NUFFNANG

Tuesday 28 April 2009

Perpaduan PAS-UMO: lupakan saja ?

Perpaduan PAS-UMO: lupakan saja

Dalam konteks semasa, idea "perpaduan PAS-UMNO" agaknya bukanlah idea yang terlalu penting dan menarik.

Mungkin ramai juga orang Melayu yang mahu PAS dan UMNO membentuk kerajaan perpaduan demi memperkuatkan kembali politik Melayu. Tapi kemahuan itu agaknya tidaklah begitu tinggi.

Yang lebih penting lagi, di kalangan pucuk pimpinan PAS dan UMNO hasrat untuk membentuk kerajaan perpaduan itu rasanya memang tidak kelihatan.

Malah sebaliknya, yang lebih ketara dan sering diulang oleh mereka di masa yang lalu ialah pemimpin PAS mahu orang Melayu bersatu di bawah PAS, dan pemimpin UMNO pula mahu orang Melayu bersatu di bawah UMNO.

Jadi mereka mahu parti masing-masing saja menjadi parti tunggal yang mewakili orang Melayu.

Hanya kerana ditimbulkan oleh akhbar tertentu, misalnya Siasah dan kemudiannya Utusan Malaysia, dan oleh tokoh politik tertentu, seperti Mukhriz Mahathir baru-baru ini , isu kerajaan perpaduan ini timbul kembali sebagai isu baru dan seolah-olah menjadi isu publik.

Dan mungkin kerana kepandaian akhbar Siasah memancing pendapat Haji Hadi, Haji Hadi seolah-olah bersetuju dengan idea kerajaan perpaduan tersebut.

Akan tetapi, mungkin kerana ramai ahli PAS yang tidak bersetuju, Haji Hadi kini dikatakan sudah berdolak dalik tentang isu kerajaan perpaduan itu.

Haji Hadi memberi alasan perubahan pucuk pimpinan UMNO sebagai sebab beliau menunda perbincangan dengan pemimpin UMNO dan perlu menilai pucuk pimpinan UMNO yang baru.

Rencana Pengarang Utusan Malaysia hari ini, 27 April 2009 menganggap pembatalan perpaduan PAS-UMNO adalah merugikan negara.

Perenggan akhir rencana pengarang itu menyatakan, "Apa yang kita harap pembatalan itu bukan sesuatu yang bersifat kekal. Ingatlah perpaduan Melayu sangat penting, bukan hanya untuk orang Melayu tetapi seluruh rakyat".

Akan tetapi, tanpa menafikan pentingnya perpaduan orang Melayu, atau secara lebih khusus perpaduan PAS dan UMNO, saya kira buat masa ini idea perpaduan itu memang sukar dilaksanakan.

Pada masa ini saya tidak melihat wujudnya keadaan dan syarat-syarat yang penting dan perlu yang boleh mendorong kepada kewujudan kerajaan perpaduan PAS dan UMNO.

Buat masa ini PAS masih selesa bersama PKR dan DAP, dan UMNO pula masih selesa bersama MCA, Gerakan, MIC dan parti komponen BN yang lain. Jadi tidak ada faktor penting yang memerlukan PAS dan UMNO meninggalkan rakan masing-masing dan membentuk kerajaan campuran.

Selain itu, dari segi masa, agaknya pembentukan kerajaan campuran memang tidak sesuai dan agak mustahil boleh berlaku pada masa ini atau masa terdekat .

Setelah pihak UMNO/BN berjuang mati-matian untuk merampas Kelantan daripada PAS dalam pilihan raya umum 2008, dan setelah BN merampas kerajaan Perak daripada PR baru-baru-baru ini, saya tidak fikir pemimpin dan ahli PAS berminat untuk membentuk kerajaan campuran dengan UMNO.

Dalam konteks persaingan dan konflik antara dua parti Melayu itu, orang-orang PAS tentu tidak melihat UMNO sebagai rakan yang jujur dan ikhlas dan boleh dipercayai. Apatah lagi mereka merasa mereka telah dikhianati oleh UMNO pada masa yang lalu.

Jadi buat masa ini, atau untuk sementara ini, idea kerajaan campuran itu saya kira tidak mungkin dilaksanakan, dan baiklah dilupakan saja.

posted by sangkakala

kzso - semoga perpaduan ummah ini akan berlaku... janganlah lihat umno pas, pas umno tapi lihatlah dari segi umat Muhammad saw dan hamba ALLAH SWT....

No comments: