NUFFNANG

Thursday 4 July 2019

Pendaftaran pengundi automatik perlu pindaan Perlembagaan

AZHAR Azizan Harun

Pendaftaran pengundi automatik perlu pindaan Perlembagaan



KUALA LUMPUR: Pendaftaran pengundi secara automatik memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan dan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Azhar Azizan Harun, berkata berdasarkan kerangka peraturan sedia ada, pemohon yang ingin berdaftar sebagai pengundi perlu mengisi Borang A.
“Justeru, peruntukan sebegitu jika kita mahukan pendaftaran automatik (bagi mengundi), maka peruntukan itu perlu dipinda,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian ketika ditanya berhubung kenyataan Ahli Parlimen pembangkang semalam bahawa mereka akan menyokong cadangan kerajaan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi menurunkan had umur mengundi daripada 21 kepada 18 tahun jika pendaftaran automatik sebagai pengundi dilaksanakan pada usia 18 tahun.
Azhar berkata, usaha bagi reformasi berhubung menurunkan had usia mengundi dan pendaftaran automatik perlu didokong oleh kerajaan dan Jawatankuasa Khas Pembaikan Sistem dan Undang-Undang Pilihan Raya (ERC), dan SPR berkecuali mengenainya.
“Saya bagi pihak SPR berkecuali dalam hal ini kerana kita mengikut kerangka undang-undang dan akan berfungsi menjalankan tugas mengikut apa-apa peruntukan undang-undang yang ada,” katanya.
source : BH
kzso : different reporting with utusan where utusan reported no need parliament approval. click here for utusan report

No comments: