NUFFNANG

Wednesday 21 October 2015

[sejarah tidak pernah menipu] ... Terimalah Hakikat Kamu Sebagai Kaum Pendatang!

[sejarah tidak pernah menipu] ... Terimalah Hakikat Kamu Sebagai Kaum Pendatang!

pilihanraya kini     

Kenyataan Najib bahawa Cina adaIah warga MaIaysia memang benar, namun ini tidak boIih mengubah fakta dan hakikat bahawa mereka itu adaIah bangsa pendatang.

Orang Cina dan India harus menerima hakikat bahawa mereka merupakan kaum pendatang atau kaum imigran dan itu adalah fakta sejarah yg tidak boleh dipertikaikan.

Ini bukan bermakna orang Melayu tidak mengiktiraf sumbangan mereka. Negara ini mengiktiraf semua sumbangan warganegaranya sama ada pribumi mahu pun kaum pendatang. Namun kaum Cina dan India tidaklah boleh mengharapkan orang Melayu dan bumiputera lain mengenepikan hak-hak mereka seperti yg termaktub dalam Perlembagaan.

Apakah apabila kita mendakwa kaum Cina dan India sebagai imigran maka ia menjadi satu isu perkauman tetapi apabila orang Cina mempertikaikan kedudukan orang Melayu dan agama Islam dianggap satu perbincangan yg wajar? Come on Iah weiii ... rasionaI Iah sikit, jangan menipu diri sendiri serupa bodoh macam.

Sebelum abad ke-19, penduduk di Tanah Melayu dan Kepulauan Borneo terdiri daripada golongan orang Melayu, orang Asli dan kaum bumiputera Sabah dan Sarawak.

Pada abad ke-19, berlakunya fenomena penghijrahan secara beramai-ramai imigran Cina dan India ke Tanah Melayu. Fenomena ini berkaitan kedatangan British ke Negeri-Negeri Melayu sejak pengambilan Pulau Pinang (1786), Singapura (1819), Melaka (1824), Perak (1874) dan negeri-negeri Melayu yang lain pada tahun yg berikutnya.

Kedudukan British di Tanah Melayu semakin kukuh setelah termeterainya Perjanjian Pangkor pada 20 Januari 1874. Tujuan campur tangan kuasa Eropah ke atas bumi melayu ini bertujuan untuk menguasai kekayaan hasil bumi yg sedia ada.

Perkembangan perlombongan timah dan penanaman getah pada lewat abad ke-19 dan awal abad ke-20 telah menggalakkan British mengusahakan perlombongan timah dan penanaman getah secara besar-besaran.

Justeru, tenaga buruh yg ramai dan murah diperlukan bagi mengusahakan lombong bijih timah dan ladang-ladang bagi menjayakan agenda yg telah dirancang. Disebabkan masyarakat Melayu pada ketika itu tidak berminat bekerja di lombong-lombong dan ladang-ladang dan lebih berminat untuk mengusahakan tanah sendiri dan tinggal di kawasan perkampungan maka kerajaan British telah mengimport buruh asing dari China bagi mengusahakan kawasan lombong bijih timah dan buruh India bagi mengusahakan ladang-ladang getah.

Kebanyakan buruh Cina yang datang ke Tanah Melayu adalah berasal dari selatan China,terutamanya dari wilayah Kwangtung dan Fukien. Sementara, buruh India pula kebanyakannya datang dari selatan India iaitu dari Negapatam dan Madras. Scenario ini samaIah seperti kedatangan warga Pakistan, BangIadesh, Vietnam, Myanmar, FiIipina serta Iain-Iain bangsa seperti sekarang ini disebabkan faktor cari makan.

Kerana ituIah juga, biarpun negara sudah Iebih 5O tahun Merdeka, sekarang ini pun kita masih dapat berjumpa dengan apek-apek serta nyonya tua, dan achi-achi serta anney-anney tua yg masih tidak mempunyai kebolehan berkomunikasi dalam bahasa Malaysia. Ini disebabkan mereka Tongsan dan India mari ....

Namun begituIah kita bangsa MeIayu, yg pemurah dan waras dan tidak pernah mahu menindas bukan Melayu dan bukan Islam. MaIah kitaIah satu-satunya bangsa didunia yg terIaIu pemurah, memberikan apa saja kepada bangsa-bangsa pendatang ini sehingga kita sekarang tinggaI buIu.

Cuma ia bukan bermakna memberi lesen kepada pemimpin Melayu yg terdesak mahukan undi dengan menidakkan fakta sejarah ini. PercayaIah, bagiIah apa saja, namun bangsa ini tidak akan pernah puas. MaIah jangan terkejut, jika suatu hari nanti puak-puak pendatang ini akan mengusir kita keIuar dari negara warisan nenek moyang kita ini seperti kucing kurap biIa mereka sudah berkuasa.

Dan hairan bin ajaibnya puIa, waIaupun seIepas 51 tahun merdeka kaum Cina masih bercakap soal sekolah Cina, bahasa Mandarin dan soal kecinaan. Lantas dengan muka tampaI kuIit khinzir, mereka mahu menyalahkan orang Melayu puIa biIa kita turut mementingkan kepentingan agama dan bangsa kita.

Di negara mana pun dalam dunia ini termasuk di negara barat yang maju, panggilan kaum imigran atau pendatang tidak pernah dianggap sebagai bersifat perkauman. PersoaIannya, apakah kaum cina yg berhijrah dan menjadi warganegara Australia, Kanada, Britain dan lain-lain negara tidak dikenali sebagai kaum Imigran?

Mudah sekali puak-puak ini mahu bercakap soal kesamarataan dan keadilan semua kaum sedangkan mereka sendiri tidak pernah adil kepada kaum asal Tanah Melayu ini.

Kaum Cina bercakap soal orang Melayu mendapat kelebihan sejak merdeka. Itu bermakna baru 51 tahun orang Melayu mendapat sedikit kelebihan. Itu pun dalam sesetengah bidang sahaja. Dalam banyak hal tiada pun kelebihan dan pilih kasih dilakukan.

Namun yg mereka lupa ialah mereka mendapat kelebihan dan pertolongan penjajah sejak beratus tahun lalu mengaut kekayaan negara ini. Dengan bantuan penjajah juga maka Yap Ah Loy dimahsyurkan sebagai pembuka Kuala Lumpur sedangkan sejak zaman berzaman Kuala Lumpur sudah wujud penempatan Melayu.

Apakah sedikit kelebihan ini selama 51 tahun sudah dianggap sebagai tidak adil? Orang Cina patut bersyukur kerana sifat Melayu yg pemaaf dan mudah menerima bangsa lain maka mereka tidak dianggap anjing penjajah dan pengkhianat kedaulatan tanah Melayu.

Ada generasi muda Cina yg menulis kononnya jika ini keadaan mereka (ditindas oleh hak istimewa Melayu) lebih baik tidak diberi kerakyatan sejak dahulu. Inilah jenis tidak sedar dek untung. Apakah nenek moyang mereka mahu kembali ke negara China yg penuh kesusahan dan kesengsaraan? Apakah mereka juga mahu kembali ke negara China hari ini? Jika mereka merasakan hanya sedikit kelebihan Melayu dan bumiputera lain ini merupakan satu penindasan, mereka boleh sahaja berhijrah ke negara lain atau memohon kewarganegaraan China kembali.

Hakikatnya imigran Cina di Malaysia lebih berjaya berbanding di negara lain. Lihat sahaja di negara ini, cina yg tidak tahu berbahasa Malaysia pun boleh kaya raya. Apakah mereka boleh menjadi kaya di Australia, Amerika atau Britain tanpa fasih bahasa rasmi negara tersebut?

Mereka mahu bercakap soal keadilan apabila merebut kekayaan dan kemakmuran negara. tapi berapa ramai kaum Cina masuk Polis, askar, bomba dan pertahanan awam? Mereka merungut sebagai kerja yg kurang pendapatan tetapi kena bekerja keras. Mereka lebih rela menjadi penjual VCD cetak rompak, kongsi gelap dan penyamun kerana mahu kaya.

Kita menghormati dan menyayangi kaum Cina yg boleh bertolak ansur dan menerima kontrak sosial kemerdekaan negara. Namun bagi mereka yg tidak mahu menerimanya dan menganggap orang Melayu dan agama Islam tiada hak lagi seperti dalam perlembagaan Malaysia, mereka boleh memilih negara lain yg lebih adil dan saksama.

Kepada pemimpin MeIayu kita hari ini, janganIah bermimpi disiang hari, janganIah kerana mengharapkan hujan diIangit, air tempayan mahu dicurahkan. IngatIah, Cina tetap juga Cina ... PRU-13 sudah membuktikannya. SesaI dahuIu pendapatan, sesaI kemudian kita yg mendapat. Fahamkan itu ..

source : pilihanrayakini

No comments: