NUFFNANG

Saturday 28 March 2015

[PANASS DAN BONGKAR!! TAKTIK PENIAGA CINA NAK KAUT UNTUNG DAN ELAK GST!]... #KItaLawan BANTU PENIAGA PENIPU DAP naikkan harga tapi tak kurangkan SST

[PANASS DAN BONGKAR!! TAKTIK PENIAGA CINA NAK KAUT UNTUNG DAN ELAK GST!]... #KItaLawan BANTU PENIAGA PENIPU DAP naikkan harga tapi tak kurangkan SST



IGP hanya jalankan tugas ikut lunas undang-undang tapi puak-puak #KitaLawan yang sudah kehabisan modal dan sokongan dengan isu lepaskan Anwar guna isu GST untuk bakar perasaan ketidak puashati rakyat.


Isu GST sentiasa diberi perhatian kerajaan dan ada solran tertentu untuknya. Malah rungutan rakyat didengar dan penambah baikkan dibuat seperti adakan war room untuk pantau dan tambah nilai senarai barang zero GST lepas dengar rungutan rakyat.

Rungutan yang rakyat adalah sebab harga barang ditambah dengan GST tapi tak diturunkan walaupun SST sudah tiada:




Betul kata Tok Mat. Rancangan jahat untuk naikkan harga barang untuk kasi rakyat marah sudah lama didengar dan dikesan sebagai arahan strategik Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang pada peniaga dan pemborong cina DAP yang bersepakat

Tidak hairan ada peniaga dan pemborong bangsa lain yang terlibat sebab supplier enggan kerjasama dengan kerajaan atau mereka pun sama cari peluang.

Pada mereka kerejaan tak akan larat nak heret semua ke mahakmah jika semua lakukan dan tak kerjasama. Mereka tak peduli rakyat sengsara.

Lahanat lahabu ni bising dan tuntut macam-macam dari kerajaan tapi cukai tak mahu bayar.

Dalam Malaysia yang ada lebih 13 juta pengundi, hanya 1 juta yang bayar cukai. Orang asing yang kerja dan berniaga pun bayar cukai tapi rakyat yang diberi warganegara oleh raja melayu dan jadi kaya raya tak mahu bayar cukai.

Sedarkah bahawa cukai oleh rakyat hanya 10% dari hasil cukai. Sebanyak 65% cukai negara dibayar oleh petronas dan GLC.

Lain-lain tu korporat keparat besar-besar tapi ramai macam YTL dan berjaya ponteng cukai juga. Ada ahli korporat sogok bosss besar LHDN untuk dapatkan bayar cuma 10% dari cukai yang sepatut bayar.

Jadi kepala bana bila kata kerajaan dengar cakap rakyat. Kerajaan biayai kerajaan dan rakyat dengan cukai dari syarikat kerajaan dan perniagaan yang diusahakan sendiri!!!!

Kahabarnya cina akan mengelak dari GST dengan cara berikut:

Rahsia strategi Kaum Cina menghadapi GST dalam mengurus perniagaan 

Minggu lepas aku pergi bank, untk daftar kewangan bagi bagi syarikat interpriace aku. Bila aku masuk bank, aku tengok ramai betul kaum cina yg pegang borang untk daftar kewangan dan juga borang untk buka current akaun. Aku tahu sbb aku pun ada current account. 

So bila aku dok tunggu turn aku, ada satu cina ni, tanya aku, daftar syarikat dan buka account current gak ke? Aku jawap ya, pastu dia pun kata, "itu kerajaan cerdik mau buat GST, kita pun kena pandai gak" aku jawap, biasa atas boros, kita bawah kena tanggung. 

So dok sembang2 aku buat pandai, last dia pun cerita, - kita kena pandai oo..saya ni sekarang dah pecah kepada 4 account di bawah 4 syarikat untk kurangkan cukai, saya sebelum, semua duit masuk 1 account untk semua cawangan, dan dah sah2 nilai transaksi tahunan lebih 500k, bukan untung 500k, nilai transaksi yg lebih 500k kua masuk satu account, dikenakan cukai yg tinggi nanti gst..beli barang tuu..beli barang ni, sah2 transaksi account lebih 500k satu tahun. 

Jadi skrg saya dah pecah satu account kepada 4 account dan buat syarikat untk 4 syarikat..jadi duit akan masuk sama rata dalam 4 account syarikat ni..so nilai tahunan akan jatuh 500k untk satu2 account. Bila cina ni cakap mcm tu..aku pun tengok dalam bank tu, rupanya semua cina dlm tu dok kalut rupanya menggunakan strategi yg sama untk kurangkan cukai. 

Cina ni tanya aku "you punya persatuan perniagaan tak ada buat perjumpaan bincang ini strategi? Aku pun, buat2 reti..cakap, saya pun datang ini hari sama ajer nak buat ini mcm gak...hhahahaha. Aku kua dari bank, terus termenung...cerdik strategi geng2 ni hadapi GST."" 

Sambil bakar rakyat pasal GST mereka maki IGP. Ingat kita tak tahu engkau sapa?





No comments: