NUFFNANG

Sunday 28 February 2016

[artikel menarik untuk najib....] ... Balasungkawa atau Pengiktirafan?

[artikel menarik untuk najib....] ... Balasungkawa atau Pengiktirafan?



Di TV kita disajikan dengan penceritaan dan pengkisahan mengenai Najib. Ia tontonan yang menarik. Ramai orang akan mengkagumi penceritaan yang dilakukan ketika penerimaan Najib oleh masyarakat berada pada tahap yang paling rendah.

Adakah pengkisahan Najib ini akan menggerhanai skendel 1MDB dan derma/sedekah RM2.8 billion? Siapa yang beri kuasa kepada Najib mengembalikan derma untuk UMNO?

Tapi macam orang Inggeris kata- I am getting ahead of myself. Kita akan bahas isiu itu kemudian. Sekarang, kita komen mengenai balasungkawa atau orbituary politik Najib.

Ya- pengkisahan mengenai Najib seperti suatu balasungkawa. Jika ia dilakukan pada tahun 2009 bila Najib ambil alih dari Pak Lah, mungkin penceritaan nya, disifatkan keraian. Tapi sekarang? Setelah 7 tahun jadi PM? Ia seolah olah balasungkawa atau political obituary.

Mungkin Najib akan diingati sebagai orang yang memusnahkan UMNO. Dia tidak memberi kepimpinan kepada UMNO. Apatah lagi memberi kepimpinan kepada Malaysia.

Dia jadi MP ketika berumur 23 tahun. Siapa yang akan percaya pada usia yang begitu muda, telah timbul kesedaran politik dan social? Maka, apabila Najib berkata , sudah ada kesedaran demikian, sukar untuk dipercayai. Ia nya rationalisasi pasca fakta. After the fact rationalisation.

Tapi mengapa mahu meraikan 40 tahun berpolitik? Tengku Razaleigh lebih lama berpolitik dan masih ada dalam parlimen. Lim Kit Siang sudah 50 tahun berpolitik. Tapi tidak ada keraiaan.

Kerana mereka tidak menguasai kompleks industry media. Najib yang kuasai. Maka bolehlah dia melakukan nya. Dan hari ini, kita telah lihat Malaysian Insider di sekat penyiaran nya. alasan nya ialah ia meniarakan kritikan terhadap Najib.
maka banyaklah siaran dan lawan web yang diletakkan dikerusi letrik sekatan oleh kerajaan. Inilah kerajaan yang dipimpin oleh seorang ketua yang semakin hari takutkan rakyat nya.

Kembali kepada pengkisahan 40 tahun Najib berpolitik. Selalu nya, perbuatan ini menyusuli pemimpin apabila mereka bersara. Mungkin Najib akan di bersarakan dalam masa terdekat. Setalah bersara, orang akan tahu bahawa Najib hanya memulakan non-standards yang akan dilupakan.

Saya bukanlah mahu mencuri halilintar cerita Najib. Kebetulan saya berasal dari Pekan; suka lah saya ingatkan orang ramai bahawa Najib mendapat jawatan MP Pekan bukan berkat usaha- tapi dia mewarisi nya. Kepada saya, dari sebermula, Najib telah menjiwai rent seeking mindset.

Perlakuan atau behaviour seorang rent seeker ialah  dia mendapat pulangan bukan hasil dari menghasilkan atau mengusahakan pengeluaran  sesuatu, tapi mendapat pulangan akibat mempunyai hak milik keatas sesuatu.

Najib mendapat hak milik keatas kerusi MP Pekan.

Kedua, pemilihan Najib adalah akibat mengaitkan nya dengan Tun Razak. Tun Razak seorang pemimpin agung, maka , hujjah lazim, ialah tentulah si-anak mewarisi bakat kepimpinan. Dia dipilih , sebab fakta nya, dia anak Tun Razak.

Dalam istilah sosioloji, ini disebut sebagai ascriptive behaviour. Yakni mencirikan Najib dengan sifat2 kepimpinan disebabkan status nya sebagai anak Tun Razak. Ini berbeza dengan achievement kriteria- yakni memilih sesorang sebagai pemimpin bersandarkan apa yang dia sudah capai dan akan capai. Atau dalam Bahasa yang mudah, memilih kerana kebolehan dan potensi.Kita pilih seorang sebagai pemimpin bukan sebab bapak nya, bukan sebab dia anak PM, anak penghulu, anak tok empat.

Ketika Najib menjadi MP Pekan, dia unknown quantity. Kepada anak muda Pekan yang revolusioner ketika itu, pada usia 23 tahun, Najib mempunyai reputasi sebagai penyemai bijirin liar.

Sekarang setalah 40 tahun berpolitik, akhir nya, ayam kembali ke kepok atau the chickens have come home to roost. Perbuatan nya yang mengejari nya, sudah menangkap nya. His deeds have finally caught up with him.

Pada keraian 40 tahun, Najib lebih dikenali sebagai arkitek 1MDB dan derma RM2.6 billion. Skendel2 ini akan menjatuhkan nya.

Bila Najib cakap dia akan selamatkan UMNO- saya tahu kita dalam bahaya. Ini ialah kerana yang mesti diselamatkan ialah Malaysia. Dan ia akan selamat jika kerajaan yang dipimpin Najib diganti dengan kerajaan nasional yang baru.

Apa pun pertahanan yang dikemukakan oleh para juak UMNO dan penulis upahan mereka, hari2 akhir untuk mereka sudah tiba.

Kita belajar dari sejarah. Diserata dunia, penghujung kerajaan yang diktator ialah seperti apa yang berlaku hari ini. Rakyat kian marah dan menderita- pemimpin dan kerajaan mengguna segala alatan penindasan sahih seperti polis dan pegawai perundangan untuk menakut dan ugut rakyat. Dan menggubal pelbagai  rang undang2 menyekat demokrasi.
Pemimpin bercakap mengenai merendah diri tapi mereka hidup dengan angkuh dan gaya hidup bermaharaja. Semua ini berlaku pada  penghujung pemerintahan pemimpin2 gagah seperti Suharto di Indonesia, Marcos di Filipina, Pinochet, Fujimori, Hugo Chavez dan banyak negara dalam dunia ini.

Penghujung pemerintahan mereka, perkara2 sepertiini berlaku;

·        Rakyat marah dan menderita

·        Undang2 kuku besi bertambah2

·        Gaya hidup pemimpin menjelekkan.

Najib kata dia punya kesabaran. Saya yakin jika dalam PAU- ada lah orang UMNO yang akan menyamakan kesabaran Najib dengan kesabaran Nabi Ayub. Tapi rakyat yang telah lama bersabar dengan karenah kepimpinan kerajaan Najib bagaimana?

No comments: