NUFFNANG

Saturday 29 August 2009

Titik tolak berlakunya bantahan penduduk seksyen 23 shah alam

Titik tolak berlakunya bantahan penduduk seksyen 23 shah alam

Posted On 8/29/2009 02:51:00 PM by megat |


"Dokumen yang mengesahkan pembabitan Rodziah dan Khalid Samad mengenai pembinaan kuil di seksyen 23 Shah Alam, sebelum ini mereka tidak mahu mengaku yang merekalah meluluskan pembinaan kuil ."

Sebelum ini ,penduduk seksyen 23 telah membuat bantahan secara bertulis dan cuba berunding,namun tidak di endahkan oleh 2 orang wakil rakyat .Malah mereka tidak mengakui menurunkan tandatangan dan berbohong kepada masyarakat yang mereka terbabit.

Setelah dokumen diatas didedahkan oleh blog GAP (rujuk dokumen lengkap sini) keadaan masih tidak berubah dan akhirnya menterjemahkan bantahan yang berlaku kelmarin selepas solat jumaat di hadapan bangunan SUK.

Sekarang kita harus ingat isu pembabitan dua adun ini adalah isu sebenar, soal kepala lembu dipijak oleh wakil penduduk pada dasarnya di ertikan sebagai hadiah kepada kerajaan negeri, kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad dan Rodziah.


Dan kenyataan terkini oleh Yb Khalid Samad menyifatkan penduduk Seksyen 23 "BODOH" kerana membantah.

Adakah wajar masyarakat Islam yang membantah pembinaan kuil yang berhampiran masjid di gelar bodoh oleh Yb Khalid yang beragama Islam?

Malah bantahan yang disertai oleh masyarakat pelbagai latar belakang fahaman politik juga di selar oleh blog blog pro pakatan haram. Di manakah kewajarannya ?

Hari ini kita memperkatakan soal hak penduduk Islam di seksyen 23,tetapi di selar oleh ramai pemimpin kerajaan dan di kutuk oleh penyokong melayu islam PAS & PKR, yang menyatakan mengugat perpaduan kaum?

Adakah mereka tidak terfikir dahulunya kuil yang di bina di atas tanah haram,dirobohkan oleh pihak PBT,dan kerajaan dituduh oleh pertubuhan haram hindraf sebagai penghapusan kebebasan beragama dan penghapusan etnik.

Melayu dan Islam ditekan,tetapi siapa yang mahu memberi pembelaan? Jauh sekali daripada pemimpin seperti Khalid Samad atau pun Rodziah.Mereka ini kononnya pembela rakyat dan salah seorang darinya datang dari parti yang konon tunjangnya adalah Islam.

Inilah jadinya, apabila kita memperkatakan akan hak kita,akan dituduh rasis! perkauman! tetapi jika bangsa lain memperkatakan akan hak mereka atau mengkritik agama kita,tidak seorang pun melayu melayu haprak membantah malah menyokong membabi buta.

Sekarang ini yang nampak jahatnya adalah mereka yang memijak kepala lembu dan dituduh menghina agama kaum india,tetapi masyarakat dibutakan oleh isu sebenarnya 2 orang YB yang meluluskan pembinaan kuil di kawasan melayu.

Jika bantahan sebegini di anggap sebagai ancaman perpaduan kaum,maka sudah sampai masanya mereka yang sebelum ini mencela Islam dan menghiris perasaan orang melayu juga harus diambil tindakan.


PAS & PKR ! Ya kamu menyangah dan menuduh si pelaku bantahan adalah orang umno.tetapi kenapa terlalu dangkal dan singkatnya pemikiran kamu , yang membantah adalah dikalangan kamu juga.

Malah dikeluarkan beberapa potong ayat quran untuk tujuan mengutuk perlakuan tersebut yang kononnya menghina agama lain.Seronok tak terhingga puak Pakatan Haram, kononnya bakal mendapat sokongan dan undi dari kaum lain kerana sekelompok umat islam melayu membantah hak mereka diabaikan.


Mereka yang mencela dan menyangah perlakuan pendemo di shah alam adalah pengecut dan bacul. Buat PAS,buang saja nama ISLAM dari perjuangan kamu,sememangnya ini adalah bukti nyata kamu tidak mampu berbuat apa apa demi masyarakat Islam.



Janganlah kita terlalu memberi ,mengalah dan bersifat tidak apa pada masa yang sama menghiris hati orang orang Islam

Adakah lembu menjadi hak kaum india sahaja? Bagaimana pula syamsul ketua AMK yang mengusung lembu ke pejabat SPRM?bagaimana pula kepala lembu menjadi lambang parti politik?

*update info dari rakan media

"Banyak sangat oarng menghentam orang Melayu yang buat protes semalam, tapi bottom line issue dia orang tak faham. Orang seksyen 19 dah berdepan dengan masaalah samseng keling yang menggunakan kuil seksyen 19 sebagai markas mereka sejak berpuluh tahun.... Pantang tegur samseng2 ni akan mengganas. Kuil seksyen 23 bukan kuil baru, ianya perpindahan kuil seksyen 19 kesana. Komiti dan tok sami semua orang yang sama.Orang seksyen 23 dah faham sangat dengan masaalah yang dihadapi penduduk seksyen 19. Mereka gusar masaalah dengan samseng keling ini akan dibawa pindah kekawasan mereka pula. Kuil sebagai tempat ibadat tidak menjadi masaalah bagi mereka. Tapi masaalah sosial yang dibawa mereka itu lah yang menjadi isu. Siapa lagi yang mempunyai fakta sial kongsi disini. Jangan beremosi tapi berilmiah please."


isu seksyen 23 di utusan:klik sini

Pisau kata " Tolak ansur dan hormat menghormati atas semangat 1Malaysia "

source : www.pisau.net


APA PULA MAKNA GAMBAR INI ? AMARAN GAP KEPADA PAKATAN SELANGOR !







mereka boleh biadap dan menghina islam dan melayu.... dan melayu kena senantiasa bertolak ansur ? bulshit ! tak rasa sensitif atau sengaja menutup mata dan telinga membiarkan sahaja bangsa melayu dihina. jangan lah jadi manusia hipokrit, tiada semangat mahu pertahankan maruah bangsa.

penduduk shah alam lebih panjang akalnya daripada ahli parlimen/adun pakatan even pemimpin barisan. mereka mahu mengelakkan bicara marah melayu kiranya kuil besar ini didirikan di kawasan melayu.

penduduk ini mempertahankan hak, meminta agar ADIL itu diletakkan ditempat yang betul. kalid ibrahim,kalid samad, rodziah dana seluruh adun pakatan bangsa melayu,kamulah puaka penggadai bangsa. pekakkan telinga apabila rintihan penduduk disuarakan.

kuil besar jaraknya 200 meter dari surau. kepala hatok kau la kalid !

ada orang terasa sensitif bila lembu itu di arak. tapi melayu yang sama juga tiada rasa sensisitf apabila agama dan bangsanya menjadi bahan cacian siang dan malam.

perhatikan sahaja gambar ini, aku cabar mana pergi nya suara melayu dan jagoh hak asasi ? senyap..kita melayu bertolak ansur..rileks bro..bullshit . kita punyai kawan ramai dengan kaum lain, boleh bicara dan gurau senda. tetapi dalam hal hak bangsa dan islam, kita harus punyai sikap yang tegas. tiada kompromi demi mengekalkan undi.SUDAH TIBA MELAYU BERPENDIRIAN TEGAS !

kalid ibrahim,kalid samad, rodziah dan pakatan selangor..gerakan anti pkr aka GAP beri kata dua kepada kamu ! kamulah punca segala masalah ini. HENTIKAN PEMBINAAN KUIL DI SEKSYEN 23 ATAU KAMU AKAN KAMI TUMBANGKAN DALAM PILIHANRAYA AKAN DATANG !

PROTES MAKIN HEBAT : KEPALA LEMBU DILETAKKAN DEPAN PEJABAT KHALID !






protes penduduk seksyen 23 shah alam terhadap kelulusan pembinaan kuil mega semakin panas. sebentar tadi, dalam keadaan cuaca panas terik penduduk telah berarak dari masjid shah alam menuju ke pejabat SUK shah alam.

khalid berahim yang kebetulan baru pulang dari solat jumaat,menutup mukanya didalam dalam kereta apabila bertembung dengan penduduk !

rodziah adun batu tiga dikabarkan sudah cabut lari. khalid gereja samad menjadi punching bag kemarahan penduduk.

hari ini sudah menjelaskan segalanya,bahawa adun dan ahli parlimen pakatan di selangor adalah melayu barua, sanggup menonggengkan pungkok demi undi india dan cina. melayu begini adalah manifestasi penggadai politik, menjual maruah bangsa demi kemarukkan kuasa.

selama ini aku reservekan serangan aku kepada mereka, dengan harapan agar protes penduduk akan akhirnya membuka mata.

sayang memang mereka sialan. kabaran diterima rodziah dan khalid samad dalam tindakan terbaru mereka telah ke tapak kuil untuk meninjau progress ! BABI SUNGGUH MELAYU PAKATAN INI ! wajar sebenarnya agar kuil besar ini diletakkan di depan rumah khalid berahim,kalid samad,rodziah dan seluruh adun melayu pakatan bangsat !

gap sudah kembali untuk menulis secara paling biadap . aku lebih rela hilang pahala puasa aku daripada aku hilang kesucian agama dan maruah bangsa.


maaf aku hulurkan kepada semua, kali ini aku akan lebih radikal daripada yang biasa. pakatan selangor...pilihan aku dua, samada gap hidup atau kamu mampos !

ps:- gambar akan diupload dalam masa terdekat

source :gerakan-anti-pkr.blogspot.com

200 penduduk bantah bina kuil

SHAH ALAM 28 Ogos - Kira-kira 200 penduduk Seksyen 23 di sini dan beberapa ahli badan bukan kerajaan (NGO) hari ini berarak ke Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sebagai tanda membantah cadangan pembinaan kuil di kawasan itu.

Perarakan itu merupakan simbolik kepada usaha penduduk di kawasan tersebut mempertahankan pendirian mereka.

Kumpulan itu mula berkumpul di Masjid Negeri selepas selesai solat Jumaat. Mereka kemudian berarak kira-kira 500 meter menuju ke bangunan SUK sambil membawa sepanduk melahirkan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan negeri.

Selepas beberapa pemimpin kumpulan itu menyuarakan rasa tidak puas hati mereka, kumpulan tersebut bersurai secara aman kira-kira 3 pukul petang.

Ini berikutan sepasukan pegawai dan anggota polis diketuai Timbalan Ketua Polis Daerah Shah Alam, Supritendan M. Chandrasehkaran yang turut berada di situ.

Pengerusi Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23, Ahmad Mahyuddin Manaf berkata, perarakan tersebut bertujuan menggesa kerajaan negeri membatalkan pembinaan kuil di kawasan mereka dan memindahkannya ke Seksyen 22 di sini yang merupakan lokasi asal rumah ibadat tersebut.

Beliau berkata, kenyataan kerajaan negeri untuk menganjakkan lokasi pembinaan kuil 300 meter ke dalam juga tidak dapat diterima oleh para penduduk dan mereka menganggapnya sebagai taktik untuk memperbodoh-bodohkan rakyat.

"Mana ada kawasan 300 meter lagi di situ, kalau mereka nak anjak juga terpaksalah robohkan kilang di belakang tanah itu.

"Jangan cuba menipu dan memperbodohkan kami kerana kami tahu itu cuma taktik kotor kerajaan negeri yang menyangka kami ini tidak tahu apa-apa," kata beliau ketika ditemui pemberita di hadapan pintu masuk bangunan SUK di sini.

Jelas beliau, bantahan dan perarakan yang dibuat hari ini juga tidak didalangi oleh mana-mana parti politik kerana ia adalah tanda bantahan penduduk Seksyen 23 sendiri yang terdiri daripada penyokong pelbagai parti termasuk UMNO, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas.

Tambah beliau, mereka yang datang mewakili NGO atau parti politik adalah kerana menyokong perjuangan penduduk Seksyen 23.

Sementara itu, Setiausaha Gabungan NGO Malaysia, Mohd. Zurit Ramli mendesak wakil rakyat terlibat dan Menteri Besar agar segera bertemu dengan penduduk Seksyen 23 untuk menjernihkan keadaan yang semakin tegang.

Beliau berkata, wakil rakyat tidak sepatutnya hanya bercakap melalui akhbar dan tidak langsung mendengar keluhan penduduk di bawah pentadbiran mereka.

"Perkara ini perlu diselesaikan segera agar tidak menjadi besar dan akhirnya menyusahkan rakyat dan kerajaan negeri," katanya.


source : utusan.com.my




No comments: