NUFFNANG

Monday 24 November 2014

LEE KUAN YEW: SAYA SAJA BOLEH AJAR ORANG CINA.

LEE KUAN YEW: SAYA SAJA BOLEH AJAR ORANG CINA.

LKY TIDAK MAHU BUDAYA CINA MENDOMINASI SINGAPURA

PERHATIAN: Rencana ini telah pun disiarkan di Mingguan Malaysia beberapa minggu lalu tetapi saya bawa ke blog ini untuk meluaskan pembacaan terutama kepada pemimpin- pemimpin UMNO dari seluruh  negara  menjelang Perhimpunan Agung UMNO beberapa hari lagi untuk menjadi renungan  di mana silap kita dan  di mana kebenaran Lee Kuan Yew(LKY).

LKY yang mendapat pendidikan Inggeris   meanggap sekolah- sekolah Cina  sebagai pusat pembenihan dan penyuburan perkauman Cina maka kerana itu sekalipun pengajaran bahasa Mandarin dikembalikan tetapi Singapura tetap kekal dengan hanya Sekolah Inggeris sebagai Sekolah Nasional.

Dalam satu forum antarabangsa  tidak lama dahulu tentang samaada Cina Sebagai Musuh Atau Kawan, LKY sendiri tidak menampakan keyakinan kepada  Bahasa Mandarin sebagai bahasa ilmu dan bahasa dunia.

Bagi kita semuanya sudah terlewat kerana pemimpin pemimpin kita terdahulu  terlupa kepada fakta orang Cina mempunyai kekuatan kewangan untuk membantu dan memajukan sekolah mereka.LKY juga mengenali sifat orang Cina yang tidak berkesan jika ditangani dengan pendekatan  demokrartik sepenuhnya. Di China komunisme masih menjadi asas perpaduan dan kekuatan untuk kebangkitan rakyat Cina dalam membina ekonomi  kapitalisme yang terbukti  sangat berkesan mencapai kemajuan. 

"SAYA SAJA BOLEH AJAR ORANG CINA"

Oct 8
 
Oleh Zainuddin Maidin

(Karyawan Tamu Institut Pemikiran Tun Dr. Mahathir Mohamad  Universiti Utara Malaysia)

Walaupun hubungan rapat Lee Kuan Yew (LKY) dengan Utusan Melayu di Singapura sejak awal 50 an berakhir dengan  persengketaan dalam tahun 60 an tetapi telah  mencatitkan suatu sejarah pahit manis politik dan media yang tidak mungkin dilupakan oleh kedua pihak.

Hubungan itu bermula apabila  LKY  menjadi peguam pertama Utusan Melayu  yang  memberi peluang kepadanya  beintraksi dengan  wartawan -wartawan nasionalis kiri  Utusan yang akhirnya digunakannya untuk membina jambatan politiknya  dalam taktik dan   stratijinya  melumpuhkan kekuatan politik barisan depan komunis yang terdiri dari English Speaking Intelligentia(ESI) dan gulongan  cauvanis Cina.

Beliau kerap singgah di Ibu Pejabat Utusan Melayu 185 Cecil Street  untuk berunding dengan Marxist Samad Ismail dan Devan Nayar dan lain lain  dalam usaha untuk menubuhkan PAP. Sasterwan Negara Usman Awang pernah menulis  tentang Utusan menjadi tempat singgah dan pertemuan  para pejuang anti kolonialis  dan pemimpin pemimpin kesatuan sekerja
.
Betapa rapatnya hubungan LKY  dengan Utusan Melayu dan keyakinan kepada kualiti dan integriti kepimpinan di Utusan Melayu terbukti bila beliau melantik Penaja dan Pengarang Utusan Yusuf Ishak sebagai Presiden Singapura yang pertama yang menjadi gambar mata wang Singapura hingga sekarang ini dan beberapa orang lagi orang Utusan menjadi menteri dalam kabinetnya.

Diantaranya ialah Timbalan Ketua Pengaang Utusan,  Othman Wok Menteri yang  menjadi Menteri  Kebajikan Masyarakat dan Penulis Rencana  Pengaang, Rahim Ishak Menteri Kebudayaan  (adik kepada Yusuf Ishak)

Dengan rastu Lee Kuan Yew  Othman Wok yang ketika itu masih berkerja  dengan Utusan telah membawa pekerja-pekerja  Utusan dari Singapura  ke Kuala Lumpur  untuk mematahkan mogok gulongan kiri di Utusan Melayu  yang anti Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman dan anti  UMNO  dalam tahun 1961.

Pengurus Kilang Utusan Melayu Allahyarham  Yusuf Mahmud memberitahu saya bahawa LKY  yang sering singgah di pejabat Utusan   pernah memberitahunya bahawa “ saya sahaja yang boleh ajar orang Cina”. Ketika itu Singapura  menghadapi ancaman dan tekanan dari gulongan perkauman Cina dan komunis.

Saya tidak ada keterangan bertulis dalam pekara ini. Sebagai wartawan saya sedar bahawa heresay  atau  cakap -cakap tanpa  bukti adalah fakta yang lemah tetapi sesiapa yang membaca buku- buku LKY terutamanya dua buah  memoirnya dan juga Man In White The Untold Story Of Singapore’s Ruling Political Party membuktikan kebenaran kata-kata  itu.

Selepas kemerdekaan Singapura, LKY bertindak  dengan nikat dan berani menutop sekolah-sekolah Cina dan Universiti Cina di Singapura  dan menggantikannya dengan sekolah kebangsaan Inggeris di seluruh Singapura dan  digantikan  sebuah Universiti Cina dengan Univesity Nasional Singapura pengantar Inggeris.

Walaupun ini dilakukan serentak dengan penutopan sekolah Melayu dan Tamil tetapi menutup sekolah kaumnya sendiri yang merupakan majoriti besar rakyat  Singapura   memerlukan keazaman dan  keberanian bertindak yang luar biasa untuk menghadapi risiko  kekacauan dan rusuhan  besar.

 “ Selepas 1965,kami terpaksa membuat suatu keputusan tentang Bahasa Bersama. Sekiranya kami menjadikan Cina sebagai bahasa rasmi,maka kebudayaan Cina akan menjadi dominasi  dan ini akan membawa kepada perpecahan dalam masyarakat,” kata LKY

“ After 1965,we had to make a decision on the common language, If we made Chinese the common language,then Chinese culture would be the dominant and it would have  led to breakup in society”-LKY (Men in White 613 terbitan Singapore Press Holding limited)
.
Untuk menghapuskan University Cina, dalam tahun 1980 Nanyang University dipaksa bergabung dengan University Singapore bagi mengwujudkan National University of Singapore.

Orang -orang India Singapura telah menangis apabila sebuah Sekolah Menengah Tamil tertua  di Singapura ditutop dalam tahun 1982 kerana sekolah ini merupakan  benteng terakhir bagi Bahasa Tamil di Singapura. Mereka telah membinanya dalam 1946 menerusi darah,keringat dan air mata dan  mengadakan  tabung sumbangan bulanan bagi penyelengaraanya.Kebanyakan mereka adalah penjual akhbar Tamil yang melihat penutopan itu berarti  kegelapan masa depan Bahasa Tamil. Apa yang mereka takuti benar benar  belaku  di Singapura hari ini.

Saya tidak pasti samaada keturunan India di Singapura masih membaca akhbar Tamil.

Dalam buku memoirnya, Lee Kuan Yew mengingatkan kembali bagaimana beliau nikat memerangi puak perkauman Cina yang mahu menegakan nasionalisme Cina di Singapura.

Lapan minggu selepas perpisahan dari Malaysia,dalam bulan Oktober 1966, Dewan Perniagaan Cina  yang disokong oleh kesatuan guru guru  Cina,pengarang-pengarang akhbar Cina dan pemimpin-pemimpin berbagai persatuan  suku kaum Cina meminta kerajaan Singapua memberikan jaminan untuk menjadikan  Bahasa Cina sebagai salah satu bahasa rasmi di Singapura.
Belum pun kempen ini bermula ,LKY telah mencantasnya dengan  memberitahu mereka   bahawa semua bahasa utama di Singapore adalah memunyai  taraf yang sama walaupun sebenarnya pada masa itu beliau memang telah bercadang untuk  menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa utama.

Lima hari selepas pengumuman itu , dengan tujuan untuk menakutkan pejuang-pejuang bahasa Cina yang mewakili empat Dewan Cina, LKY memanggil dan memberi amaran kepada mereka  di bawah suluhan  cahaya lampu  Telivisen  bahawa beliau tidak akan membenarkan sesiapa juga mengexploitasi Bahasa Cina sebagai isu politik. Dengan itu menamatkan suatu  percubaan mereka untuk mengangkat martabat Bahasa Cina.

Tetapi beberapa orang  pemimin pelajar yang berasal dari Malaysia telah meneruskan tindakan bantahan dengan  mengetuai tunjuk perasaan  pelajar pelajar  Nanyang University dan juga Ngee Ann College     dihadapan pejabatnya. LKY mengarahkan  mereka ditangkap dan dihantar pulang ke Malaysia. Dengan itu menamatkan perjuangan mereka itu  buat selamanya(Memoirs Of Lee Kuan Yew From Third World to First halaman 171).
  
Dalam tahun 1987 Bahasa Inggeris secara rasmi  menjadi Bahasa pengantar disemua sekolah Kebangsaan Singapura.Tidak ada lagi sekolah Cina,Melayu dan India.

Walaupun timbul  kesedaran baru di kalangan pemimpin masyarakat dan politik Singapura untuk menghidupkan kembali identity setiap ethnik ( Re-ethnicisation)  menerusi pengajaan bahasa masing masing  tetapi ini bukanlah bertujuan  menghidupkan kembali sekolah Cina tetapi menekan kepada pengajaran setiap bahasa terutama Bahasa Mandarin untuk mengawal mereka dari terus melupakan asal usul dan menerima pengaruh Barat secara total .

Aliran pemikian  pendidikan Inggeris  telah meruntuhkan  sentiment perkauman,merasionalisasikan sikap , mengawal pengucapan dalam masyarakat berbilang kaum  dan   menjadi banteng pertahanan kepada  masyarakat Singaporean Singapore.Maka itu orang Cina Malaysia yang kebanyakannya masih kecinaan dalam cara hidup mereka  berasa terasing dan sukar untuk menyesoikan diri dengan generasi baru Singapura.

Selepas merdeka,kerajaan Malaya juga telah  memperkenalkan Dasar Pelajaran Kebangsaan dengan meningkatkan taraf Sekolah Kebangsaan Pengantar Melayu keperingkat Menengah dan Universiti  disamping mengekalkan sekolah aliran Cina dan Tamil diperingkat rendah sahaja.

Dengan itu diharapkan dalam jangka panjang akan berlaku kemerosotan terhadap sekolah  aliran Cina dan Tamil seperti di zaman penjajah kerana taraf pelajarannya sekadar sekolah rendah  tetapi  pemimpin –pemimpin Malaya  terlepas pandang  tehadap  hakikat kekuatan ekonomi  orang Cina yang mampu untuk memaju dan meningkatkan  pelajaran mereka  dengan usaha sendiri  ketaraf yang sama.Buktinya adalah kelahiran Kolej Tunku Abdul Rahman.

Adalah suatu pembohongan besar untuk mendakwa sekolah Cina tidak melahirkan aliran pemikiran perkauman yang sempit.Mereka sama sahaja dengan pelajar pelajar Melayu yang hanya mendapat pendidikan agama dan Melayu  yang terbatas pembacaan dan pergaulan mereka.

Lebih buruk lagi  sekolah sekolah aliran Cina menolak guru guru Melayu untuk mengajar Bahasa Melayu di sekolah mereka. Ini  adalah sama dengan sikap orang Jepun menolak guru  Bahasa Inggeris  untuk mengajar Bahasa Inggeris di sekolah sekolah di Jepun  yang menyebabkan orang Jepun bercakap Inggeris dalam  loghat jepun (lihat buku  The Japanese Today: Change and Continunity  oleh Edwin O.Reischauer bekas Duta Amerika di Jepun dalam tahun 1960)   

Dalam pada itu orang bukan Melayu tidak boleh disalahkan sepenohnya dalam kemerosotan perkembangan  Sekolah Aliran Kebangsaan di Malaysia. Jingoism ( nasionalisme melampau) dan kepentingan politik  dalam pendekatan untuk mengembangkan Bahasa Melayu dan meningkatkan Sekolah Aliran Kebangsaan  telah tidak membantu untuk kejayaannya.

Salah satu contohnya ialah apabila Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman menukarkan istilah Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia telah dibantah oleh gulongan fanatic Bahasa Melayu dan  seorang Menteri  Pelajaran yang hendak mencari popularity di kalangan guru guru Melayu,orang Melayu dan fanatic Bahasa antara tahun 80 an hingga 90 an  telah menukarkannya kembali kepada Bahasa Melayu dan arahan telah diberikan kepada semua akhbar perdana.

Saya sebagai  Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu masa itu tidak mematuhi arahan ini dan terus menggunakan Bahasa Malaysia supaya setiap kaum merasakan bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa mereka. Itulah juga hasrat Tunku.

Apabila menjadi Menteri Penerangan,menerusi  kabinet saya meminta istilah Bahasa Malaysia digunakan semula tetapi walaupun keputusan dibuat tetapi perlaksanaannya  tidak berlaku kerana  bantahan dari  fanatic Bahasa terutama di Dewan Bahasa.

Tentang kejayaan Singapura mengwujudkan sekolah aliran satu Bahasa,dicatitkan dalam buku Men In White halaman 613: “ Apa yang tidak boleh dilakukan oleh British tanpa menimbulkan rusuhan,Singapura yang merdeka telah dapat melakukannya dan pencapaian yang dramatic tanpa pertumpahan darah dan persetujuan masyarakat berbagai Bahasa  merupakan  suatu kejayaan pengurusan politik yang menakjubkan oleh kepimpinan PAP dan kematangan rakyat Singapura.

source : zamkata

No comments: