NUFFNANG

Friday 14 June 2013

Nazri Aziz di Sebalik Tabir...

Nazri Aziz di Sebalik Tabir

"Menyentuh mengenai siri demonstrasi pembangkang pula, Mohamed Nazri yang juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan secara sinis berkata, beliau berhajat untuk menjadikan demonstrasi itu sebagai salah satu produk pelancongan jika pelancong mahu melihat demokrasi Malaysia. "Kalau mereka boleh buat selalu demonstrasi ini, saya nak buat sebagai produk pelancongan bagaimana demokrasi di Malaysia berjalan sebab selepas pilihan raya pun masih berlaku demonstrasi dengan perangai ala-ala Orang Utan pemimpin pembangkang," katanya sinis." - Nazri Aziz, Menteri Pelancongan Malaysia. 

Saya sangat bersetuju menjadikan demonstrasi jalanan ala-Orang Utan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dan para pengikutnya selama ini sebagai salah satu produk pelancongan untuk menggalakkan masyarakat antarabangsa mengenali kebebasan dan demonstrasi di negara ini yang sebenarnya berada pada tahap yang sangat cemerlang. Cara pemikiran kreatif DS Nazri ini pada perkiraan saya sangat bijak - yakni mempositifkan tindakan demonstrasi jalanan agar menjadi lebih produktif dan menjana pendapatn negara. Idea ini mesti dipandangan secara serius oleh kita semua. Belum pernah rasanya idea ini dilaksanakan oleh mana-mana negara yang sering kali melihat demonstrasi jalanan sebagai ancaman dan bukan peluang menjana pendapatan negara.

Maka, antara cadangan saya adalah seperti berikut :

1. Tunjukkan kepada dunia statistik/jumlah demonstrasi jalanan Pakatan Rakyat yang dilakukan selama ini. Beri penekanan terhadap "bertapa baik dan mulianya kerajaan Malaysia membiarkan mereka berhimpun, berarak dan diberi layanan yang sangat baik"

2. Promosikan Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi, bebas bersuara, bebas berhimpun dan bebas berdemonstrasi jalanan - para pelancong boleh menonton gelagat dan kerajaan menyediakan tempat khas untuk menyaksikan kebebasan bersuara dan perhimpunan tersebut secara langsung.

3. Demonstrasi jalanan juga mampu menjadi sebahagian kecil industri pelancongan - dengan keadaan orang ramai yang hadir, gerai-gerai makanan, cenderahati dan pakaian boleh dibuka dan dikenakan sedikit yuran tapak. Kerajaan juga boleh terlibat atau mengambil kesempatan dengan menjual T-Shit, topi, payung dan apa-apa sahaja material demonstrasi jalanan mereka bagi tujuan simpanan peribadi pelancong dan kenang-kenangan mereka untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.

4. Dianggarkan hampir 1 billion pendapat boleh disumbang kepada negara melalui aktiviti demonstrasi jalanan anjuran Anwar Ibrahim dan Ambiga ini. Pokoknya, kita harus mencari jalan bagaimana aktiviti yang sangat diminati oleh Anwar Ibrahim dan Ambiga ini mampu menambahkan lagi pendapatan negara. Kita percaya ia mampu dilakukan, dengan syarat fikir diluar kotak!

No comments: