NUFFNANG

Tuesday 22 November 2016

[interesting article to be read by all!...] ... KOMEN TUN MAHATHIR MENGENAI KEJATUHAN RINGGIT

[interesting article to be read by all!...] ... KOMEN TUN MAHATHIR MENGENAI KEJATUHAN RINGGIT


Ringgit Malaysia hari ini jatuh susut kepada RM4.40 berbanding Dollar Amerika (USD) di mana sebelum ini portal Malaysiakini melaporkan penganalisis meramalkan ia boleh jatuh sehingga RM4.80.


Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir di soal benarkah perhimpunan BERSIH 5 akan menyebabkan ekonomi merosot.

Ringgit Malaysia jatuh kerana dunia hilang kepercayaan melihat pemerintahan yang terlibat dengan rasuah sekaligus mengakibatkan harga barangan meningkat dan bekalan tidak mencukupi kata, Tun Dr Mahathir.
“Dunia melihat satu pemerintahan yang cuai, yang terlibat dengan rasuah, mereka hilang kepercayaan dengan itu nilai matawang merosot, dan juga harga barangan naik, bekalan tidak mencukupi, dan macam-macam lagi masaalah yang menyerang rakyat kerana kesalahan pentadbiran Datuk Seri Najib,” katanya.
Menjawab soalan sama ada Himpunan Bersih menyebabkan ekonomi merosot, Tun Mahathir sebelum itu menegaskan bahawa ekonomi negara kini sudah pun merosot kerana pemerintahan perdana menteri.
Tun Mahathir berkata demikian dalam rakaman video promosi mengajak rakyat untuk turun beramai-ramai menyertai Himpunan Bersih 5 yang akan diadakan di Dataran Merdeka esok (19 November 2016).
Ringgit Malaysia hari ini menunjukkan kejatuhan lebih teruk apabila nilainya susut kepada RM4.40 berbanding Dollar Amerika (USD).
Kejatuhan itu dijangka bakal mengakibatkan peningkatan lebih tinggi harga barangan yang sudah sedia mahal sekaligus menambah beban kepada rakyat yang sudah sedia terhimpit. - 

No comments: