NUFFNANG

Monday 13 March 2017

DUA CABARAN HUSAM KEPADA PAS

DUA CABARAN HUSAM KEPADA PAS


Cabaran 1

HUSAM CABAR SEGERA SAMAN BELIAU BERKAITAN ISU RM90 JUTA

"In Shaa Allah ambo tidok sekali2 akan berkecek atas ggapo2 isu selagi ambo tidok ado bukti kukuh. Ambo sedia disaman dan dibowok ke Mahkamah pado bilo2 maso dan ambo sudoh bersedia untuk menampilkan beberapa individu yang boleh disapina di Mahkamah yang buleh membantu menyokong pembuktian dalam perbicaraan di Mahkamah kelak"

https://youtu.be/p_nyMSFrB8M

Husam Musa (11 Mac 2017)

Cabaran 2

BAI'AH - SAYA TUNGGU UNTUK KE MAHKAMAH

Usul Pas Tanah Merah untuk mengheret 'pelanggar' bai'ah ke Mahkamah Syariah - wajib diterima oleh Pas Kelantan. Secepat mungkin.

Saya sendiri mencabar Pas Kelantan berbuat demikian, lebih awal dari usul itu, iaitu ketika saya berucap di Ketereh pagi semalam, 11 Mac.

Saya berkeyakinan Pas tidak berani berbuat demikian.

Sekali pun Pas mungkin mengikut usul Pas Tanah Merah, berdasarkan kajian saya, Mahkamah tidak akan memihak kepada Pas.

Talak tidak akan jatuh seperti yang menghantui pemikiran sesetengah pimpinan Pas yang galak mempolitikkan isu ini. InsyaAllah ia hanya akan memalukan Pas sendiri.

Jika tindakan itu diteruskan, ada empat orang boleh terlibat: Saya sendiri, YB Dato Kamarudin Jaafar, YB Dr Hatta Ramli dan Dato Ibrahim Ali.

Kesemua kami melafazkan bai'ah itu.

Perbezaannya, Dato Ibrahim Ali bukan ahli Pas pada masa ia diberikan izin bertanding atas lambang Pas tetapi beliau tetap diminta untuk melafazkan bai'ah itu.

Selepas menang, beliau bertindak menjadi Ahli Parlimen bebas. Di waktu itu, ATGNA  masih aktif tetapi langsung tidak membangkitkan apa-apa tentang ta'lik talak atau pun pendapatan dari gaji beliau.

Kenapa?

Pendapat saya, sejak awal lagi bai'ah oleh Dato Ibrahim Ali tidak lekat dan boleh dikuatkuasakan kerana Dato Ibrahim tidak pernah diminta menjadi ahli Pas. Bagaimana seseorang yg tidak ahli parti boleh dikira keluar parti pada bila-bila masa? 

Sementara Dr Hatta pula berkahwin di luar Kelantan.

Tinggal saya dan Dato KJ.

Saya menawarkan diri untuk menjadi kes ujian terhadap validity bai'ah Pas itu.

Biar Mahkamah Syariah meneliti dan memutuskan kes ini berbanding pemimpin tanpa kelayakan untuk memfatwakannya. Sedangkan mana dulu antara ta'lik dan talak pun beliau tersilap.

Andaikata Pas gagal membawa kes ini ke Mahkamah, Pas harus meminta maaf kepada saya.

Tujuan saya bangkitkan isu bai'ah berkait Dato Ibarahim Ali, untuk membuka mata orang Pas, tidak jatuhnya talak dengan bai'ah Pas itu.

Jika tidak, ATGNA tentunya telah membangkitkan isu ini secara tertutup atau terbuka.

Ia tidak berlaku. Malang, pemimpin kecil yang datang kemudian berlagak tahu segala-galanya.

Isu bai'ah yang dibesarkan, menunjukkan Pas tidak mempunyai idea konstruktif selain isu-isu tidak produktif seperti ini.

Saya menunggu.

YB Dato Husam Musa (12 Mac 2017)


Ini adalah dua cabaran yang dilontarkan oleh Husam Musa kepada Pas dalam minggu ini. Kedua-duanya adalah penting dan melibatkan maruah Pas di mata orangramai.

Oleh itu, sebaik-baiknya kedua-dua cabaran Husam itu disambut dengan segera oleh Pas tanpa berlengah lagi.

Oppps...saman kepada Sarawak Report jangan pula Pas buat-buat lupa. Sejak menghantar notis tuntutan pada 13 Disember lalu dan Sarawak Report tidak memberi apa-apa respon yang memberi gambaran mereka sedia bertemu Pas di mahkamah, kita belum lagi mendengar sebarang berita mengenainya.

Ramai yang sehingga ini tertanya-tanya, apakah saman itu diteruskan atau sebaliknya.

Dua saman kepada Husam dan satu kepada Sarawak Report adalah "hutang-hutang " Pas kepada orangramai dan rakyat Malaysia sama ada parti itu berani berdiri atas kebenaran atau sekadar kuat "bertempik" di pentas ceramah saja. 

No comments: