NUFFNANG

Sunday 30 August 2009

SELAGI TIADA TINDAKAN TEGAS, SELAGI ITU MEREKA BERTINDAK BIADAP

SELAGI TIADA TINDAKAN TEGAS, SELAGI ITU MEREKA BERTINDAK BIADAP

SPEAKER Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Datuk R. Ganesan berkata semua Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Perak tidak perlu menghadiri persidangan dewan yang dipanggil pada pada Rabu (2 September) ini kerana arahan yang dikeluarkan adalah daripada sumber tidak sah.

Beliau berkata, tindakan Adun Tronoh V. Sivakumar memanggil persidangan itu adalah pelik kerana beliau bukan lagi Speaker. Bercakap kepada pemberita di Ipoh, Ganesan berkata Sivakumar masih mahu “menyamar” dan bertindak sebagai YDP dengan memanggil sidang sedangkan DUN tidak pun bercadang untuk mengadakan persidangan pada tarikh berkenaan.

“Saya juga ingin memaklumkan kepada semua Adun supaya mengenepikan sebarang arahan atau dakwaan yang dibuat oleh Adun Tronoh... ini berdasarkan kepada ketetapan dewan yang bersidang pada 7 Mei lalu antara lainnya, dengan suara majoriti telah melucutkan jawatan Adun Tronoh daripada jawatan Yang Dipertua dan selanjutnya melantik saya sebagai YDP yang baru,” katanya.

Semua orang tahu, malah dunia seluruhnya tahu bahawa (kerling) Sivakumar bukan lagi Speaker DUN Perak. Apa yang dilakukannya semata-mata mahu menghidupkan kedudukan pembangkang di hati rakyat Perak yang semakin pudar dan pupus.

Setelah sekian lama menyepi dengan beberapa keputusan mahkamah yang tidak memihak kepada mereka, kini mereka memilih cara Yahudi yang tidak mempedulikan apa jua peraturan dan undang-undang. Lebih teruk lagi mereka telah beberapa kali menderhaka kepada Paduka Sultan Perak. Mereka seolah-oleh tidak mempedulikan kewujudan sistem Raja Berpelembagaan. Mereka benar-benar telah menderhaka.

Bagaikan Yahudi, mereka meneruskan apa juga tindakan provokasi dengan sikap ‘kurang hajar’ yang sangat ketara. Kepada mereka undang-undang dan apa juga yang bersangkutan dengan Perlembagaan Negara cuma terpakai kalau ianya memihak kepada agenda dan kepentingan politik mereka yang mahu mengetepikan orang Melayu dari bumi Malaysia ini. Mereka mahu menjadikan Malaysia seperti Singaputa. Tiada raja dan Sultan, kecuali seorang Presiden.

Bayangkan kalau negara ini menjadi sebuah republik yang Presidennya terdiri dari kaum mendatang.

Kini tiba masanya pihak berkuasa dan juga Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu mesti mengambil tindakan drastik terhadap mereka. Tanpa satu tindakan tegas mereka akan terus bertindak ‘kurang hajar’ dengan pelbagai karenah yang menghina Sultan dan Raja-Raja Melayu serta Perlembagaan Negara.

Oleh kerana mereka telah tidak menghormati Perlembagaan dan Raja-Raja Melayu, apakah wajar mereka ini diiktiraf lagi sebagai warganegara Malaysia? Kedudukan warganegara mereka yang diberi melalui dasar tolak-ansur kontrak sosial dahulu patut dipertimbang untuk ditarik-balik.

Lucutkan kerakyatan mereka dan jadikan mereka rakyat yang tidak mempunyai apa-apa hak di negara ini. Kalau mereka masih mahu terus tinggal di negara ini biarkan mereka sebagai penduduk tetap sahaja. Kalau tidak dipersilakan mereka ‘berambus’ dari negara ini.

Mereka telah lupa diri dan lupa asal usul mereka. Mereka bernasib baik dilahirkan di negara ini kerana datuk nenek mereka berhijrah kemari. Kalau mereka masih berada di negara asal datuk nenek mereka, belum tentu mereka boleh jadi peguam dan hidup mewah seperti yang diterima sekarang. Silap-silap memiliki ‘kereta lembu’ pun tidak mampu.

Segera laksanakan ‘Akta Lucut Kerakyatan’ sebagaimana yang dicadangkan sebagai pengganti ISA. Dan kalau akta itu ada, Sivakumar dan lain-lain keturunan pendatang yang ‘sewaktu dengannya’ yang tidak mahu taat setia kepada negara dan Raja-Raja Melayu, harus dinyahkan segera dari bumi bertuah ini.

Semakin lama mereka dibiarkan begitu, semakin parah keadaannya dan rakyat keturunan Melayu akan memandang kerajaan dan Raja-Raja Melayu yang ada sebagai tidak berkemampuan ‘mengajar’ rakyatnya yang ‘kurang hajar’.

Sanasinigitugini: Menanti ketika bilamana kerajaan dan Raja-Raja Melayu bertindak menarik-balik kerakyatan kaum pendatang yang jadi warganegara kerana tolak-ansur kontrak sosial. Mengajar mereka yang derhaka dan engkar adalah tugas utama kerajaan Malaysia masa kini.



No comments: