NUFFNANG

Wednesday 11 March 2015

[ALHAMDULILLAH DAN TAHNIAH...!] Dr Harun Din Dilantik Musyidul Am PAS Yang Baharu

[ALHAMDULILLAH DAN TAHNIAH...!] Dr Harun Din Dilantik Musyidul Am PAS Yang Baharu

KUALA LUMPUR- Majlis Syura PAS pada Ahad lepas sebulat suara melantik Datuk Dr Harun Din sebagai Mursyidul Am parti yang baharu bagi menggantikan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Majlis itu, yang terdiri daripada 15 anggota mewakili pelbagai pihak, membuat keputusan itu dalam satu mesyuarat di ibu pejabat PAS pusat di sini.
Mereka turut melantik Pemangku Ketua Dewan Ulama PAS yang juga Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob sebagai Timbalan Mursyidul Am PAS.
Penolong Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata keputusan itu dicapai berdasarkan Perlembagaan PAS yang memberi kuasa kepada seluruh anggota Majlis Syura melantik individu paling layak mengetuai mereka sebagai mursyidul am.
“Berdasarkan perlembagaan parti, Majlis Syura akan menentukan jawatan itu (mursyidul am dan timbalan) setiap lima tahun,” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.
Jawatan mursyidul am PAS kosong berikutan penyandangnya Nik Aziz yang juga bekas Menteri Besar Kelantan meninggal dunia akibat kanser prostat pada 12 Feb lepas.
Allahyarham Nik Aziz menyandang jawatan Mursyidul Am sejak 1995 -BERNAMA

source : aidc
kzso : harap datuk dr harun din melakukan sesuatu untuk menyatukan ummah melayu-islam setelah sekian lama berpecah dek permainan politik

No comments: