NUFFNANG

Thursday 23 March 2017

[panasss!!...]...PERTELINGKAHAN RUU 355 – SENJATA MAKAN TUAN DI PIHAK NAJIB, HADI…

[panasss!!...]...PERTELINGKAHAN RUU 355 – SENJATA MAKAN TUAN DI PIHAK NAJIB, HADI…


"Apakah jika dipaksa, parti komponen BN akan bersedia untuk mematuhi sahaja dalam kedudukan mereka tahu akan ditentang dan dibantah pengundi mereka dan pastinya menghukum mereka pada PRU14?"

Apakah nasib pindaan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355?

Apakah ia akan tersadai di Dewan Rakyat walaupun sebelum ini  Barisan Nasional (BN), khususnya Timbalan Perdana Menteri mengatakan ia akan dibentangkan oleh kerajaan?

Kini tiada siapa yang tahu apa akan terjadi selepas Perdana Menteri semalam mengadakan pertemuan secara berasingan dengan pemimpin parti komponen BN berhubung isu berkenaan, demikian jika menurut laporan Oriental Daily semalam.

Apakah usaha PAS melalui Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan hanya menjadi ‘permainan politik’ UMNO untuk memerangkap PAS.

Ketidakyakinan Hadi kepada draf RUU355 yang akan dibentangkan Barisan Nasional (BN) ditunjukkan melalui kenyataannya bahawa PAS menganggap hasrat BN untuk membentangkan sendiri di Parlimen sebagai keputusan tidak muktamad.

Apakah ia akan menjadi cabaran besar kepada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menegaskan BN akan mngambil alih pembentangannya.

Hadi berkata, PAS memilih untuk melihat terlebih dahulu isi kandungan RUU355 dan berharap agar ia tidak menjejaskan kepentingan semua pihak.

“Kita tidak anggap itu muktamad. Kita hendak lihat drafnya dahulu. Kalau lain dari yang kita mahukan, itu sudah tidak betul. Kita tidak mahu bertindih, “tegasnya.

Jika demikian, berapa lama pula ‘ding-dong’ akan berlaku dan sabarkan penyokong PAS menunggunya?

 PAS yang menjadikan RUU355 sebagai wadah penting perjuangannya hinggakan menjadikan  sokongan terhadap perkara itu sebagai prasyarat sebarang rundingan dengan parti pembangkang lain untuk bekerjasama, turut terperangkap.


Kesian kepada yang datang ke Padang Merbok dengan penuh harapan agar RUU355 disegerakan kini tertanya-tanya sejauh mana berkesannya Presiden mereka dalam hubungan atau meminta sokongan UMNO.

Oriental Daily yang memetik satu sumber sebagai berkata bahawa parti-parti komponen BN, terutamanya dari Sarawak, menyatakan bantahan mereka terhadap cadangan pindaan RUU355 itu.

Ekoran bantahan tersebut, tiada keputusan dibuat, dan meletakkan Datuk Seri Najib Abdul Razak Najib dalam dilema, kata sumber itu.

Bukan dilema semata-mata tetapi kinii jelas Najib tidak dapat mengawal parti lain selain UMNO dalam BN yang akan berdepan Pakatan Pembangkang – PKR, PPBM, AMANAH dan DAP – dalam pilihan raya umum akan datang.

Kedudukan PAS kini terumbang-ambing dan ada mengatakan ia akan bertanding bersendirian, sementara ada pula yang meramalkan akan bergabung dengan BN.

Malaysiakini melaporkan, diramalkan Najib pada mulanya merancang untuk membentangkan pindaan di Parlimen pada 6 April, hari terakhir sesi parlimen kali ini, tetapi kini dijangka menangguhkannya.

Akhbar harian itu membuat spekulasi bahawa persidangan Dewan Rakyat mungkin dilanjutkan hingga 10 April, untuk memudahkan perbincangan mengenai perkara itu semasa permukiman pemimpin BN yang dijadualkan antara 7 April dan 9 April.

Setiausaha kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said, memberitahu akhbar itu bahawa sesi Parlimen sekarang mungkin dilanjutkan.
Cadangan pindaan Akta 355 itu pada mulanya dibawa oleh Presiden PAS itu.

Ia bertujuan untuk meningkatkan hukuman maksimum yang dikenakan oleh mahkamah Syariah kepada penjara 30 tahun, 100 sebatan dan denda RM100,000.


Sekiranya Akta 355 gagal dibentangkan segera dan kalah pada undian di Dewan Rakyat, di mana muka Hadi dan Najib akan disorokkan?

Penyokong PAS pastinya akan marah dan mungkin Akta 355 akan menjadi penghalang besar ke arah kerjasama dengan BN dan UMNO.

Selesakah PAS bekerjasama dengan BN jika banyak parti komponen atau semua parti komponen lain, kecuali UMNO menentang  RUU355?

Menurut akhbar berbahasa Cina itu, isu ini  mungkin dibangkitkan lagi dalam mesyuarat Dewan Tertinggi BN.

Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS), Tan Sri James Masing mengesahkan pertemuan dengan Najib itu kepada Borneo Post tetapi enggan mendedahkan apa yang berlaku.

Jelas sekali usaha BN khususnya UMNO dan Najib sendiri menggunakan RUU355 untuk merapatkan UMNO dan PAS bagi tujuan politik semakin kelam-kabut.

Benarlah ramalan dan telahan selama ini bahawa Akta 355 memang untuk laba politik UMNO-PAS namun sudah memakan diri sendiri.



Apakah jika dipaksa, parti komponen BN akan bersedia atau mematuhi sahaja dalam kedudukan mereka tahu akan ditentang dan dibantah pengundi mereka dan pastinya menghukum mereka pada PRU14 akan datang?

Atau apakah akan ada perpecahan di kalangan BN gara-gara isu ini, apalagi jika UMNO bekerjasama dengan PAS yang dilihat parti-parti komponen BN selain usaha UMNO ini sebagai usaha ‘penyatuan Melayu dan Islam’ untuk menjayakan pelaksanaan Hudud di Malaysia.

Pada ketika semua pihak, UMNO, PAS dan parti komponen BN bagai ‘cacing kepanasan’, pembangkang yang semakin bersatu melihat isu RUU355 sebagai ‘hadiah tidak ternilai’ untuk mereka.


Mungkin ia akan menjadi 'senjata makan tuan' kepada UMNO dan PAS juga keepada Najib dan Hadi dalam kaitannya dengan RUU355 ini!

No comments: