NUFFNANG

Wednesday 27 January 2016

[ najib tak bersalah]Siapa percaya ?

[ najib tak bersalah]Siapa percaya ?


Nampaknya sebahagian besar rakyat tidak menerima baik kenyataan serta tindak tanduk Peguam Negara Tan Sri Apandi yang mengarahkan agar SPRM menutup fail-fail siasatan terhadap Najib Razak. 

Letusan perasaan serta pendapat umum di alam maya amat ketara. Jika penyokong, pendukung serta pengampu tegar Najib Razak masih dalam 'denial' atau menidakkan kenyataan ini maka saya saranakan agar diadakan satu pungutan suara kebangsaan yang bebas atau independent national poll. 

Tanya rakyat Malaysia jika mereka mempercayai Najib Razak dan Apandi Ali. Saya fikir sebahagian besar rakyat tahu akan jawapannya tetapi sila adakan pungutan suara ini demi memuaskan hati sendiri, itupun kalau sudah cukup berani berhadapan dengan kenyataan.

Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan telah tampil sekali lagi membuat laporan polis (seperti diatas) dan kali ini laporan polis beliau adalah agar pihak berkuasa menyiasat jika Apandi telah melakukan perbuatan jenayah dalam keterujaan beliau untuk membebaskan Najib Razak dari sebarang pertuduhan jenayah. 

Nampaknya ramai yang masih menaruh harapan agar pihak Polis DiRaja Malaysia akan menjalankan tugas demi raja dan negara tanpa apa-apa pertimbangan lain. 

Difahamkan pihak SPRM telah mengesyorkan lebih 20 pertuduhan terhadap Najib dan pegurusan tertinggi SRC International. Bagaimana kesemuanya bebas dari segala pertuduhan? 

Pihak penyiasat SPRM pasti terkejut. Rakyat yang mengikuti perjalanan putar belit RM2.6 billion dalam akaun peribadi dan RM42 juta dari SRC lagi terkejut. 

KENYATAAN MEDIA RASMI SPRM

ISU SRC INTERNATIONAL DAN DANA RM2.6 BILION: SPRM RUJUK KEPUTUSAN PEGUAM NEGARA KEPADA PPO

PENGURUSAN Tertinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 27 Januari 2016 telah mengadakan satu mesyuarat khas bagi membincangkan keputusan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang mengarahkan SPRM agar menutup kes SRC International dan dana RM2.6 bilion.

Pengurusan Tertinggi SPRM memutuskan untuk membentangkan keputusan Peguam Negara kepada Panel Penilaian Operasi (PPO), salah satu badan bebas yang dibentuk oleh kerajaan bagi memantau perjalanan SPRM mengikut Akta SPRM 2009, untuk penilaian dan pertimbangan PPO dan sebuah panel khas yang akan dilantik.

Salah satu terma rujukan PPO ialah memberi pendapat berhubung tindakan kes-kes yang diputuskan untuk tidak dituduh oleh Pendakwa Raya.

PPO dianggotai oleh Tan Sri Dr Hamid Bugo sebagai Pengerusi, Tan Sri Jawhar Hassan, Datuk Zamani Abdul Ghani, Datuk Azizah Arshad, Dato’ Wan Abdul Wahab Abdullah, Profesor Dr. Normah Omar, Dr Sundramoorthy M. Pathmanathan dan Tuan Lim Chee Wee.

SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
PUTRAJAYA

27 JANUARI 2016

Kenyataan terbaru SPRM ini jelas bahawa badan penyiasat rasuah negara ini tidak berdiam diri apabila usaha mereka memerangi rasuah dan salah guna kuasa diperingkat tertinggi pentadbiran negara menghadapi rintangan. 

Kita harus ingat bahawa sebelum kertas siasatan terhadap Najib Razak disampaikan kepada pejabat Peguam Negara satu lagi panel bebas SPRM telah meneliti hasil siasatan badan pencegah rasuah itu. Seharusnya ahli-ahli panel tersebut tahu akan intipati serta butiran sahih.

Mungkin laporan hasil siasatan SPRM terhadap Najib Razak juga telah dipanjangkan kepada Majlis Raja-Raja atau beberapa orang Sultan yang prihatin akan skandal yang melingkari pemimpin politik tertinggi negara. 

Sementara pihak polis menjalankan siasatan terhadap Apandi Ali kita hanya boleh tunggu dan lihat akan reaksi atau tindakan susulan dari Majlis Raja Raja.

Majlis Raja Raja harus mengambil maklum bahawa tahap kepercayaan rakyat terhadap kerajaan serta beberapa agensi tunjang adalah pada tahap yang amat membimbangkan. Keadaan ini tidak sihat untuk negara bertuah ini.


p/s 

Suruhanjaya Siasatan Raja mungkin boleh diadakan, tanpa apa-apa kekangan, hanya setelah Najib berundur atau diundurkan.  



No comments: