NUFFNANG

Thursday 13 June 2013

PANASSS..!!! MACAMANA KITA NAK BOIKOT KAUM CINA DI MALAYSIA?

PANASSS..!!! MACAMANA KITA NAK BOIKOT KAUM CINA DI MALAYSIA?

Macam-macam pendedahan yang kawan-kawan aku dah buat tentang pemberian kontrak, projek dan peruntukan pada kaum Cina kat Malaysia ni. Dari sekecil-kecil projek, sampai la yang harga berbilion ringgit... kaya puak Cina kat Malaysia ni...

Kek ekonomi nampaknya dari dulu lagi dimonopoli dan terus dimonopoli oleh kaum Cina. Khabarnya depa ni pandai berniaga. Betul ke? Atau depa pandai "hemoi" dan "bijak bagi rasuah untuk dapatkan projek"?

Sekarang ni, kita sedia maklum, lebih 90% orang Cina tak sokong BN, sedangkan BN la yang selama ni berkongsi kek ekonomi dengan depa. Tahap ekonomi orang Melayu dan India masih lagi ditakuk lama...



Aku bukan jeles kat depa. Tapi nampaknya orang Cina kat Malaysia ni dah agak melampau, rasis dan tak mengenang budi baik Kerajaan BN yang layan depa dengan baik. Dan aku rasa, ENOUGH IS ENOUGH... cukup-cukup sudah...

Kawan-kawan aku sekarang ni tengah boikot beli barang dan menggunakan perkhidmatan dari orang Cina. Depa kata, depa tak beli dah barangan runcit kat kedai dan supermarket milik orang Cina. Semuanya dibeli kat kedai runcit Melayu dan India... asalkan bukan kedai Cina...

Masalahnya, pembekal barangan runcit kat kedai Melayu tu pun orang Cina jugak, kan? Maknanya, pi mai pi mai, kita tetap beli dari kedai Cina... Ada orang kata, beli kat kedai 1Malaysia. Kedai 1Malaysia tu pembekal barangannya tu Cina ke Melayu? Bumiputera semua, ke? Confirm Melayu?

Aku tertanya-tanya, boleh tak kedai-kedai Melayu ni berhenti dapatkan supply dari pembekal Cina. Depa kata, mana ada pembekal Melayu. Kalau ada pun, mahal dan cekik darah! Ishhhh...!!! 

Aku rasa tak betul. Rasanya, ada pembekal Melayu yang sama murahnya dengan pembekal Cina. Cuma mungkin kita malas nak cari. Ada tak mana-mana pembekal Melayu yang murah harga bekalannya? Boleh bagitau aku tak? Jom kita pakat-pakat promote kedai pembekal Melayu tu...

Tu baru kedai runcit. Belum lagi kedai tayar, kedai motor, kedai komputer, kedai gambar, kedai handphone dan macam-macam jenis perniagaan lagi bagi memenuhi keperluan rakyat kat Malaysia ni. Kebanyakkannya semua dikuasai oleh orang Cina, kan?

Pada aku, selagi rangkaian lengkap perniagaan orang Melayu tu tak sempurna, selagi tu la payah kita nak boikot perniagaan orang Cina ni. Depa dah lama bertapak dan berakar umbi dalam dunia perniagaan kat negara kita ni...

Kita perlu lengkapkan semua tu. Kalau la aku ada modal dan dapat sokongan padu, rasanya nak je aku bukak apa-apa perniagaan yang takde kena mengena dengan orang Cina. Tapi ada ke perniagaan macam tu?

Misalnya jual goreng pisang kat tepi jalan. Beli tepung dan semua bahan dari kedai Melayu. Kedai Melayu tu pulak dapat bekalan dari pembekal Melayu. Pisang dapat dari Pak Mat. Pak Mat pulak dapatkan pisang tu dari kebun dia sendiri, bukan dari kebun Ah Keong...

Boleh ke? Ada ke? Dan realistik ke semua tu? Macamana kalau pembekal Cina sorok stok barangan runcit sampai payah nak dapat? Kita nak kopak masuk kedai depa ramps barang-barang tu? Heh! Tak semudah yang disangka, kan?

Pada aku, kita semua kena bersatu. Mahal sikit takper asalkan barangan tu tulen dari orang Melayu, bukan Cina. Kita semua kena start dari bawah. Memang payah, tapi kita kena bina empayar perniagaan Melayu dan pecahkan monopoli Cina.. itu kat bawah...

Kat atas pulak, Kerajaan perlu berhenti beri keistimewaan kat PEMANDU (Idris Jala and The Gang). Depa ni asyik dok "tibai" projek dan kek ekonomi orang Melayu. Prospek Felda pun depa sapu dan claim depa punya... Memang sial! 

Teraju pun kena buktikan kemampuan. Kalau supply komputer 1Malaysia pun depa sub bagi kat 14 syarikat Cina (ada syarikat tu yang jual penyapu!), baik tak payah! Letak jawatan dan beri kerja tu kat orang yang betul-betul concern pasal ekonomi orang Melayu.. Mahal sikit takpa.. asalkan Melayu!

Pada aku, semua ni kena buat secara bersepadu. Tak boleh kompromi lagi dengan orang Cina... Seorang rakan aku ada ceritakan pasal orang Cina kat Australia. Kalau aku cerita kat korang, mesti korang sakit hati... nanti la kalau free nanti aku cerita kat korang... korang fikir yang aku cakap ni dulu... boleh?

No comments: