NUFFNANG

Tuesday 15 March 2011

PANAS ! Artikel Yang Menyebabkan Karpal Singh & Anwar Ibrahim Melenting Dalam Mahkamah ! / Hot! articles that made karpal and anwar pissed off (?), hot (?), angry (?) in court

PANAS ! Artikel Yang Menyebabkan Karpal Singh & Anwar Ibrahim Melenting Dalam Mahkamah !!



Di bawah adalah laporan berita di dalam News Straits Times yang menyebabkan peguambela Anwar Ibrahim melenting kerana didakwa contempt of court. 

Hairan kerana selama ini mereka tidak pula melenting apabila Anwar Ibrahim menjaja dan memperlekehkan kes liwat beliau, di dalam dan luar negeri!

Dan jika peguambela sudah mulai membangkitkan isu contempt of court, penulis sarankan agar peguamdakwa juga membawa ucapan-ucapan Anwar Ibrahim yang juga ternyata contempt of court!!

Rujuk di bawah (translation menggunakan google.com) :-

(NST) - JPU dalam sidang Datuk Seri Anwar Ibrahim sodomi hari ini akan mengemukakan aplikasi 14-halaman untuk mahkamah mencari penyajian sampel darah PKR de facto pemimpin.

The prosecution is citing Section 73 of the Evidence Act, read with Section 165 of the same act, which states: the judge may in order to discover or to obtain proper proof of relevant facts, ask any questions he pleases, in any form at any time, of any witness about any fact relevant or not.

(Pendakwaan ini mengutip Perkara 73 Undang-undang Bukti, baca dengan Perkara 165 dari tindakan yang sama, yang menyatakan: hakim boleh untuk mencari atau mendapatkan bukti yang tepat dari fakta yang relevan, mengajukan soalan yang diinginkannya, dalam bentuk apapun pada setiap waktu, saksi-saksi mengenai fakta yang relevan atau tidak.)

The application says, among other things, that neither the parties nor their agent shall be entitled to make any objection to such question or order nor leave of the court to cross-examine any witness upon any answer given in reply to any question. 

(Aplikasi ini mengatakan, antara lain, bahawa baik pihak-pihak mahupun agen mereka berhak untuk melakukan keberatan untuk soalan tersebut atau perintah atau izin dari mahkamah untuk menyemak silang saksi-saksi atas segala jawapan yang diberikan dalam menjawab sebarang soalan.)

Solicitor-General II Mohd Yusof Zainal Abiden and his prosecution team, in applying Sarkar's Law of Evidence to support sections of the Evidence Act used, argues that when a man is exhibited whether voluntarily or by order, and even if the order goes too far, the evidence, if material, is competent. 

(Jaksa Agung II Mohd Yusof Zainal Abiden dan pasukan pendakwaan nya, dalam melaksanakan Hukum Sarkar tentang Bukti untuk menyokong sebahagian daripada Bukti undang-undang yang digunakan, berpendapat bahawa ketika seorang lelaki menunjukkan apakah secara sukarela atau berdasarkan pesanan, dan bahkan jika order berjalan terlalu jauh, bukti, jika material, adalah kompeten.)

Yusof will make a submission for judge Mohamad Zabidin Mohd Diah to review his decision in the trial-within-a-trial on Tuesday rejecting a mineral water bottle, Good Morning towel and toothbrush as evidence. 

(Yusof akan membuat permohonan untuk hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah untuk meninjau kembali keputusan dalam trial-within-a-trial pada Selasa yang menolak botol air mineral, tuala Good Morning dan berus gigi sebagai bukti.)

Yusof said it was not only logical but absolutely sensible for an accused person facing a charge of carnal intercourse against the order of nature, to voluntarily offer his DNA sample for matching with that of the crime scene sample, in order to exonerate himself. 

(Yusof mengatakan hal itu tidak hanya logik tapi benar-benar masuk akal bagi seorang terdakwa menghadapi tuduhan hubungan duniawi terhadap tatanan alam, untuk secara sukarela memberikan sampel DNA-nya agar sesuai dengan yang dari sampel TKP, untuk membebaskan dirinya.)

He cited Sarkar's Law of Evidence's comment on section 165 of the act which says the chief function of a judge is to see that justice is done between parties, and a too rigid adherence to the set rules may sometimes embarrass him in the performance of his duties and defeat the ends of justice. 

(Dia mengutip Hukum Sarkar tentang komen Bukti di bahagian 165 daripada tindakan yang mengatakan fungsi utama seorang hakim adalah untuk melihat keadilan yang dilakukan antara pihak, dan pematuhan terlalu kaku dengan peraturan-peraturan yang ditetapkan terkadang malu dalam pelaksanaan tugasnya dan mengalahkan hujung keadilan).

It also underlines that the position of a judge is not that of a moderator between contestants in a game with no inclination to interfere till the violation of its rules. 

(Hal ini juga menggariskan bahawa kedudukan seorang hakim bukanlah bahawa dari moderator antara kontestan dalam permainan dengan tidak berniat untuk mengganggu sampai melanggar peraturan)_.

The judge, it said, had a much higher duty to perform as he must see not only that the proceedings were conducted according to the law, but also to administer justice and to find out the truth. 

(Hakim, katanya, mempunyai tugas yang jauh lebih tinggi untuk tampil sebagai ia harus melihat tidak hanya bahawa proses dilakukan mengikut undang-undang, tetapi juga untuk menguruskan keadilan dan untuk mencari kebenaran).

"It has also been said that counsel seek only for their client's success, but the judge must watch that justice triumphs." 

("Ini juga telah mengatakan bahawa hanya mencari nasihat untuk kejayaan pelanggan mereka, tetapi hakim harus melihat bahawa kemenangan keadilan.")

"It is in the interest of justice that this application is premised upon that an innocent person must be acquitted and a guilty one be held liable for his crime." 

("Hal ini adalah demi kepentingan keadilan bahawa aplikasi ini didasarkan pada bahawa orang yang tidak bersalah harus dibebaskan dan yang bersalah harus bertanggung jawab atas kejahatannya.")

Yusof, in his submission, also quoted the book Dealing With DNA Evidence: A Legal Guide which said, "DNA evidence has possibly the highest probative value of all, on par with fingerprint evidence, in identifying an individual." 

Yusof, di dalam submissi juga merujuk buku Berurusan Dengan Bukti DNA: ". Bukti DNA mempunyai kemungkinan nilai kesahihan yang tertinggi dari semua, setara dengan bukti cap jari, dalam mengenalpasti individu" Sebuah Panduan Hukum yang berkata,

He said it was best to hearken to the explanation in the book that DNA analysis had become an indispensable police tool as it allowed unambiguous identification of the criminal by traces of biological material left at the crime scene.

(Dia mengatakan hal itu yang terbaik untuk mendengar penjelasan dalam buku yang analisis DNA telah menjadi alat yang sangat diperlukan polis kerana membolehkan pengenalan tidak ambigu dari jenayah dengan jejak bahan biologi kiri di TKP).

"With justice paramount in this case, we respectfully urge this honourable court to direct Datuk Seri Anwar Ibrahim to provide a non-intimate or intimate sample of himself as this honourable court deems fit." 

("Dengan keadilan terpenting dalam kes ini, kami dengan hormat mendesak ini mahkamah terhormat untuk mengarahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberikan sampel non-intim atau intim dirinya sebagai mahkamah yang terhormat ini dianggap sesuai.")

source : MIM

No comments: