhidmat dengan AnWAR 'diarah' tidak melayan arahan dari Wan Azizah, dan jika mahu melakukannya atas dasar simpati, harus melakukannya secara rahsia. Jika diketahui Azmin, perkara ini akan segera dilaporkan kepada AnWAR. Hanya sebilangan kecil sahaja pegawai-pegawai AnWAR yang tidak sebulu dengan Azmin yang "lebih sudu dari kuah".

2. Setelah AnWAR kembali ke pangkuan Azizah dari penjara, AnWAR mengambil bekas pegawai akhbarnya di Kementerian Kewangan menjadi pegawainya yang bertugas sepenuh masa dengannya. Ia sama sekali tidak disenangi Azmin, namun Azizah selesa dengan pegawai ini biarpun kurang mempercayainya. Pegawai ini juga 'memberi muka' kepada Wan Azizah dengan menuruti beberapa perintahnya.

3. Azmin telah mensabotaj pegawai ini (difahamkan bernama Adlin) hingga pegawai ini kelihatan 'bodoh' dalam setiap tugasan yang diberikan AnWAR kepadanya. Apabila Adlin keluar dari pejabat AnWAR, Wan Azizah yang tidak mahu hilang kawalan ke atas AnWAR, segera menempatkan anak mereka Nurul Izzah sebagai pengganti. Ianya juga tidak digemari oleh Azmin dan Azmin mencari proksinya juga untuk menjaga AnWAR.

4. AnWAR yang 'teruja' dengan Nik Nazmi lantas mengambilnya sebagai pegawai sepenuh masa ditempatkan di pejabat AnWAR di seksyen 16 PJ. Azmin segera 'memikat' Nik Nazmi agar bersamanya lantas Nik Nazmi menjadi 'mata dan telinga' Azmin di pejabat AnWAR. Segala mesyuarat atau temujanji AnWAR akan ditapis Azmin sebelum Nik Nazmi merujuk kepada AnWAR. Azizah kembali hilang kawalan ke atas semua program dan aktiviti AnWAR.

5. Nurul Izzah w/pun masih sebagai pembanyu AnWAR, tidak punya peranan apa-apa. AnWAR sekadar mengambil hati Azizah. Menuju penghujung 2007, Nik Nazmi banyak memperkenalkan 'tenaga-tenaga muda' baru sebagai tenaga penggerak AnWAR. Setelah PRU 2008, Nurul Izzah dan Nik Nazmi, Tsim Tze Sin dan Elizabeth Wong [ratu dedah] yang jadi pegawai Wan Azizah telah bergelar YB dan meninggalkan pejabat AnWAR dan Azizah.

6. Ketika inilah AnWAR mengambil beberapa tenaga muda yang baru seperti Shabrimi, Rahimi, Saiful Bukhari berkhidmat dengannya. Mereka ditempatkan di pejabat AnWAR yang pelbagai dan secara bergilir menemani AnWAR ke program-program. Ini amat tidak disenangi Azizah yang sering merungut perihal AnWAR yang dikelilingi 'tenaga-tenaga muda' yang segak dan bergaya. Kalangan pimpinan PKR juga perasan keadaan ini.

7. Azizah begitu terganggu dengan perkembangan ini. Apakah takut perkara lama berulang kembali? Azmin juga kurang senang dengan fenomena ini biarpun bisa mengawal semua tenaga-tenaga muda ini (yang beliau risaukan tidak dapat mengawal AnWAR). Azizah secara terbuka menyatakan mahu seorang yang senior dan berpengalaman (pemikir) menjadi pegawai AnWAR. Alasannya adalah untuk kebaikan PKR (?).

8. Bagi menyejukkan hati Azizah, AnWAR menempatkan Ibrahim Yaakob (senior, baru sertai PKR) ketika itu menjadi Ketua Staf di pejabat Penasihat PKR. Tenaga-tenaga muda yang menjadi pegawai AnWAR bukan sahaja tidak melapor kepada Ibrahim Yaakob, malah tidak mengindahkannya langsung. Pegawai-pegawai muda ini tetap menjadikan Azmin sebagai rujukan dan Azmin tetap mengawal mereka.........

Wan Azizah semakin hilang kawalan ke atas AnWAR. Situasinya kembali ke keadaan dahulu bahkan lebih teruk lagi! Wan Azizah terpaksa berhubung dengan pegawai-pegawai AnWAR jika mahukan sesuatu dari AnWAR (urusan parti). Lebih parah lagi ia akan ditapis dahulu oleh Azmin...........

Bersambung lagi nanti...........

No comments: