NUFFNANG

Monday 1 November 2010

Apa misteri Pembebasan Anwar Ibrahim 2004 ?

Apa misteri Pembebasan Anwar Ibrahim 2004 ?

| 0 Comments | 0 TrackBacks

Oleh NTAnwar, AIDCclub

Ketika Anwar Ibrahim dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan pada tahun 2004, ramai pendokong-pendokong Anwar termasuk Ezam Mohd Nor, Anuar Shaari, Zulkifli Nordin melompat keriangan, tetapi keriangan tidak sampai ke petang, kerana hari ini, Ezam, Anuar dan Zul Nordin bukan lagi menjadi penyokong Anwar. Mereka seorang demi seorang menjauhkan diri daripada Anwar, malah mula mempercayai apa yang selama ini mereka tolak mentah-mentah.

"Selepas Anwar bebas 2004, ada satu benda penting yang diputuskan oleh mahkamah, Ezam mula mengkaji kebenaran keputusan para hakim itu. Ezam kaji sendiri satu persatu, merisik kepada sahabat-sahabat lama Anwar mengenai tabiat luar biasa Anwar, akhirnya ezam jumpa jawapannya", kata SD Johari menceritakan sebab Ezam meninggalkan Anwar Ibrahim.
"Sebenarnya keputusan Mahkamah Persekutuan pada 2004 telah membuktikan Tun Dr Mahathir betul. Keputusan bertulis hakim-hakim juga jelas menunjukkan bahawa aktiviti homoseks yang didakwa, memang berlaku walaupun akhirnya terpaksa membebaskan Anwar atas sebab teknikal.Keputusan itu sebenarnya yang jadi asas saya tinggalkan Anwar selepas itu. Saya tidak boleh berkompromi dengan pemimpin seperti itu. Ini soal moral dan akidah," kata Ezam kepada Sinar Harian dalam mendedahkan 'benda penting' yang terkandung dalam keputusan Mahkamah Presekutuan membebaskan Anwar pada tahun 2004. Klik di sini

Pandangan arwah Hassan Shukri benar

Ketika keghairahan menyambut pembebasan Anwar pada tahun 2004 itu, Timbalan Presiden PAS ketika itu, Ustaz Hassan Shukri memberi pendapat yang sebaliknya.

http://media1.malaysiakini.com/267/1957c03af92158f1ba9d9e09b3876b21.gifDalam majlis Hi tea bersama Pemuda PAS Kepala Batas pada 26 September 2004, perwakilan bertanya Ustaz Hassan Shukri (foto kiri) berkenaan isu pembebasan Anwar Ibrahim.

"Kita jangan terlaju dalam menerajui isu Anwar kerana jika diteliti secara betul-betul tuduhan ke atas Anwar, dia tetap bersalah, cuma keraguan berlaku tentang tarikh kejadian. Sebab itu dia (Anwar) terlepas. Jika mahkamah bertindak semula, ini akan mengaibkan PAS", kata Ustaz Hassan.

Selepas ustaz Hassan memberi pandangannya yang benar, pandangannya terus dikritik hebat oleh kumpulan-kumpulan Anwar dalam PAS khususnya dari Dr Zulkifli Ahmad.

Kumpulan-kumpulan Anwar dalam PAS ketika itu menggunakan laman Marhean untuk mengkritik semula pandangan Timbalan Presiden PAS itu.

8 Pertanyaan Hassan Shukri Kepada Anwar

Selepas itu, tiada lagi kedengaran suara-suara dalam PAS mengkritik pembebasan Anwar Ibrahim.


Kemudian nada yang sama seperti Ustaz Hassan Shukri dinyatakan kembali oleh bekas aktivis PAS Ustaz Omar Khalid, ketika mengulas mengenai pembebasan Anwar pada tahun 2004.

"Anwar telah confirm sudah bersalah dulu, tiga orang hakim menyebut kamu (Anwar) bersalah, cuma ada ruang-ruang untuk kamu dibebaskan, maka kamu dimaafkan, tetapi kamu masih bersalah", kata Ustaz Omar.

Ustaz Omar, bekas Ketua Penerangan PAS Terengganu, dalam kenyataannya menyatakan Anwar Ibrahim seharusnya disebat 80 kali sekiranya mengikut hukum Islam kerana enggan bersumpah muhabalah ekoran tuduhan ke atasnya yang didakwa melakukan kesalahan liwat ke atas bekas pembantunya Saiful Bukhari.

"Apabila saja tidak dapat bukti, masing-masing boleh bersumpah dengan nama Allah, wallahi, wabillahi, wattallahi, saya tidak melakukan, selepas bersumpah, kena bebaskan dia dan seorang lagi mesti bersumpah juga dan bebas. Kalau yang seorang lagi tidak mahu bersumpah, maka kita hendaklah rotan 80 kali", kata ustaz Omar. Klik di sini

Dan paling menarik, sehingga ke hari ini, selepas pembebasannya pada tahun 2004, Anwar Ibrahim tidak pernah bersumpah membersihkan diri tidak melakukan aktiviti homoseksual terhadap adik angkatnya, Sukma Darmawan ataupun terhadap Azizan Abu Bakar, bekas pemandu peribadi Wan Azizah Wan Ismail.

"Sehingga ke hari ini, Anwar gagal memadamkan rekod melakukan aktiviti homoseksual di Tivoli Villa itu", kata Ezam.

"Rekod Anwar di mahkamah ini akan kekal selama-lamanya, jika Anwar tidak berjaya mencabarnya", katanya lagi.

source : anwaraidc

No comments: