NUFFNANG

Tuesday 9 June 2009

Kerajaan Perpaduan: Siapa Rugi Sebenarnya dan Siapa Yang Pandai Sebenarnya?

Kerajaan Perpaduan, Siapa Rugi?

MUKTAMAR PAS Ke 55 sudahpun berlalu. Kemenangan Nasharuddin Mat Isa sebagai Timbalan Presiden PAS adalah kemenangan ahli-ahli Pas yang berfikiran waras melawan fikiran-fikiran yang tidak siuman.

Jika Nasharudin Mat Isa hendak disingkirkan sebagai Timbalan Presiden PAS kerana gagal meletakkan PAS sebagai sebuah Parti Islam ianya wajar disokong oleh orang yang waras serta termasuk dari kalangan yang tidak siuman.

Tetapi beliau hendak disingkirkan bukan kerana itu tetapi kerana khabarnya beliau mengadakan pertemuan dengan pemimpin UMNO yang menjurus untuk membincangkan soal kepentingan Islam dan Melayu.

Ada setengah orang melihat usaha itu akan menghalang cita-cita seseorang untuk menjadi Perdana Menteri dan digunakanlah satu ekor keldai yang sedia memikul biawak hidup untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden bagi menyingkirkan Nasharudin. Kalau Nasharudin disingkirkan maka berakhir usaha itu dan isyaratnya kepada Haji Hadi Awang supaya jangan memandai-mandai berbuat sesuatu tanpa kelulusan Musyidul Amnya.

Beberapa pemimpin PAS dari Mursyidul Amnya sehinggalah membawa kepada beberapa nama telah menyerang usaha itu termasuk dari yang bergelar ustaz dan ustazah - sudah pasti di dalam Pas, jika bergelar Ustaz dan Ustazah, mereka tentu lebih arif dalam soal agama. Dan jika gelaran itu diberi secara suka-suka, maknanya PAS memperolok-olokkan gelaran tersebut kerana dalam masyarakat Melayu, gelaran itu bukan perkara suka-suka macam pemberian gelaran Datuk.

Sebenarnya isu atau gagasan itu tidak menguntungkan UMNO. Lebih banyak rugi dari untung. UMNO yang akan tersepit dalam isu Kerajaan Perpaduan seperti yang dicadangkan dan bukanlah Pas yang akan menerima padah ataupun kesannya.

Kenapa tidak? Jika berlaku Kerajaan Perpaduan ini akan memberi pengertian bahawa UMNO terpaksa melepaskan satu negeri lagi iaitu Kedah kepada PAS setelah Kelantan. Jika berlaku kekosongan kerusi, BN tidak akan bertanding kerana menghormati perjanjian yang akan dibuat.

Apa yang diterima oleh UMNO hanya satu kekuatan majoriti di dalam Parlimen yang mana mereka akan memiliki kuasa dua/pertiga semula bilamana 23 orang ahli PAS berada dalam Kerajaan Perpaduan PAS/Barisan Nasional tetapi Barisan Nasional akan tetap sebagai pembangkang di peringkat negeri yang dikuasa oleh PAS atau Pakatan Rakyat dan begitu sebaliknya peranan PAS di negeri yang dikuasai oleh UMNO atau Barisan Nasional

Cara sedemikian telah berlaku dalam politik Malaysia sama ada di Sabah dan Sarawak dan pernah terjadi sekejap di Kelantan.

Umno dan PAS sama-sama tahu bahawa keputusan PRU ke 12 bukan satu keputusan yang berkekalan dan ianya akan berubah pada setiap lima tahun.

Di pihak UMNO , mereka amat mengetahui kekalahan PRU Ke 13 adalah kerana faktor Abdullah Hj Ahmad. PAS juga amat mengerti kemenangan mereka tempoh hari kecuali di Kelantan ialah kerana orang-orang Melayu tidak senang atau pun cara menolak atau menyingkirkan Abdullah Hj Ahmad dari jawatan Perdana Menteri kerana tindakannya banyak yang merugikan negara dan Melayu dan bukan Melayu pula mengambil kesempatan di atas kelemahan Abdullah Hj Ahmad ini yang lebih mengutamakan tiga ‘K’nya ia itu Krupsi, Kroni dan Keluarga.

PAS bernasib baik mendapat seorang Presiden yang berpengalaman dan dapat membaca apa yang akan berlaku dimasa depan.

Sebenarnya dari jumlah 27 juta rakyat di Malaysia, yang layak mengundi hanya 9 juta tetapi sah keluar mengundi hanya berjumlah 7 juta orang pada PRU 2008. Ini jelas menunjukan bahawa UMNO masih dominan dengan jumlah undi yang diterima melebihi 4 juta orang dan PAS hanya memperolehi 1.1 juta sahaja pengundi secara langsung, jika dibandingkan undi DAP dan PKR yang memperolehi 2.5 juta undi, PAS masih rendah jumlah pengikutnya.

Maka perangkaan yang dikeluarkan oleh SPR-Suruhanjaya Pilihanraya secara rasminya jika melihat kesan Pru ke12, kerusi yang kalah banyak adalah di kawasan bukan Melayu yang membuktikan orang Melayu masih lagi mengundi UMNO walau pun calonnya bukan Melayu. UMNO masih ada kekuatan dengan 4 juta penyokong atau 51% secara single parti dan bukan secara campuran dalam Pakatan Rakyat.

Bila ada sesetengah orang didalam PAS tidak berfikiran saperti Hj Hadi Awang yang tahu bahawa kemenangan sekarang tidak menjamin PAS boleh berterusan untuk selamanya disebabkan oleh jenis pengundi nomad iaitu berpindah randah mengikut isu semasa dalam PRU atau PRK yang berjumlah 2 juta orang.

Pas sudah melihat kesannya semasa PRU 1999, mereka dapat merampas Trengganu dari BN atas tindakan pengundi nomad dan sesetengah undi UMNO yang tidak suka kepada Wan Mokhtar Ahmad tetapi dalam PRU 2004, PAS gagal menguasai Trengganu semula dan begitu juga PRU 2008.

Lagi pun pemimpin tertinggi PAS sudah menyedari kesan tindakannya Parti PAS yang punya 6 kerusi di Perak akhir-akhirnya ini bila melihat Mohd Nizar Jamaludin saperti hilang kawalan mengambil tindakan menjadi ayam sabungan kepada DAP dan PKR.

Tindakan Mohd Nizar Jamalludin itu hanya disokong oleh fasis PAS tetapi bagi pengundi nomad dan yang berjiwa nasionalis Melayu serta Islam, mereka sudah nampak bahawa PAS sudah menyeleweng dari perjungan asal mereka..

Perjuangan asal PAS sebenarnya untuk Melayu, kerana didalam dunia hanya bangsa Melayu sahaja yang dikaitkan dengan agama. Setiap orang Melayu di Malaysia mesti beragama Islam, jika tidak beragama Islam, dia tidak Melayu dan hanya di dalam kumpulan bumiputra.

Bila UMNO berjuang untuk Melayu bererti Parti itu juga berjuang untuk Islam, Itu sebablah Palestin tidak berjaya dalam perjuangannya di bumi Palestin kerana bangsa Palestin tidak semestinya Islam, begitu juga bangsa Arab, tidak semuanya Islam. Malah jika dia Yahudi atau Kristian dia tetap Bangsa Arab.

Sebab itu usaha PAS untuk menyamakan perjuangan UMNO dengan Assabiyah tidak diterima dan gagal kerana UMNO walau pun dilihat berjuang untuk Melayu tetapi di dalam Melayu itu ada Islam. Dan Pas mengunakan pendekatan UMNO itu kafir juga tidak dapat diterima kerana UMNO bukan ada nyawa, mereka hanya satu organisasi. Jika UMNO kafir bagaimana pula sikap PAS terhadap demokrasi? Ada setengah pihak yang berkelulusan Al-Azhar mengatakan demokrasi itu haram kerana tidak Islamik tetapi kenapa PAS tidak menolak sistem demokrasi?

Cara terbaik yang diperbuat oleh PAS supaya partinya tidak menerima nasib saperti di Trengganu adalah dengan mencadangkan Kerajaan Perpaduan berasaskan kepentingan Melayu dan Islam, mereka cuba memperlihatkan apa sekali pun yang dilakukan oleh PAS dalam tindakan politiknya, kepentingan politik melayu adalah diberi keutamaan.

Seperkara lagi yang perlu di ingat, UMNO hanya boleh dihancurkan atau dimusnahkan jika ada Parti lain yang lebih Melayu daripada UMNO dan PAS yang berfikir akan menggantikan tempat UMNO sebagai juara Melayu akhirnya akan hanya sekadar menggigit jari. Cuba perhatikan kenyataan-kenyatan DAP dan PKR atas cadangan itu. Jika PAS terus menyerang UMNO dan di peralatkan oleh DAP menghancurkan UMNO, PAS mesti mengambil tanggungjawab penyebabnya Melayu hilang kuasa.

Bagi UMNO akan terus kekal memperjuangkan kepentingan Melayu dan merangkumi kepentingan agama Islam. Tetapi mereka tidak akan membenarkan kepentingan Melayu akan terhapus kerana kekuasaan. Oleh itu gagasan yang diperbuat oleh PAS pada sudut pandang UMNO ianya satu tindakan positif.

Jika pemimpin parti kompenan yang lain cuba hendak bermain isu perkampungan dalam perjuangan politik bagi mendapatkan sokongan, pengajaran terbaik ialah UMNO memberikan sokongan kepada gagasan itu walaupun ada kerugian dari moral partinya tetapi ianya menguntungkan orang Melayu dan agama Islam dalam jangka panjang
Maka terserahlah kepada pengundi bukan Melayu khasnya mereka-mereka yang chauvinis menyokong DAP dan PKR, jika gabungan kuasa Melayu ini bersatu.

Keputusan PRU ke 12 sudah cukup mengajar kesetian mereka dan jelas mereka tidak berterima kasih kepada Barisan Nasional khasnya UMNO yang selalu berkompromi dalam beberapa isu yang merugikan sokongan orang Melayu kepada UMNO.

Dan jika mereka menerima padah dan akibat dari segi penyatuan Melayu, mereka tidak sewajarnya menyalahkan UMNO dan juga PAS. Salahkan diri mereka sendiri kerana tangan mereka sendiri yang menebang pokok tempat mereka berteduh selama ini.

Sang Kelembai: Ada sebuah cerita tentang orang Amerika yang berkata "I am Rambo" ketika tepat menembak sebuah epal di atas kepala seseorang, lalu orang Inggris berkata "I am Robin Hood" ketika tepat pula memanah epal tersebut dan terakhir orang Melayu dari Malaysia berkata "I am Sorry" ketika ternyata ia salah sasaran membaling tombak ke kepala yang diletakan epal di atasnya,

No comments: